Dobrý den pane Kozáku,jsou nějaké odrůdy odolnější vůči sklerociové hnilobě? Třeba nějaká vyloženě raná odrůda? Děkuji Marešová
Jan Kozák
Žádná odrůda není odolnější. není-li možnost jiného pozemku, je jistým řešením pěstování nejranějších odrůd (Bjetin, Anton, případně případně ještě Vekan a Skalka), při objevení prvních příznaků choroby všechno sklidit a snažit se o co nejrychlejší sušení. Také se zdá, že přípravek Rizocore rozvoj choroby brzdí.
19.06.2024
Již sklízet?
Zakladatel vlákna: Petra Novotná | 18.06.2024
Dobrý den, prosím o radu jestli už sklízet. Jedná se o Bjetin. Moc děkuji!!!
Václav Vidner
Mám to zhruba stejně u této odrůdy, hotové 4 suknice, tak jsem zvědav co poví odborník
18.06.2024
Jan Kozák
Neváhat a sklízet, už to mělo být doma.
19.06.2024
Václav Vidner
Děkujeme.
21.06.2024
Zrelosť a zber
Zakladatel vlákna: Milos Chalachan | 18.06.2024
Dobrý deň Pán Kozák, poprosil by som vás o váš názor na zrelosť cesnaku a následný termín zberu. Plánujem zber na túto sobotu. Tento rok to vychádza cca o 14 dni skôr ako pred rokom. Odroda dukát a ruský paličák. Cesnak po výdatných dažďoch chytil hrdzu. Ďakujem pekne za vašu odpoveď.
Jan Kozák
S výjimkou první se na těchto fotkách těžko počítají listy. Nejsem si jist, že tři rostliny na první fotce skutečně reprezentují celý porost. Ale pokud to tak je, pak je čas sklizně
19.06.2024
Rez a sadba
Zakladatel vlákna: Michal Kuchař | 17.06.2024
Dobrý den pane Kozáku, jestli jsem to pochopil dobře, tak se dá použít česnek napadený rzí k sadbě. Opravte mě prosím, jestli se mílým. Děkuji
Jan Kozák
Nemýlíte se, rez do cibulí nepřechází.
17.06.2024
Sklizeň česneku
Zakladatel vlákna: Marek Koutny | 17.06.2024
Dobrý den, mužu už začít sklízet? Děkuji za odpověd Koutný
Jan Kozák
Nespěchejte, ještě roste, sklízejte až při pěti dužnatých listech, třeba i žlutých.
17.06.2024
Marek Koutny
Dekuji za odpoved Koutný
17.06.2024
Sklizeň paličáku
Zakladatel vlákna: Eva Jarošová | 17.06.2024
Dobrý den, je možné již sklízet? Děkuji. Eva Jarošová
Jan Kozák
Vypadá to, že má pět listů (špatně se tona fotce počítá), tak s chutí do práce.
17.06.2024
Sklizeň bjetin
Zakladatel vlákna: Miroslav Dvořák | 17.06.2024
Tento víkend jsem sklidil bjetin celkově z něho mám obrovskou radost je velký na zkoušku příjemně ostrý ale t tří kg sadby se mě urodilo pár zmutovaných jedinců a netuším o co jde zda je to jenom fyziologická porucha?
Jan Kozák
na prvním a třetím snímku jsou fyziologické poruchy, česnek na prostředním snímku se mi nelíbí, ale diagnózu nelze z něho určit.
17.06.2024
Miroslav Dvořák
Druhý a třetí snímek patří k sobě na druhém snímku je hlavní ten pokles stroužků oproti ostatním to vlevo je fyzická porušení nářadím pri sklízení Po rozebrání stroužků z každého stroužku zvlášť vycházel tenký zelený "list" až k vrchním listům přišlo mi to jako by chtěl každý stroužek zvlášť znovu vyrůstat.
17.06.2024
Jan Kozák
Tak problém není, je to fyziologické.
17.06.2024
desinfekce půdy po sklizni - chemie
Zakladatel vlákna: Václav Šafránek | 16.06.2024
Dobrý den, přemýšlím, jak po sklizni naložím se záhonem, kde mi letos česnek napadla hniloba a chtěl bych se zeptat co z chemických přípravků by se dalo použít. Jednorázově bych asi klidně použil něco opravdu účinného. Vápnění moc nevěřím, že by bylo stoprocentně účinné a tak sem přemýšlel jak půdů vysterilovat teplem - párou by to bylo složité a tak bych to buď postupně prohřál nějakým topným tělesem a nebo prokapal vařicí vodou a nebo kombinací. Ale to je taky složité a proto jelikož si myslím, že by to mohl být jednorázový zásah bych se chtl zeptat na tu chemii. Je nějaký přípravek který na prázdném pozemku vyhubí původce těch bortritýd, sklerocií a třeba i další původce problémů?
Děkuji za odpověď a hezký zbytek víkendu
Jan Kozák
Nevím o ničem, coby Vám pomohlo.
24.06.2024
Václav Šafránek
Dobrý večer, děkuji za odpověď. Trochu jsem pátral a pochopil, že takto se to asi nedělá.
Už jsem ze záhonu sklidil jednu ze dvou odrůd a zase tak špatné to nebylo. I když shnilých nebylo zrovna málo, většina je zdravá a krásná.
Také jsem přišel na to čím jsem si to asi způsobil - zkoušel jsem různé druhy zamulčování a problém byl asi zde. Nejvíce se mi líbilo nasekané bukové listí z kraje lesa z lesní cesty, ale právě s ním jsem si asi zanesl i nějaké zárodky..
Pozemek vyvápním tím dusíkatým vápnem a uvidím co to příští sezůnu udělá.
24.06.2024
Sklizeň
Zakladatel vlákna: R. Pešková | 16.06.2024
Dobrý den, je možné již sklízet? Čím je způsobeno žloutnutí česneku? Děkuji za radu a odpověď
Jan Kozák
Na paličáku jsem nenapočítal víc jak pět listů, tak ven s ním. Nepaličák skliďte, až asi polovina rostlin si lehne.
16.06.2024
Sklizeň
Zakladatel vlákna: Michal Šeba | 16.06.2024
Dobrý den, pane Kozáku, rád bych se poradil, zda je vhodné už sklízet - zdá de mi, že je to letos v důsledku počasí všechno rychlejší. Mám vysazen Havran a Vekan, aktuální stav na fotografiích. Mnohokrát děkuji!
Jan Kozák
Vekan už skliďte, říká si o to, Havran vydrží do konce týdne.
16.06.2024
Michal Šeba
Děkuji za radu, Vekan dnes sklizen.
17.06.2024
Rez-sklizeň a sušení
Zakladatel vlákna: Petr Komárek | 15.06.2024
Dobrý den pane Kozáku, Níže v diskusi zmiňujete sklízet česnek zasažený rzí, když jsou suknice na cibuli kožovité nikoli dužnaté. Přiznám se, že nevím jak toto rozpoznat-poradíte mi?. Nerad bych ho sklízel předčasně, ale obávám se, že silně zasažené kusy toho asi už příliš moc nepředvedou. Dává vám smysl selektivní sklizeň pro silně poškozené kusy a zbytek (méně zasažené) nechat ještě 14 dni dozrávat? Listů mám 6-7, květy stále ohnuté. Dále prosím o radu, zda má cenu pak takový česnek vyvazovat a sušit na provázkách (po 20 kusech), nebo je lepší rovnou stříhat cibule hodně rezavého česneku do beden a sušit v bednach. Jde o to, jak takový "rezavý" česnek, vyvěšený s natí, bude dobře vysychat a zda se ta rez nebude při sušení přesouvat dolů do cibulí a stroužků a natě nebudou značně zahnívat. Děkuji.
Jan Kozák
Ještě ho v zemi nechte, než ztratí další list a pak sušte s natí. Rez cibuli nenapadá.
16.06.2024
hlávkování
Zakladatel vlákna: Libor Baloušek | 15.06.2024
Dobrý den pane Kozáku, co je lepší, květní stvol vytáhnout nebo zaštípnout, mám Rusinku a Janko
Vítězslav Dotzauer
Dobrý den asi nejlepší je květní stvoly odlamovat -ohýbat co nejblíže k listům,dokut se nezlomý.Čím dříve to uděláte,tím lepší pro česnekovou úrodu.
16.06.2024
Jan Kozák
Nevím, odkud jste, pokud nejste někde ve vyšší poloze, tak to mělo být už dávno uděláno. Vytahováním celých stvolů si esteticky znehodnocujete cibuli. Odlamujte pouze květenství, stonek nechte na rostlině.
16.06.2024
Černání palic
Zakladatel vlákna: Jolana Sýkorová | 13.06.2024
Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, co může způsobovat černání palic? viz foto Česnek je pěstovaný na Východním Slovensku - Michalovce. Odrůda je Vekan, mořený sulkou. Předem děkuji za odpověď.
Jan Kozák
Na listech je zřetelná čerň, fotky cibulí moc nenapovídají. Dobrý by byl podélný řez cibulí a fotka neočištěné cibule.
16.06.2024
Prosba o radu
Zakladatel vlákna: Renata Stoudkova | 13.06.2024
Dobrý den pane Kozáku, Po několik let se nám osvědčila odrůda Havran a i letos vypadala krásně ale začátkem minulého týdne během 2 dnů začala jakási hniloba. Bratr to má úplně stejně. Ostatní odrůdy ( Janko a Ruslanka ) vypadají dobře.
Jan Kozák
Máte tam bílou sklerociovou hnilobu. Dost se o ní teď tady píše.
16.06.2024
choroba česneku
Zakladatel vlákna: Lubomír Dosoudil | 13.06.2024
Dobrý den pane Kozáku, posílám ještě nové foto k mému dotazu ohlecně choroby česneku. Po vytažení ze země je nažloutlý a postupně se kazí. Je to jen v určitých místech porostu. Např. 3 m jsou v pořádku a pak je 1-3 palice nakažené. Prosím o radu, jak se této choroby zbavit Děkuji Dosoudil Prasklice
Jan Kozák
Chtělo by to podélný řez a fotku celé chorobné rostliny, ne jenom cibule.
16.06.2024
Sklerociová hniloba - Janko
Zakladatel vlákna: Kateřina Mališová | 12.06.2024
Dobrý den pane inženýre, Již od jara odrůda Janko prosperovala hůř než ostatní u Vás zakoupené odrůdy (Rusínka, Slavín II a všechny ty, jež obsahuje dárková krabička - kamarádky ji říkají "česneková bomboška"). Nejprve jsme jeho stav přisuzovali rozdílnosti odrůd, následně jarním mrazům - svou polohou jim byl vystavena nejvíce, poté suchu - kamenec, Janko byl na mírném kopečku, nicméně teď si myslím, že se jedná o sklerociovou hnilobu. V jiných komentářích uvádíte, že na daném místě se po příštích mnoho let nemůžou cibuloviny pěstovat. Chtěla bych se zeptat, jak velkou vzdálenost od místa výskytu považujete za bezpečnou pro pěstování cibulovin (česnek, spolu s bramborami a ostatní zeleninou pěstujeme na poli nikoli na zahrádce, přičemž na identické místo se brambory se zeleninou vrací vždy až po čtyřech letech, v mezičase se na daném úseku nachází obiloviny či svazenka). Děkuji za odpověď Kateřina Mališová
Jan Kozák
Už z Vašeho textu se dá usuzovat, že o Sklerotium nejde. Vypadá to na na Fusarium. Podélný řez cibulí by napověděl víc. V tomto případě nemusíte dělat žádná opatření.
12.06.2024
Kateřina Mališová
Pane Kozáku, děkuji za tak rychlou a nadějnou odpověď. Fotky podélného řezu a také ještě jedné cibule přikladám.
S přáním hezkého večera K.
12.06.2024
Jan Kozák
Tak je to pro Vás ještě trochu lepší. Fusarium odvolávám, vypadá to na fyziologickou reakci na průběh zimy. Je tam trochu černě (správně sazovitosti), ta není parazitická, ale saprofytická, česnek tedy neznehodnocuje.
16.06.2024
Kateřina Mališová
Pane Kozáku, moc děkuji za odpověď. K. Mališová
16.06.2024
Rez
Zakladatel vlákna: Štěpán | 12.06.2024
Dobrý den, pane Ing.Kozáku mám vážně poškozený česnek rzí, listy osychající, skoro suché. Odrůda Janko. Mám uspíšit sklizeň třeba na konci příštího týdne? Děkuji za odpověď
Jan Kozák
Dívejte se na cibule, jakmile budou suknice kožovité, sklízejte.
12.06.2024
Sklizeň
Zakladatel vlákna: Jiří S. | 12.06.2024
Dobrý den, jaké má prosím aktuální deštivé a chladnější počasí vliv na dozrávání česneku? Dá se říct, zda voda ho urychluje nebo zpomaluje? Ještě začátkem června jsem myslel, že Bjetin budeme sklízet nejpozději okolo 20.6 ( hlávkován 17.5). Při aktuálním počasí, kdy nám ob den prší bezmála 14 dní si ale nejsem jistý. Aktuálně má 5 dužnatých suknic. Děkuji za názor.
Jan Kozák
Neviděl jsem v posledních dnech žádný porost Bjetinu, takže takto neumím termín sklizně konkretizovat. Zítra pojedu na kontrolu porostů, pak budu snad chytřejší.
12.06.2024
Choroba česneku
Zakladatel vlákna: Ondřej Schwarz | 11.06.2024
Dobrý den Pane kozáku. Letos jsem na celém poli našel 4 uvadající česneky tak jsem de na ně podíval. Jaká chroroba je napadla a proč jsou všechny ostatní v dobré kondici? Děkuji Schwarz
Jan Kozák
Bílá sklerociová hniloba je jasná. Bohužel chybí celkový pohled na porost pokud možno i s napadenou rostlinou. Třeba ta dobrá kondice není úplně dobrá.
11.06.2024
Ondřej Schwarz
Dobrý den, zde ještě posílám foto celého porostu.
12.06.2024
Jan Kozák
Porost na snímku vypadá dobře, přesto z něho novou sadbu nevybírejte.
12.06.2024
Česnek je zralý
Zakladatel vlákna: Miroslav Dvořák | 11.06.2024
Dobrý den pane kozák mám několik ozimich odrůd, jedna z odrůd bjetin která byla sázená třetí adventní neděli je už žlutá a má 4-6 dužnatých lístků na většině záhonu jich je pět mám už začít sklízet nebo mám ještě raději chvíli počkat děkuji za odpověď Dvořák
Jan Kozák
Nevím, jak teď Bjetin vypadá. Pojedu na kontrolu česnekových porostů ve čtvrtek, to budu chytřejší, jenže to bude cestou na Slovensko, k počítači se dostanu až v neděli večer. Chce to ještě se podívat na cibuli. Jestli jsou už suknice kožovité (nejsou dužnaté), tak sklízejte.
Dotaz nebo odpověď je možné přidat po přihlášení.
Sklerociová hniloba
Zakladatel vlákna: Jolana Marešová | 19.06.2024Dobrý den pane Kozáku,jsou nějaké odrůdy odolnější vůči sklerociové hnilobě? Třeba nějaká vyloženě raná odrůda? Děkuji Marešová
Žádná odrůda není odolnější. není-li možnost jiného pozemku, je jistým řešením pěstování nejranějších odrůd (Bjetin, Anton, případně případně ještě Vekan a Skalka), při objevení prvních příznaků choroby všechno sklidit a snažit se o co nejrychlejší sušení. Také se zdá, že přípravek Rizocore rozvoj choroby brzdí.
19.06.2024Již sklízet?
Zakladatel vlákna: Petra Novotná | 18.06.2024Dobrý den, prosím o radu jestli už sklízet. Jedná se o Bjetin. Moc děkuji!!!
Mám to zhruba stejně u této odrůdy, hotové 4 suknice, tak jsem zvědav co poví odborník
18.06.2024Neváhat a sklízet, už to mělo být doma.
19.06.2024Děkujeme.
21.06.2024Zrelosť a zber
Zakladatel vlákna: Milos Chalachan | 18.06.2024Dobrý deň Pán Kozák, poprosil by som vás o váš názor na zrelosť cesnaku a následný termín zberu. Plánujem zber na túto sobotu. Tento rok to vychádza cca o 14 dni skôr ako pred rokom. Odroda dukát a ruský paličák. Cesnak po výdatných dažďoch chytil hrdzu. Ďakujem pekne za vašu odpoveď.
S výjimkou první se na těchto fotkách těžko počítají listy. Nejsem si jist, že tři rostliny na první fotce skutečně reprezentují celý porost. Ale pokud to tak je, pak je čas sklizně
19.06.2024Rez a sadba
Zakladatel vlákna: Michal Kuchař | 17.06.2024Dobrý den pane Kozáku, jestli jsem to pochopil dobře, tak se dá použít česnek napadený rzí k sadbě. Opravte mě prosím, jestli se mílým. Děkuji
Nemýlíte se, rez do cibulí nepřechází.
17.06.2024Sklizeň česneku
Zakladatel vlákna: Marek Koutny | 17.06.2024Dobrý den, mužu už začít sklízet? Děkuji za odpověd Koutný
Nespěchejte, ještě roste, sklízejte až při pěti dužnatých listech, třeba i žlutých.
17.06.2024Dekuji za odpoved Koutný
17.06.2024Sklizeň paličáku
Zakladatel vlákna: Eva Jarošová | 17.06.2024Dobrý den, je možné již sklízet? Děkuji. Eva Jarošová
Vypadá to, že má pět listů (špatně se tona fotce počítá), tak s chutí do práce.
17.06.2024Sklizeň bjetin
Zakladatel vlákna: Miroslav Dvořák | 17.06.2024Tento víkend jsem sklidil bjetin celkově z něho mám obrovskou radost je velký na zkoušku příjemně ostrý ale t tří kg sadby se mě urodilo pár zmutovaných jedinců a netuším o co jde zda je to jenom fyziologická porucha?
na prvním a třetím snímku jsou fyziologické poruchy, česnek na prostředním snímku se mi nelíbí, ale diagnózu nelze z něho určit.
17.06.2024Druhý a třetí snímek patří k sobě na druhém snímku je hlavní ten pokles stroužků oproti ostatním to vlevo je fyzická porušení nářadím pri sklízení Po rozebrání stroužků z každého stroužku zvlášť vycházel tenký zelený "list" až k vrchním listům přišlo mi to jako by chtěl každý stroužek zvlášť znovu vyrůstat.
17.06.2024Tak problém není, je to fyziologické.
17.06.2024desinfekce půdy po sklizni - chemie
Zakladatel vlákna: Václav Šafránek | 16.06.2024Dobrý den, přemýšlím, jak po sklizni naložím se záhonem, kde mi letos česnek napadla hniloba a chtěl bych se zeptat co z chemických přípravků by se dalo použít. Jednorázově bych asi klidně použil něco opravdu účinného. Vápnění moc nevěřím, že by bylo stoprocentně účinné a tak sem přemýšlel jak půdů vysterilovat teplem - párou by to bylo složité a tak bych to buď postupně prohřál nějakým topným tělesem a nebo prokapal vařicí vodou a nebo kombinací. Ale to je taky složité a proto jelikož si myslím, že by to mohl být jednorázový zásah bych se chtl zeptat na tu chemii. Je nějaký přípravek který na prázdném pozemku vyhubí původce těch bortritýd, sklerocií a třeba i další původce problémů?
Děkuji za odpověď a hezký zbytek víkendu
Nevím o ničem, coby Vám pomohlo.
24.06.2024Dobrý večer, děkuji za odpověď. Trochu jsem pátral a pochopil, že takto se to asi nedělá.
Už jsem ze záhonu sklidil jednu ze dvou odrůd a zase tak špatné to nebylo. I když shnilých nebylo zrovna málo, většina je zdravá a krásná.
Také jsem přišel na to čím jsem si to asi způsobil - zkoušel jsem různé druhy zamulčování a problém byl asi zde. Nejvíce se mi líbilo nasekané bukové listí z kraje lesa z lesní cesty, ale právě s ním jsem si asi zanesl i nějaké zárodky..
Pozemek vyvápním tím dusíkatým vápnem a uvidím co to příští sezůnu udělá.
Sklizeň
Zakladatel vlákna: R. Pešková | 16.06.2024Dobrý den, je možné již sklízet? Čím je způsobeno žloutnutí česneku? Děkuji za radu a odpověď
Na paličáku jsem nenapočítal víc jak pět listů, tak ven s ním. Nepaličák skliďte, až asi polovina rostlin si lehne.
16.06.2024Sklizeň
Zakladatel vlákna: Michal Šeba | 16.06.2024Dobrý den, pane Kozáku, rád bych se poradil, zda je vhodné už sklízet - zdá de mi, že je to letos v důsledku počasí všechno rychlejší. Mám vysazen Havran a Vekan, aktuální stav na fotografiích. Mnohokrát děkuji!
Vekan už skliďte, říká si o to, Havran vydrží do konce týdne.
16.06.2024Děkuji za radu, Vekan dnes sklizen.
Rez-sklizeň a sušení
Zakladatel vlákna: Petr Komárek | 15.06.2024Dobrý den pane Kozáku, Níže v diskusi zmiňujete sklízet česnek zasažený rzí, když jsou suknice na cibuli kožovité nikoli dužnaté. Přiznám se, že nevím jak toto rozpoznat-poradíte mi?. Nerad bych ho sklízel předčasně, ale obávám se, že silně zasažené kusy toho asi už příliš moc nepředvedou. Dává vám smysl selektivní sklizeň pro silně poškozené kusy a zbytek (méně zasažené) nechat ještě 14 dni dozrávat? Listů mám 6-7, květy stále ohnuté. Dále prosím o radu, zda má cenu pak takový česnek vyvazovat a sušit na provázkách (po 20 kusech), nebo je lepší rovnou stříhat cibule hodně rezavého česneku do beden a sušit v bednach. Jde o to, jak takový "rezavý" česnek, vyvěšený s natí, bude dobře vysychat a zda se ta rez nebude při sušení přesouvat dolů do cibulí a stroužků a natě nebudou značně zahnívat. Děkuji.
Ještě ho v zemi nechte, než ztratí další list a pak sušte s natí. Rez cibuli nenapadá.
16.06.2024hlávkování
Zakladatel vlákna: Libor Baloušek | 15.06.2024Dobrý den pane Kozáku, co je lepší, květní stvol vytáhnout nebo zaštípnout, mám Rusinku a Janko
Dobrý den asi nejlepší je květní stvoly odlamovat -ohýbat co nejblíže k listům,dokut se nezlomý.Čím dříve to uděláte,tím lepší pro česnekovou úrodu.
16.06.2024Nevím, odkud jste, pokud nejste někde ve vyšší poloze, tak to mělo být už dávno uděláno. Vytahováním celých stvolů si esteticky znehodnocujete cibuli. Odlamujte pouze květenství, stonek nechte na rostlině.
16.06.2024Černání palic
Zakladatel vlákna: Jolana Sýkorová | 13.06.2024Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, co může způsobovat černání palic? viz foto Česnek je pěstovaný na Východním Slovensku - Michalovce. Odrůda je Vekan, mořený sulkou. Předem děkuji za odpověď.
Na listech je zřetelná čerň, fotky cibulí moc nenapovídají. Dobrý by byl podélný řez cibulí a fotka neočištěné cibule.
16.06.2024Prosba o radu
Zakladatel vlákna: Renata Stoudkova | 13.06.2024Dobrý den pane Kozáku, Po několik let se nám osvědčila odrůda Havran a i letos vypadala krásně ale začátkem minulého týdne během 2 dnů začala jakási hniloba. Bratr to má úplně stejně. Ostatní odrůdy ( Janko a Ruslanka ) vypadají dobře.
Máte tam bílou sklerociovou hnilobu. Dost se o ní teď tady píše.
16.06.2024choroba česneku
Zakladatel vlákna: Lubomír Dosoudil | 13.06.2024Dobrý den pane Kozáku, posílám ještě nové foto k mému dotazu ohlecně choroby česneku. Po vytažení ze země je nažloutlý a postupně se kazí. Je to jen v určitých místech porostu. Např. 3 m jsou v pořádku a pak je 1-3 palice nakažené. Prosím o radu, jak se této choroby zbavit Děkuji Dosoudil Prasklice
Chtělo by to podélný řez a fotku celé chorobné rostliny, ne jenom cibule.
16.06.2024Sklerociová hniloba - Janko
Zakladatel vlákna: Kateřina Mališová | 12.06.2024Dobrý den pane inženýre, Již od jara odrůda Janko prosperovala hůř než ostatní u Vás zakoupené odrůdy (Rusínka, Slavín II a všechny ty, jež obsahuje dárková krabička - kamarádky ji říkají "česneková bomboška"). Nejprve jsme jeho stav přisuzovali rozdílnosti odrůd, následně jarním mrazům - svou polohou jim byl vystavena nejvíce, poté suchu - kamenec, Janko byl na mírném kopečku, nicméně teď si myslím, že se jedná o sklerociovou hnilobu. V jiných komentářích uvádíte, že na daném místě se po příštích mnoho let nemůžou cibuloviny pěstovat. Chtěla bych se zeptat, jak velkou vzdálenost od místa výskytu považujete za bezpečnou pro pěstování cibulovin (česnek, spolu s bramborami a ostatní zeleninou pěstujeme na poli nikoli na zahrádce, přičemž na identické místo se brambory se zeleninou vrací vždy až po čtyřech letech, v mezičase se na daném úseku nachází obiloviny či svazenka). Děkuji za odpověď Kateřina Mališová
Už z Vašeho textu se dá usuzovat, že o Sklerotium nejde. Vypadá to na na Fusarium. Podélný řez cibulí by napověděl víc. V tomto případě nemusíte dělat žádná opatření.
12.06.2024Pane Kozáku, děkuji za tak rychlou a nadějnou odpověď. Fotky podélného řezu a také ještě jedné cibule přikladám.
S přáním hezkého večera K.
Tak je to pro Vás ještě trochu lepší. Fusarium odvolávám, vypadá to na fyziologickou reakci na průběh zimy. Je tam trochu černě (správně sazovitosti), ta není parazitická, ale saprofytická, česnek tedy neznehodnocuje.
16.06.2024Pane Kozáku, moc děkuji za odpověď. K. Mališová
16.06.2024Rez
Zakladatel vlákna: Štěpán | 12.06.2024Dobrý den, pane Ing.Kozáku mám vážně poškozený česnek rzí, listy osychající, skoro suché. Odrůda Janko. Mám uspíšit sklizeň třeba na konci příštího týdne? Děkuji za odpověď
Dívejte se na cibule, jakmile budou suknice kožovité, sklízejte.
12.06.2024Sklizeň
Zakladatel vlákna: Jiří S. | 12.06.2024Dobrý den, jaké má prosím aktuální deštivé a chladnější počasí vliv na dozrávání česneku? Dá se říct, zda voda ho urychluje nebo zpomaluje? Ještě začátkem června jsem myslel, že Bjetin budeme sklízet nejpozději okolo 20.6 ( hlávkován 17.5). Při aktuálním počasí, kdy nám ob den prší bezmála 14 dní si ale nejsem jistý. Aktuálně má 5 dužnatých suknic. Děkuji za názor.
Neviděl jsem v posledních dnech žádný porost Bjetinu, takže takto neumím termín sklizně konkretizovat. Zítra pojedu na kontrolu porostů, pak budu snad chytřejší.
12.06.2024Choroba česneku
Zakladatel vlákna: Ondřej Schwarz | 11.06.2024Dobrý den Pane kozáku. Letos jsem na celém poli našel 4 uvadající česneky tak jsem de na ně podíval. Jaká chroroba je napadla a proč jsou všechny ostatní v dobré kondici? Děkuji Schwarz
Bílá sklerociová hniloba je jasná. Bohužel chybí celkový pohled na porost pokud možno i s napadenou rostlinou. Třeba ta dobrá kondice není úplně dobrá.
11.06.2024Dobrý den, zde ještě posílám foto celého porostu.
Porost na snímku vypadá dobře, přesto z něho novou sadbu nevybírejte.
12.06.2024Česnek je zralý
Zakladatel vlákna: Miroslav Dvořák | 11.06.2024Dobrý den pane kozák mám několik ozimich odrůd, jedna z odrůd bjetin která byla sázená třetí adventní neděli je už žlutá a má 4-6 dužnatých lístků na většině záhonu jich je pět mám už začít sklízet nebo mám ještě raději chvíli počkat děkuji za odpověď Dvořák
Nevím, jak teď Bjetin vypadá. Pojedu na kontrolu česnekových porostů ve čtvrtek, to budu chytřejší, jenže to bude cestou na Slovensko, k počítači se dostanu až v neděli večer. Chce to ještě se podívat na cibuli. Jestli jsou už suknice kožovité (nejsou dužnaté), tak sklízejte.
11.06.2024