Dobrý den, mám na Vás dotaz, ohledně moření Sulkou. Proč nedoporučujete mořit česnek později, než do konce září? Nemyslím těsně před výsadbou. Děkuji za odpověď.
Jan Kozák
Česnek, stejně jako všechny rostliny mírného pásma, má vegetační klid přirozený a po něm následuje nucený. Nucený vegetační klid způsobuje sucho a teplo. Přirozený vegetační klid není každý rok stejně dlouhý, spolehlivě však je do konce září. Jestliže namočíte stroužky na pár hodin do vody v období nuceného vegetačního klidu, probudí se v nich životní pochody a chce růst, čemuž sice násilně zabráníte vysušením, ale česnek je už ve fázi rašení kořenů. Použiju přirovnání, třebaže ne úplně správné: když byste se ráno probudil a všude byla jenom tma, budete vyspalý, ale bez světla stejně nebudete moci nic dělat; přesto se postupně unavíte.
31.10.2023
Připravena sadba pouští kořínky
Zakladatel vlákna: Zuzana Kárná | 29.10.2023
Dobrý den,
V září jsem sadbu namorila, nechala uschnout a nyni skladuji v tenké vrstvě v krabici. Odrůdy Havran, Janko a Rusinka. Teď jsem si všimla, že stroužky už začínají pouštět kořínky. Co teď s tím? Do země dáváme až kolem vánoc, jsme na Melnicku.
Díky moc za radu. Edit 1: tak jsem četla starší diskuze a vypadá to na špatné skladování, asi moc vlhko. Otázkou je co teď s tím? Risknout to a zasadit nebo rovnou zlikvidovat?
Josef Vejlupek
Nic, normálně zasadit.
29.10.2023
Jan Kozák
Moje tetička, dej jí pámbu věčnou slávu, říkávala: "Škoda je, co se ven vyhodí." Tak si nedělejte škodu, nic nevyhazujte a vysaďte v tuto dobu, jak ostatně radí i pan Vejlupek.
29.10.2023
Zuzana Kárná
Děkuji za radu. Vysadim. Uvidím, co z toho bude :-). Pro jistotu jsem ještě doobjednala sadbu pro pozdější výsadbu v prosinci.
29.10.2023
Josef Vejlupek
Jak jste sama napsala, česnek byl zřejmě ve vlhčím prostředí a zachoval se jen tak,jak ho matka příroda naprogramovala, pustil kořínky a chce růst.
01.11.2023
Špatná úroda
Zakladatel vlákna: Lenka Egrtová | 27.10.2023
Dobrý den, Již druhým rokem se snažím vypěstovat česnek,záhon zrytý a vyhnojený kompostem.Dvě odrůdy zakoupeny v zahradnickém centru,jeden namořený,druhý nikoliv Na jaře i během jara krásně vysoký,zelený-obě odrůdy-radost pohledět a před sklizní začnou žloutnout a usychat listy,uhnívat stonky a stroužky jsou nékteré plesnivé,malé-vždy přes půl ůrody vyhodím.Co dělám špatně?
Luboš Pospíšil
Kompost pokud je z kompostárny a sadba ze zahradnického centra je špatná kombinace. Ale je to můj názor - p. Kozák jistě poradí
28.10.2023
Jan Kozák
Ten problém bude v půdě. Pravděpodobně tam máte bílou sklerociovou hnilobu. Ta se tam mohla dostat kompostem z kompostárny, jak naznačil pan Pospíšil, nebo nekvalitní sadbou. V tomto případě nepomůže ani dezinfekce dusíkatým vápnem ani žádná chemie. Jistým řešením, třebaže ne stoprocentním, je výsadba nejranějších odrůd (Bjetin, Anton) a použití Rizocore, které zbrzdí nástup choroby. Jakmile se zjistí, že nějaká rostlina žloutne, je třeba všechno sklidit. V té době už bude česnek nejranějších odrůd dostatečně veliký a při dobrém následném sušení bude možné i jeho uskladnění.
28.10.2023
Josef Vejlupek
Mně pomohl vyřešit podobný problém zřejmě síran amonný brzy z jara a pak koncem května, zkuste. Síra funguje proti plísním a dodá česneku silice(je ostřejší), si myslím. Samozřejmostí je střídání záhonů.
02.11.2023
Jan Kozák
Myslím, že Váš problém byl jiný.
02.11.2023
Předčasná výsadba
Zakladatel vlákna: Jiří S. | 27.10.2023
Dobrý den, mohu se zeptat, jaké jsou rizika napadení česneku při předčasné výsadbě krom fuzária ?Děkuji za odpověď, s pozdravem, JS
Jan Kozák
Riziko napadení fuzáriem je velmi významné, jiné zdravotní riziko neznám. Do zimy se ještě může osázená plocha zaplevelit.
27.10.2023
Cererit s guánem+ledek
Zakladatel vlákna: David Mifka | 26.10.2023
Dobrý den.
Chci se zeptat , jaké množství hnojiva použít při hnojení cereritem tzv. pod patu ( brázdy cca 3m dlouhé, 6 brázd) - pole nikdy předtím nebylo hnojeno, pouze před 2 rokama navežen a zapracován kompost
A kdy je vhodné hnojit ledkem vápenatým a jakým způsobem
A jestli je možné použít rizocore přípravek taky přímo pod patu,(zalít přímo při výsadbě do řádku) nebo je lepší pokropit povrch.
děkuji mockrát za odpověďi
Jan Kozák
Počítám, že to bude nějakých šest metrů čtverečních. Při dávce pět metráků na hektar budete na svůj záhonek potřebovat asi třicet deka Cereritu. A Rizocore rovněž dejte do do brázdiček zároveň s hnojivem. Ledek vápenatý se rozhodí na široko až na jaře.
26.10.2023
Skladování namořené sadby
Zakladatel vlákna: Veronika Pavlů | 26.10.2023
Dobrý den, prosím jak mám skladovat namořenou sadbu česneku v panelákovém dome? . Děkuji, Veronika
Jan Kozák
Dáváte mi dost těžkou otázku, protože takové prostředí neznám. Ale i v panelákovém bytě platí, že namořená sadba potřebuje být skladována ve slabé vrstvě v suchu na vzdušném místě.
26.10.2023
Odroda cesneku
Zakladatel vlákna: Jan Trulik | 25.10.2023
Dobrý deň.
Chcel by som poprosiť o radu, chystám sa vysadiť prvý krát cesnek na pole. Je to súchá štrková pôda, rýchlo presychajúca, slnešná, Viete mi poradiť, ktorá odroda by to mohla zvládať najlepšie, a má väčšie strúčky , prípadne čím a ako ju ošetriť pred sadbou.
Ďakujem
Jan Kozák
S odrůdou Havel byste měl být spokojen. Před výsadbou doporučujeme moření v Sulce (dvě, max. tři hodiny) a určitě i použití přípravku Rizocore.
25.10.2023
Jan Trulik
Ďakujem za radu, ešte by som sa spýtal, ako často , resp ako treba polievať, aby mal dostatok vlahy, ale zasa nehnil, keď je v štrkovej pôde
25.10.2023
Jan Kozák
Štěrková půda nemusí vždy znamenat, že je i hodně propustná. Je-li delší dobu sucho, má smysl do propustné půdy nalít jednou týdně deset milimetrů, do středně těžké nebo těžké jednou za čtrnáct dní dvacet milimetrů.
26.10.2023
Jan Trulik
Ktoré odrody sa dajú ešte objednať? Havel mi už nepovolí. Je podobná odroda ešte ku zakúpeniu?
29.10.2023
Sadbový česnek
Zakladatel vlákna: Martin Schaffer | 24.10.2023
Dobrý den, přes léto jsem si vypěstoval česnek k konzumaci odrůdu JaPoII. Chtěl bych se prosím Vás zeptat, jestli mohu takto vypěstovaný česnek využít k následné letošní sadbě? Ptám se proto, že se někde píše, že konzumní česnek by se neměl využívat jako sadbový. Když se ale poptávám pěstitelů, tak normálně již vypěstovaný česnek konzumní využívají jako sadbový. Děkuji Vám za odpověď. Martin
Jan Kozák
Pokud byl porost ve výborném zdravotním stavu a výnos také na jedničku, pak je možné využít vlastní sadbu.
24.10.2023
Predaj na Slovensku
Zakladatel vlákna: Jozef Matuška | 24.10.2023
Dobrý deň, chcem sa spýtať, či máte aj na Slovensku pobočky na predaj sadbového cesnaku, alebo dodávate aj na Slovensko. Ďakujem za informáciu.
Jan Kozák
Na Slovensko neposíláme a náš obchodní zástupce pro Slovensko (www.ceskycesnak.sk) už má vyprodáno.
26.10.2023
Výsadba
Zakladatel vlákna: Jiří S. | 24.10.2023
Dobrý den, jaký je Váš názor na aktuální termín výsadby ? Teplota ještě zdaleka nedosahuje teplot pod 10°C (Brno), ale jelikož česneku sázíme více, rádi bychom předešli deštivému počasí. Děkuji za Váš názor.JS
Jan Kozák
Není to dobrý nápad. Zvláště letos, kdy je podzim extrémně teplý.
24.10.2023
Česnek v ekologickém režimu.
Zakladatel vlákna: František Válek | 23.10.2023
Dobrý den pane Kozáku. Chci vás poprosit o radu. Chceme založit políčko česneku ( cca 600 metrů čtverečních) v ekologickém režimu v nadmořské výšce 500 m . Mohl byste nám doporučit odrůdy česneku vhodné do těchto podmínek ? Víte o přípravcích povolených v ekologii na moření sadby, případně k ošetření během vegetace a hnojivech vhodných k tomuto druhu hospodaření? Pole je po bramborách , hnojené hnojem před 2 lety. Máme k dispozici asi 5 let starý už rozpadlý hnůj . Můžeme ho použít pod sadbu? Na jiné plodiny používáme třeba produkty z žížal , houby jako Polyversum nebo podobné věci. Děkuji za odpověď.
Jan Kozák
Podle odrůdy budete potřebovat 60 kg (např. Skalka, Slavin II, Vekan) až 120 kg (např. Havel, Havran, Janko). Vaše nadmořská výška sama o sobě ještě není limitujícím faktorem pro výběr odrůd. Každopádně jich zkuste víc, i kdyby jste některé vysadil pouze jedno kilo. V dalších letech si už sortiment můžete zúžit. Ve velkém balení Vám můžeme nabídnout ještě odrůdu Havel, ostatní jsou už jen v malém balení. S Havlem budete určitě spokojený. Máme ho zkontrolovaný na nepřítomnost vlnovníka česnekového, takže není třeba uvažovat o nějakém moření proti němu (běžně se používá Sulka). V tomto případě stačí před výsadbou namočit stroužky aspoň na půl hodiny do vody. Každopádně doporučuji použít biologický přípravek Rizocore, který je registrován i do ekologického zemědělství. Ten působí proti houbovým chorobám. Během vegetace žádné ošetření proti chorobám a škůdcům nepotřebujete. Starý sypký hnůj můžete použít před výsadbou, je třeba ho promísit v půdě třeba rotačním kultivátorem.
24.10.2023
Hniloba česneku
Zakladatel vlákna: Tereza Tesařová | 22.10.2023
Dobrý den pane Kozáku, špatně jsem uskladnila česnek a začala se mi na něm tvořit hniloba. Je to zatím jen lehce, ale myslíte, že můžu takový česbek konzumovat? Děkuji za odpověď.
Jan Kozák
Nevím, čemu říkáte hniloba. Nebylo by foto?
22.10.2023
Skladování česneku
Zakladatel vlákna: Lucie Studená | 20.10.2023
Dobrý den pane Kozáku,objednala jsem si od vás česnek a moje otázka zní:mám ty paličky nechat v celku než začnu vysazovat v listopadu do půdy, nebo je mám rozdělit na stroužky. Česnek není zatím naměřený v Sulce. Děkuji za odpověď. Pěkný den
Jan Kozák
Cibule rozdružte až krátce před výsadbou, po namoření v Sulce by se měly dostat do půdy do čtyřiadvaceti hodin.
21.10.2023
Skalka
Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka | 20.10.2023
Dobrý den, Skalka je BQ-12? S pozdravem, Václav Kavka
Jozef Sisak
Skalka je BQ 12 https://eagri.cz/public/app/sok/odrudyNouVF.do
20.10.2023
Příprava půdy
Zakladatel vlákna: Jan Holub | 19.10.2023
Dobrý den p. Kozáku, Mám dotaz ohledně přípravy půdy-o víkendu chci rotavátorem zapravit dusíkaté vápno, přikrýt plastovou plachtou a nechat dva týdny pracovat. Zajímalo by mě ale, zda mohu současně s dus. vápnem zapravit i cererit, nebo počkat a zapravit ho až těsně před výsadbou samotného česneku? Česnek půjde do země koncem listopadu... Děkuji, J. Holub
Jan Kozák
Cererit můžete zapravit zároveň s dusíkatým vápnem. Počítejte s tím, že dezinfekční účinek dusíkatého vápna bude podstatně menší, než kdybyste dělal tuto operaci v době, kdy bylo teplo.
19.10.2023
česnek
Zakladatel vlákna: Radim Macholán | 18.10.2023
Dobrý den pane Kozáku , prosím o radu , rád bych zkusil si vypěstovat česnek od vás. Bohužel mám místo jen vedle aleje ovocných stromu , kde je polostín , a zatím trávník co poorám , ale vy píšete že sázet na slunná místa, je to problém ? A mužu poprosím jakou odrudu paličáku doporučujete ? (Brněnsko 278 m.n.m.) Akolik zakoupit sazebního materialu na 5x10 m prosím? Děkuji mnohokrát , at se daří vám i celé rodině ! :)
Jan Kozák
Polostín by nemusel být na závadu. Pokud bude hodně teplé jaro, bude polostín spíše výhodou. Problémem může být konkurence v potřebě vody. Ale naopak, pokud by bylo jaro hodně mokré, bude dobře, že část vody odčerpají stromy. Na Brněnsku v uvedené nadmořské výšce by neměl být problém se žádnou odrůdou. Na padesát metrů čtverečních budete potřebovat asi asi 140 cibulí Bjetinu nebo 200 cibulí Havranu, Rusinky, velkých cibulí Janka či Havla nebo 110 cibulí Slavinu II nebo 150 cibulí Vekanu či Skalky. Samozřejmě můžete kombinovat víc odrůd, což bych i doporučoval.
19.10.2023
Česnek a vápenec
Zakladatel vlákna: Dalibor Fišer | 18.10.2023
Dobry den, setkal jsem se se zahrádkářem, který po zapravení česneku do půdy při výsadbě ještě půdu lehce povápní vápencem. Otázkou je, zda je to vhodná kombinace, když udávají vhodné pH půdy v rozmezí 6,4-7,0. Jde tedy o lehce kyselou půdu. Nerad bych něco pokazil. Předem děkuji za odpověď. Dalibor
Jan Kozák
Pokud se bavíme o lehce kyselé půdě, pak má doplněk vápníku smysl. Vápník je nejen živina pro rostliny, má takém příznivý vliv na půdní strukturu. Vzhledem k tomu, že ve většině půd je také hořčík v nedostatečném množství, je lepší použít dolomitický vápenec.
18.10.2023
odrůda Matinka
Zakladatel vlákna: Gabriela Čermáková | 18.10.2023
Dobrý den, manžel od Vás koupil odrůdu Matinka. Platí pro ni popis, který máte pod odrůdou Matin nebo jde o pozměněnou odrůdu?
Jan Kozák
Matinka je ozdravený vybraný klon z původní odrůdy Matin. Jedinou pro Vás prakticky významnou změnou je to, že narůstá větší.
18.10.2023
Rusák-Rusinka
Zakladatel vlákna: Jozef Buranský | 16.10.2023
Dobrý deň, cca pred piatimi rokmi som od Vás v Rosicích u Brna kúpil cesnak Rusák. Je to chuťovo výborná odroda a stále sa jej u nás pod Martinskými hoľami darí. Som s ňou veľmi spokojný. Vo vašej ponuke ho však už nevidím, ale je tam nová odroda Rusinka. Chcem sa opýtať je to podobná odroda alebo chuťovo iná ? Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň.
Olga Hlávková
No nevím, v minulých letech podle mne p. Ing. Kozák žádný tzv. Rusák neprodával, první jeho vyšlechtěná odrůda tohoto typu je od loňska nabízená Rusínka, mimochodem výborná, ale mohu se mýlit.
16.10.2023
Jan Kozák
Nemýlíte se, paní Olgo. My jsme nikdy žádný česnek jménem Rusák neprodávali. Rusákem bývají nazývány různé klony tzv. ruského paličáku, ale žádná konkrétní odrůda se tak nejmenuje. Naše nová odrůda Rusinka je také jedním z těchto klonů. Intenzívní šlechtitelskou prací syna Václava se podařilo získat odrůdu ze skupiny tzv. ruských paličáků, která se chuťově blíží původním českým odrůdám a jejíž výnosový potenciál je neobyčejně vysoký.
16.10.2023
Sulka
Zakladatel vlákna: Patrik Jokl | 16.10.2023
Dobrý den, včera kolem 12 hodiny jsem dal mořit česnek do roztoku sulky 5%. Bohužel jsem na něj zapoměl a slil jsem ho až dnes ráno v 10h. Česnek byl mořeny pod pergolou, kde ještě k tomu přešel ráno mrazík. Je česnek spálený a mám jej vyhodit, nebo zkusit nasadit?
Děkuji za odpověď.
Jan Kozák
Dvaadvacet hodin je hodně. Jestli to česnek přežil nepoznáte hned, ale až na jaře. Já mu moc šancí nedávám. Pokud máte dost místa, klidně ho vysázejte, ale pro jistotu nasaďte ještě i další česnek, který necháte v Sulce jen dvě hodiny. Pokud místa dost nemáte, doporučoval bych předmětný česnek vyhodit.
Dotaz nebo odpověď je možné přidat po přihlášení.
dotaz na moření.
Zakladatel vlákna: Vladislav Janča | 31.10.2023Dobrý den, mám na Vás dotaz, ohledně moření Sulkou. Proč nedoporučujete mořit česnek později, než do konce září? Nemyslím těsně před výsadbou. Děkuji za odpověď.
Česnek, stejně jako všechny rostliny mírného pásma, má vegetační klid přirozený a po něm následuje nucený. Nucený vegetační klid způsobuje sucho a teplo. Přirozený vegetační klid není každý rok stejně dlouhý, spolehlivě však je do konce září. Jestliže namočíte stroužky na pár hodin do vody v období nuceného vegetačního klidu, probudí se v nich životní pochody a chce růst, čemuž sice násilně zabráníte vysušením, ale česnek je už ve fázi rašení kořenů. Použiju přirovnání, třebaže ne úplně správné: když byste se ráno probudil a všude byla jenom tma, budete vyspalý, ale bez světla stejně nebudete moci nic dělat; přesto se postupně unavíte.
31.10.2023Připravena sadba pouští kořínky
Zakladatel vlákna: Zuzana Kárná | 29.10.2023Dobrý den,
V září jsem sadbu namorila, nechala uschnout a nyni skladuji v tenké vrstvě v krabici. Odrůdy Havran, Janko a Rusinka. Teď jsem si všimla, že stroužky už začínají pouštět kořínky. Co teď s tím? Do země dáváme až kolem vánoc, jsme na Melnicku.
Díky moc za radu. Edit 1: tak jsem četla starší diskuze a vypadá to na špatné skladování, asi moc vlhko. Otázkou je co teď s tím? Risknout to a zasadit nebo rovnou zlikvidovat?
Nic, normálně zasadit.
29.10.2023Moje tetička, dej jí pámbu věčnou slávu, říkávala: "Škoda je, co se ven vyhodí." Tak si nedělejte škodu, nic nevyhazujte a vysaďte v tuto dobu, jak ostatně radí i pan Vejlupek.
29.10.2023Děkuji za radu. Vysadim. Uvidím, co z toho bude :-). Pro jistotu jsem ještě doobjednala sadbu pro pozdější výsadbu v prosinci.
29.10.2023Jak jste sama napsala, česnek byl zřejmě ve vlhčím prostředí a zachoval se jen tak,jak ho matka příroda naprogramovala, pustil kořínky a chce růst.
01.11.2023Špatná úroda
Zakladatel vlákna: Lenka Egrtová | 27.10.2023Dobrý den, Již druhým rokem se snažím vypěstovat česnek,záhon zrytý a vyhnojený kompostem.Dvě odrůdy zakoupeny v zahradnickém centru,jeden namořený,druhý nikoliv Na jaře i během jara krásně vysoký,zelený-obě odrůdy-radost pohledět a před sklizní začnou žloutnout a usychat listy,uhnívat stonky a stroužky jsou nékteré plesnivé,malé-vždy přes půl ůrody vyhodím.Co dělám špatně?
Kompost pokud je z kompostárny a sadba ze zahradnického centra je špatná kombinace. Ale je to můj názor - p. Kozák jistě poradí
28.10.2023Ten problém bude v půdě. Pravděpodobně tam máte bílou sklerociovou hnilobu. Ta se tam mohla dostat kompostem z kompostárny, jak naznačil pan Pospíšil, nebo nekvalitní sadbou. V tomto případě nepomůže ani dezinfekce dusíkatým vápnem ani žádná chemie. Jistým řešením, třebaže ne stoprocentním, je výsadba nejranějších odrůd (Bjetin, Anton) a použití Rizocore, které zbrzdí nástup choroby. Jakmile se zjistí, že nějaká rostlina žloutne, je třeba všechno sklidit. V té době už bude česnek nejranějších odrůd dostatečně veliký a při dobrém následném sušení bude možné i jeho uskladnění.
28.10.2023Mně pomohl vyřešit podobný problém zřejmě síran amonný brzy z jara a pak koncem května, zkuste. Síra funguje proti plísním a dodá česneku silice(je ostřejší), si myslím. Samozřejmostí je střídání záhonů.
02.11.2023Myslím, že Váš problém byl jiný.
02.11.2023Předčasná výsadba
Zakladatel vlákna: Jiří S. | 27.10.2023Dobrý den, mohu se zeptat, jaké jsou rizika napadení česneku při předčasné výsadbě krom fuzária ?Děkuji za odpověď, s pozdravem, JS
Riziko napadení fuzáriem je velmi významné, jiné zdravotní riziko neznám. Do zimy se ještě může osázená plocha zaplevelit.
27.10.2023Cererit s guánem+ledek
Zakladatel vlákna: David Mifka | 26.10.2023Dobrý den.
Chci se zeptat , jaké množství hnojiva použít při hnojení cereritem tzv. pod patu ( brázdy cca 3m dlouhé, 6 brázd) - pole nikdy předtím nebylo hnojeno, pouze před 2 rokama navežen a zapracován kompost
A kdy je vhodné hnojit ledkem vápenatým a jakým způsobem
A jestli je možné použít rizocore přípravek taky přímo pod patu,(zalít přímo při výsadbě do řádku) nebo je lepší pokropit povrch.
děkuji mockrát za odpověďi
Počítám, že to bude nějakých šest metrů čtverečních. Při dávce pět metráků na hektar budete na svůj záhonek potřebovat asi třicet deka Cereritu. A Rizocore rovněž dejte do do brázdiček zároveň s hnojivem. Ledek vápenatý se rozhodí na široko až na jaře.
26.10.2023Skladování namořené sadby
Zakladatel vlákna: Veronika Pavlů | 26.10.2023Dobrý den, prosím jak mám skladovat namořenou sadbu česneku v panelákovém dome? . Děkuji, Veronika
Dáváte mi dost těžkou otázku, protože takové prostředí neznám. Ale i v panelákovém bytě platí, že namořená sadba potřebuje být skladována ve slabé vrstvě v suchu na vzdušném místě.
26.10.2023Odroda cesneku
Zakladatel vlákna: Jan Trulik | 25.10.2023Dobrý deň.
Chcel by som poprosiť o radu, chystám sa vysadiť prvý krát cesnek na pole. Je to súchá štrková pôda, rýchlo presychajúca, slnešná, Viete mi poradiť, ktorá odroda by to mohla zvládať najlepšie, a má väčšie strúčky , prípadne čím a ako ju ošetriť pred sadbou.
Ďakujem
S odrůdou Havel byste měl být spokojen. Před výsadbou doporučujeme moření v Sulce (dvě, max. tři hodiny) a určitě i použití přípravku Rizocore.
25.10.2023Ďakujem za radu, ešte by som sa spýtal, ako často , resp ako treba polievať, aby mal dostatok vlahy, ale zasa nehnil, keď je v štrkovej pôde
25.10.2023Štěrková půda nemusí vždy znamenat, že je i hodně propustná. Je-li delší dobu sucho, má smysl do propustné půdy nalít jednou týdně deset milimetrů, do středně těžké nebo těžké jednou za čtrnáct dní dvacet milimetrů.
26.10.2023Ktoré odrody sa dajú ešte objednať? Havel mi už nepovolí. Je podobná odroda ešte ku zakúpeniu?
29.10.2023Sadbový česnek
Zakladatel vlákna: Martin Schaffer | 24.10.2023Dobrý den, přes léto jsem si vypěstoval česnek k konzumaci odrůdu JaPoII. Chtěl bych se prosím Vás zeptat, jestli mohu takto vypěstovaný česnek využít k následné letošní sadbě? Ptám se proto, že se někde píše, že konzumní česnek by se neměl využívat jako sadbový. Když se ale poptávám pěstitelů, tak normálně již vypěstovaný česnek konzumní využívají jako sadbový. Děkuji Vám za odpověď. Martin
Pokud byl porost ve výborném zdravotním stavu a výnos také na jedničku, pak je možné využít vlastní sadbu.
24.10.2023Predaj na Slovensku
Zakladatel vlákna: Jozef Matuška | 24.10.2023Dobrý deň, chcem sa spýtať, či máte aj na Slovensku pobočky na predaj sadbového cesnaku, alebo dodávate aj na Slovensko. Ďakujem za informáciu.
Na Slovensko neposíláme a náš obchodní zástupce pro Slovensko (www.ceskycesnak.sk) už má vyprodáno.
26.10.2023Výsadba
Zakladatel vlákna: Jiří S. | 24.10.2023Dobrý den, jaký je Váš názor na aktuální termín výsadby ? Teplota ještě zdaleka nedosahuje teplot pod 10°C (Brno), ale jelikož česneku sázíme více, rádi bychom předešli deštivému počasí. Děkuji za Váš názor.JS
Není to dobrý nápad. Zvláště letos, kdy je podzim extrémně teplý.
24.10.2023Česnek v ekologickém režimu.
Zakladatel vlákna: František Válek | 23.10.2023Dobrý den pane Kozáku. Chci vás poprosit o radu. Chceme založit políčko česneku ( cca 600 metrů čtverečních) v ekologickém režimu v nadmořské výšce 500 m . Mohl byste nám doporučit odrůdy česneku vhodné do těchto podmínek ? Víte o přípravcích povolených v ekologii na moření sadby, případně k ošetření během vegetace a hnojivech vhodných k tomuto druhu hospodaření? Pole je po bramborách , hnojené hnojem před 2 lety. Máme k dispozici asi 5 let starý už rozpadlý hnůj . Můžeme ho použít pod sadbu? Na jiné plodiny používáme třeba produkty z žížal , houby jako Polyversum nebo podobné věci. Děkuji za odpověď.
Podle odrůdy budete potřebovat 60 kg (např. Skalka, Slavin II, Vekan) až 120 kg (např. Havel, Havran, Janko). Vaše nadmořská výška sama o sobě ještě není limitujícím faktorem pro výběr odrůd. Každopádně jich zkuste víc, i kdyby jste některé vysadil pouze jedno kilo. V dalších letech si už sortiment můžete zúžit. Ve velkém balení Vám můžeme nabídnout ještě odrůdu Havel, ostatní jsou už jen v malém balení. S Havlem budete určitě spokojený. Máme ho zkontrolovaný na nepřítomnost vlnovníka česnekového, takže není třeba uvažovat o nějakém moření proti němu (běžně se používá Sulka). V tomto případě stačí před výsadbou namočit stroužky aspoň na půl hodiny do vody. Každopádně doporučuji použít biologický přípravek Rizocore, který je registrován i do ekologického zemědělství. Ten působí proti houbovým chorobám. Během vegetace žádné ošetření proti chorobám a škůdcům nepotřebujete. Starý sypký hnůj můžete použít před výsadbou, je třeba ho promísit v půdě třeba rotačním kultivátorem.
24.10.2023Hniloba česneku
Zakladatel vlákna: Tereza Tesařová | 22.10.2023Dobrý den pane Kozáku, špatně jsem uskladnila česnek a začala se mi na něm tvořit hniloba. Je to zatím jen lehce, ale myslíte, že můžu takový česbek konzumovat? Děkuji za odpověď.
Nevím, čemu říkáte hniloba. Nebylo by foto?
22.10.2023Skladování česneku
Zakladatel vlákna: Lucie Studená | 20.10.2023Dobrý den pane Kozáku,objednala jsem si od vás česnek a moje otázka zní:mám ty paličky nechat v celku než začnu vysazovat v listopadu do půdy, nebo je mám rozdělit na stroužky. Česnek není zatím naměřený v Sulce. Děkuji za odpověď. Pěkný den
Cibule rozdružte až krátce před výsadbou, po namoření v Sulce by se měly dostat do půdy do čtyřiadvaceti hodin.
21.10.2023Skalka
Zakladatel vlákna: Vaclav Kavka | 20.10.2023Dobrý den, Skalka je BQ-12? S pozdravem, Václav Kavka
Skalka je BQ 12 https://eagri.cz/public/app/sok/odrudyNouVF.do
20.10.2023Příprava půdy
Zakladatel vlákna: Jan Holub | 19.10.2023Dobrý den p. Kozáku, Mám dotaz ohledně přípravy půdy-o víkendu chci rotavátorem zapravit dusíkaté vápno, přikrýt plastovou plachtou a nechat dva týdny pracovat. Zajímalo by mě ale, zda mohu současně s dus. vápnem zapravit i cererit, nebo počkat a zapravit ho až těsně před výsadbou samotného česneku? Česnek půjde do země koncem listopadu... Děkuji, J. Holub
Cererit můžete zapravit zároveň s dusíkatým vápnem. Počítejte s tím, že dezinfekční účinek dusíkatého vápna bude podstatně menší, než kdybyste dělal tuto operaci v době, kdy bylo teplo.
19.10.2023česnek
Zakladatel vlákna: Radim Macholán | 18.10.2023Dobrý den pane Kozáku , prosím o radu , rád bych zkusil si vypěstovat česnek od vás. Bohužel mám místo jen vedle aleje ovocných stromu , kde je polostín , a zatím trávník co poorám , ale vy píšete že sázet na slunná místa, je to problém ? A mužu poprosím jakou odrudu paličáku doporučujete ? (Brněnsko 278 m.n.m.) Akolik zakoupit sazebního materialu na 5x10 m prosím? Děkuji mnohokrát , at se daří vám i celé rodině ! :)
Polostín by nemusel být na závadu. Pokud bude hodně teplé jaro, bude polostín spíše výhodou. Problémem může být konkurence v potřebě vody. Ale naopak, pokud by bylo jaro hodně mokré, bude dobře, že část vody odčerpají stromy. Na Brněnsku v uvedené nadmořské výšce by neměl být problém se žádnou odrůdou. Na padesát metrů čtverečních budete potřebovat asi asi 140 cibulí Bjetinu nebo 200 cibulí Havranu, Rusinky, velkých cibulí Janka či Havla nebo 110 cibulí Slavinu II nebo 150 cibulí Vekanu či Skalky. Samozřejmě můžete kombinovat víc odrůd, což bych i doporučoval.
19.10.2023Česnek a vápenec
Zakladatel vlákna: Dalibor Fišer | 18.10.2023Dobry den, setkal jsem se se zahrádkářem, který po zapravení česneku do půdy při výsadbě ještě půdu lehce povápní vápencem. Otázkou je, zda je to vhodná kombinace, když udávají vhodné pH půdy v rozmezí 6,4-7,0. Jde tedy o lehce kyselou půdu. Nerad bych něco pokazil. Předem děkuji za odpověď. Dalibor
Pokud se bavíme o lehce kyselé půdě, pak má doplněk vápníku smysl. Vápník je nejen živina pro rostliny, má takém příznivý vliv na půdní strukturu. Vzhledem k tomu, že ve většině půd je také hořčík v nedostatečném množství, je lepší použít dolomitický vápenec.
18.10.2023odrůda Matinka
Zakladatel vlákna: Gabriela Čermáková | 18.10.2023Dobrý den, manžel od Vás koupil odrůdu Matinka. Platí pro ni popis, který máte pod odrůdou Matin nebo jde o pozměněnou odrůdu?
Matinka je ozdravený vybraný klon z původní odrůdy Matin. Jedinou pro Vás prakticky významnou změnou je to, že narůstá větší.
18.10.2023Rusák-Rusinka
Zakladatel vlákna: Jozef Buranský | 16.10.2023Dobrý deň, cca pred piatimi rokmi som od Vás v Rosicích u Brna kúpil cesnak Rusák. Je to chuťovo výborná odroda a stále sa jej u nás pod Martinskými hoľami darí. Som s ňou veľmi spokojný. Vo vašej ponuke ho však už nevidím, ale je tam nová odroda Rusinka. Chcem sa opýtať je to podobná odroda alebo chuťovo iná ? Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň.
No nevím, v minulých letech podle mne p. Ing. Kozák žádný tzv. Rusák neprodával, první jeho vyšlechtěná odrůda tohoto typu je od loňska nabízená Rusínka, mimochodem výborná, ale mohu se mýlit.
16.10.2023Nemýlíte se, paní Olgo. My jsme nikdy žádný česnek jménem Rusák neprodávali. Rusákem bývají nazývány různé klony tzv. ruského paličáku, ale žádná konkrétní odrůda se tak nejmenuje. Naše nová odrůda Rusinka je také jedním z těchto klonů. Intenzívní šlechtitelskou prací syna Václava se podařilo získat odrůdu ze skupiny tzv. ruských paličáků, která se chuťově blíží původním českým odrůdám a jejíž výnosový potenciál je neobyčejně vysoký.
16.10.2023Sulka
Zakladatel vlákna: Patrik Jokl | 16.10.2023Dobrý den, včera kolem 12 hodiny jsem dal mořit česnek do roztoku sulky 5%. Bohužel jsem na něj zapoměl a slil jsem ho až dnes ráno v 10h. Česnek byl mořeny pod pergolou, kde ještě k tomu přešel ráno mrazík. Je česnek spálený a mám jej vyhodit, nebo zkusit nasadit?
Děkuji za odpověď.
Dvaadvacet hodin je hodně. Jestli to česnek přežil nepoznáte hned, ale až na jaře. Já mu moc šancí nedávám. Pokud máte dost místa, klidně ho vysázejte, ale pro jistotu nasaďte ještě i další česnek, který necháte v Sulce jen dvě hodiny. Pokud místa dost nemáte, doporučoval bych předmětný česnek vyhodit.
16.10.2023