Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Moření česneku Zpět na diskusi

    Sulka

    22. 9. 2012 22:42 Zakladatel vlákna: Fiala Zdenek
    Dobrý večer,
    Chci se zeptat co se stane se sadbou pokud je mořena v sulce 12 hod podle vaší chybné předešlé informace.Dále se chci zeptat kam zmizel odkaz na objednání sulky,a jak je možné že firma která dodala sulku tak prodává počítačovou techniku.
    23. 9. 2012 9:26 Stanislav Vágner
    Pane Fiala, z mé strany se jednalo o upřimně myšlený záměr. Nehledejte v tom prosím něco nekalého to by mě velmi mrzelo. Děkuji.
    23. 9. 2012 10:36 Fiala Zdenek
    Dobrý den,nic nekalého v tom nehledám jen mě trochu zarazilo že sulka se prodávala přes obchod s PC technikou, a když jste prodával sulku tak nevíte jak je to s tou dobou moření?
    23. 9. 2012 11:24 Stanislav Vágner
    Na dobou moření se Vám pokusím stručně odpovědět. Sulka jako zásadotvorný roztok po delší době použití může způsobit až odumření mořené sadby, tzv. spálení. Principem je účinek koloidní síry ve formě krystalků (ty jsou patrné v roztoku jako sediment), které působí na povrchu desinfekčním účinkem proti kvasinkám a houbovým plísním. Proto se obvykle doporučuje doba moření 6 až 12 hodin pro sadbu a pro pacibulky zmíněné 2 až 3 hodiny, které jsou pravděpodobně citlivější. Osobně bych doporučené doby nepřekračoval a zároveň nezkracoval ty minimální pro výsledek úspěšného použití roztoku.

    kvalita SULKY

    22. 9. 2012 19:52 Zakladatel vlákna: Eva Hartmanová
    Dobrý den pane ing. Kozáku,sadba česneku přišla ve čtvrtek,česnek je ve výborném stavu, děkuji i panu Kozákovi ml.za ochotu a trpělivost.Mám ale dotaz na kvalitu Sulky,kterou jsem zakoupila letos v srpnu:tekutina není čirá, obsahuje šupinky,které jsou nerozpustné.Můžu sadbu v této Sulce mořit? Děkuji Vám za odpověď.
    23. 9. 2012 9:30 Stanislav Vágner
    Paní Hartmanová, dodaná tekutina je čirá, filtrovaná. Vámi popisovaný sediment je přebytek síry ve formě krystalů, který v žádném případě nesnižuje účinnost. Naopak je důkazem plně nasyceného roztoku. Děkuji za pochopení.

    sulka

    18. 9. 2012 7:25 Zakladatel vlákna: josef václavek
    Pane inženýre, 16.9. jste napsal, že pacibulky moříme sulkou 2-3 hod stejně jako stroužky
    stroužky však moříme 6-12 hodin
    nevím teď tedy co s pacibulkami

    díky za odpověď
    josef
    19. 9. 2012 15:34 Jan Kozák
    Rovněž stroužky doporučuji mořit v Sulce 2 - 3 hodiny.
    20. 9. 2012 6:31 josef václavek
    Nechci být hnidopich, ani se přít s profíkem, ale ve Vašem oddílu "pěstování česneku" na těchto stránkách doporučujete 6-12hod - přes noc

    zdravím
    josef
    21. 9. 2012 14:25 Jan Kozák
    Máte pravdu, v pěstování česneku to musíme opravit na 2 - 3 hodiny.

    Pacibulky

    16. 9. 2012 11:30 Zakladatel vlákna: Tomáš Pščolka
    Dobrý den rád bych se zeptal zda pacibulky mořit v sulce a pokud ano jak dlouho ?
    Děkuji
    16. 9. 2012 20:46 Jan Kozák
    Sulku nikdy nezavrhuji. I pacibulky bývají napadány vlnovníkem česnekovým. Mořit můžete stejně jako stroužky, tedy 2 - 3 hodiny.

    Moření

    13. 9. 2012 10:30 Zakladatel vlákna: Jiří Švec
    Dobrý den, platí Vaše doporučení mořit Sulkou již v září i pro výrobek Sulka-new, u kterého výrobce trvá na moření těsně před výsadbou? Používáte ho také, nebo máte k dispozici zásoby Sulky staré? Děkuji za odpověď.
    13. 9. 2012 21:04 Jan Kozák
    Pokud mně nevěříte, tak se dotažte výrobce, co ho k této instrukci vede. A dejte to pak vědět i ostatním v této diskusi.
    14. 9. 2012 11:43 Jiří Švec
    Vašim dlouholetým zkušenostem důvěřuji. Jen mne zajímalo jestli výrobek Sulka-new je totožný se starou Sulkou, které vypršela registrace a také jestli kupujete tuto Sulku-new (čili máte s ní dobré zkušenosti) či máte své zásoby starší Sulky.
    14. 9. 2012 20:26 Jan Kozák
    Pro sebe mám ještě starou Sulku. S novou asi zkušenosti ještě nejsou, mám dojem, že je na trhu až od letošního roku.

    česnek

    8. 9. 2012 19:31 Zakladatel vlákna: jan
    Dobrý večer,
    Chci se zeptat jaký je rozdíl mezi sadbovým a konzumním česnekem? Můžu česnek namořit v hypermanganu? Co se stane když ho nenamořím?
    8. 9. 2012 20:52 Jan Kozák
    Sadba je pěstována v režimu zákona o oběhu osiva a sadby, během vegetace i ve skladu je kontrolován zdravotní stav. Do roztoku hypermanganu stroužky namočit můžete (ale nejde o moření), nic tím nepokazíte, bude-li to mít kladný vliv, to nevím.

    moření v Sulce, Ridomil

    7. 9. 2012 14:18 Zakladatel vlákna: Hana Kopecká
    Dobrý den pane Kozáku, chápu správně že letos doporučujete namořít v Sulce hned jamile budu mít opatřenou sadbue na sadbu, řádně vysušit a uschovat do doby než půjde česnek do země? Před sadbou už mořit jen rovralem. Druhý dotaz, setkala jsem se s názorem že je dobré namořit i v ridomilu, který přesto že se to neuvádí funguje velmi dobře proti fuzáriu. Jaký je váš názor prosím. Děkuji za odpověd
    7. 9. 2012 21:17 Jan Kozák
    Nejsem rostlinolékař, ale této informaci nevěřím.

    sulka

    6. 9. 2012 15:38 Zakladatel vlákna: Vladimír Koudela
    Dobrý den, mám 40 kilo havranu, kolik budu potřebovat přibližně sulky na moření?
    Dá se roztok použít opakovaně?
    Za info předem díky...
    6. 9. 2012 20:50 Jan Kozák
    Potřebujete 40 litrů roztoku - ten by se neměl používat opakovaně, tedy máte mít 2 litry Sulky.
    7. 9. 2012 8:18 Vladimír Koudela
    A ještě se zeptám, potom co namořím v sulce, mohu ihned potom mořit v rovralu?
    Nebo je lepší nechat česnek oschnout a potom teprve mořit v rovralu...
    Loni jsem mořil jen v rovralu a hned ještě před oschnutím sázel..
    Sulka nebyla k sehnání...
    za info předem díky.
    7. 9. 2012 12:00 Jan Kozák
    Máte-li k dispozici Sulku, tak doporučuji v ní mořit už nyní, řádně vysušit a uskladnit. V Rovralu mořit až těsně před výsadbou.

    Sulka new

    7. 8. 2012 19:37 Zakladatel vlákna: Vladimíra Schabowská
    Dobrý podvečer,
    cca půl roku je v internetových obchodech nabízen přípravek pod názvem Sulka new, doufám, že je to plnohodnotná náhrada sulky, na kterou jsme byli léta zvyklí, to ale musí posoudit někdo kompetentnější,čož určitě někdo brzy udělá.
    V kamenných obchodech již také jistě je.
    Všem hodně zdraví a pohody!!!
    7. 8. 2012 21:13 Jan Kozák
    Díval jsem se na registr přípravků na ochranu rostlin na stránkách Státní rostlinolékařské správy a Vámi uváděný přípravek tam není. Ani Síra SK-520 tam není. Více se vyjadřovat mi nepřísluší, ale asi by bylo vhodné otázat se přímo v této instituci.

    sulka

    7. 8. 2012 17:13 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vémola
    Přípravek Síra SK-520 jsem uvedl jako náhradu za Sulku,kterou už v ČR nikde nekoupíte.V popisu přípravku Síra SK-520 je uvedeno,že přípravek je vhodný na moření česneku.Moří se 6-12hod před výsadbou ve čtyřprocentním roztoku.Toto uvádí výrobce přípravku.

    Sulka

    7. 8. 2012 7:25 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vémola
    Sulka se již nevyrábí,jako náhradu můžete použít přípravek Síra SK-520.
    7. 8. 2012 16:17 Jan Kozák
    Sulku jsme doporučovali jako spolehlivé moření proti vlnovníku česnekovému včetně jeho vajíček (ovicidní účinek). Nikde jsem však neviděl výsledky pokusů, které by tuto účinnost potvrzovaly i u přípravku Síra SK-520.

    moření česneku

    2. 8. 2012 22:03 Zakladatel vlákna: jiri havran
    Dobrý den pane Kozáku,
    měl bych dotaz ohledně moření česneku. Minulý rok v jednom čísle časopisu zahrádkář (specializované rubrice věnované česneku ) jste uvedl, že moření česneku do vody vykazuje podobné preventivní účinky jako moření do sulky ( která se prý již ani nevyrábí ). Došlo v tomto poznatku k nějakému pokroku? Doporučil byste tento způsob moření nebo spíše ten klasický chemický? Minulý rok jsem mořil jen do vody a sklizeň byla dobrá. Děkuji a přeji hezký den. Jirka Havran
    3. 8. 2012 21:27 Jan Kozák
    Namočení ve vodě nenahrazuje Sulku, spíše jiná mořidla. Sulka hubí vlnovníka česnekového včetně vajíček, proto jsem ji doporučoval vždy. Namočení ve vodě těsně nebo krátce před výsadbou urychluje rašení kořenů a tím i aktivaci vlastního obranného systému. Proto drobným pěstitelům ji doporučuji v tom případě, že neradi používají chemii. Výsledky jsou ze řádného pokusu a jsou skutečně přesvědčivé.

    moření

    20. 6. 2012 18:24 Zakladatel vlákna: Pavel Baxa
    Dobrý den,mořící lázen nelze opakovaně použít...do sudu se mi vejdou tři pytle a pro další musím udělat novou lázen?Nebo mužu do té samé lázně namáčet další pytle?A jaký je duvod obnovování lázně?Tím myslím Rovral.
    22. 6. 2012 9:18 Jan Kozák
    Proč se snižuje účinek moření při opakovaném použití roztoku mi není jasné, ale pokusy to jednoznačně dokazují.

    česnek

    28. 3. 2012 21:03 Zakladatel vlákna: Monika
    Dobrý den,chtěla bych se zeptat zda se dá smíchat ROVRAL a RELDAN a v jakém poměru na 10l.Předem děkuji za odpověď.
    28. 3. 2012 21:14 Honzík Novák (ml.)
    Smíchat se dá všechno, ale jaký to bude mít smysl?
    Zkuste radši zapít šampaňské rumem ...
    nebo si přečtěte ještě jednou Česnek v otázkách a návody u přípravků.
    29. 3. 2012 19:50 Jan Kozák
    Jedná-li se Vám o mořicí lázeň, pak potřebujete do 10 litrů 0,04 l Rovralu Aquaflo a 0,02 l (malé štamprle) Reldanu 22 nebo 0,01 l Reldanu 50EC.

    moření

    12. 3. 2012 8:21 Zakladatel vlákna: Tomáš Samek
    Dobrý den, jsem začátečník. Podzimní výsadbu jsem mořil v přípravku SÍRA SK520 + Rovral. Česnek již roste.
    Nyní na jaře sázenou sadbu mám mořit stejným způsobem, nebo se ošetření neprovádí??? Podotýkám, že některé stroužky, které chci sadit, jsou již narašené... Děkuji
    12. 3. 2012 19:37 Jan Kozák
    Na narašené stroužky bylo nutné být při moření Sulkou opatrný, působení Síry SK520 neznám, proto nedokážu odpovědět. Rovral Vám doporučuji.

    Jarní výsadba

    3. 3. 2012 22:34 Zakladatel vlákna: Jana Kopecká
    Dobrý den, pane Kozáku, chci se poradit. Ještě mi zbyl váš sadbový česnek. Chci ho příští týden dát do země. Je nutné ho mořit? Na podzim šla do země vaše certifikovaná satba mořená v Rovralu a Lignohumátu. Sulku jsem vynechala. Máte zkušenosti s jarní výsadbou a mořením? Budu dosazovat cca 40 stroužků, nerada bych ohrozila "nákazou" těch 300 ks, co je v zemi a už pomalu leze:-) V textu otázky a odpovědi uvádite, že je možné zasadit všechny ozimé česneky, které neraší. Proberu tedy zásobu a dám do země ty, u kterých neraší stvol. Když podpučí pouští kořínky, nevadí? děkuji za zprávu a česneku zdar!
    4. 3. 2012 6:20 Jan Kozák
    Centimetrové lístky nejsou na závadu, důležité je, aby bylo živé podpučí. Narašené kořeny potvrzují životaschopnost stroužku. Moření v Sulce u ozimých česneků před jarní výsadbou nedoporučuji, Lignohumát bych použil.
    4. 3. 2012 20:58 Jana Kopecká
    Dobrý den, děkuji moc za odpověď. Provedu "koupel" v Lignohumátu. Rovral není potřeba? Vyberu pěkné stroužky, které mají narašené kořínky a šup s nimi do země:-) předpokládám, že víkendový termín je OK a země ještě úplně povolí, před týdnem byla ještě od 8 cm zarmzlá.

    moření

    15. 11. 2011 21:24 Zakladatel vlákna: Alena Mihulková
    Pro oko česnekářů-takto moříme.
    15. 11. 2011 21:32 "Brácha" Sendy
    ... půl tuny v Sulce?
    15. 11. 2011 21:47 Alena Mihulková
    Přesně tak. Po 6 hodinách vyndáno na palety a druhý den před výsadbou opakování v Rovralu. Při vyndávání to chce dobrou fyzičku - mokrá sadba je jednou tak těžká. Na obrázku je namořený Vekan od Ing.Kozáka v sazeči.

    A zase to moření

    31. 10. 2011 21:39 Zakladatel vlákna: petrF
    Nejdříve musím napsat, že jsem teď pečlivě 2 hodiny studoval zdejší diskuzi a také všechny články.
    Mám před sebou popsanou A4 poznámek, ale pořád mě není jasné jestli je nějaká náhrada za sulku už známá ? Probírá se tu Rovral, který je ale fungicid a sulka je arkacid, stejně jako SíraSK 520 - ta ale nejspíš není úplně to stejné co sulka. Navíc zde doporučovaný postup byl Sulkou po sklizni a Rovralem před sadbou - čili mě z toho logicky vyplívá že Rovral není náhrada Sulky. Navíc pan Ing.Kozák v příspěvku 17.10.11 21:01 radí :
    " Pokud bych měl jistotu kvalitní zdravé sadby a sázel jenom pro vlastní potřebu, využil bych při absenci Sulky namočení v roztoku Lignhumátu. Chcet-li sázet větší množství, použijte Rovral s Ligohumátem ve směsi. "

    Tedy Rovral je na plísně ok, ale na háďátko neučinkuje. V sadbě Ing. Kozáka háďátka nejsou - tedy by Sulka nebyla potřeba. Jestli jsem to ale dobře pochopil, tak háďátko může být i v půdě a napadnout i zdravou sadbu která nebude mořená Sulkou.

    Tedy ten souhrn ukončím otázkou:

    Sadba namořená sulkou odolá i háďátku které k ní přileze z venku, protože si kousne a řekne fuj a odleze ?
    Má už tedy Ing. Kozák nějaké doporučení na jiný arkacid místo Sulky ?
    31. 10. 2011 21:53 brácha Sendy
    Pokud máte na pozemku karanténního škůdce jako je háďátko, tak prostě končíte s pěstováním plodin, které jsou jeho hostitelem dokud háďátko z pozemku nezmizí. Proto je certifikovaný sadbový materiál důsledně kontrolován.

    Pokud jste měl 15 let pozemek zahrady v klidu, tak se háďátka bát nemusíte.
    S.
    1. 11. 2011 18:23 Jan Kozák
    Sulku jsme nedoporučovali proti háďátku - to v naší sadbě určitě není, navíc Sulka háďátku moc neublíží. Doporučovali jsme ji proti vlnovníku česnekovému. To je roztoč a Sulka ho hubí včetně vajíček. Pokud bude háďátko na pozemku, žádné moření česnek před ním neochrání.

    Jak mořit?

    31. 10. 2011 19:00 Zakladatel vlákna: Lampa
    Dobry den,

    objednal jsem si od Vas cesnek, ktery mi prisel (bohuzel objednal jsem ho malo). Je tento cesnok jiz moreny ? Pokud ne, jak ho namorit ? Chtel bych pouzit Sulku a Lignohomat. Omlouvam se za urcite jiz polozeny dotaz. Dekuji
    31. 10. 2011 19:20 Petr S.
    Poslední měsíc se z velké části v diskuzi probírá moření,někdy i velmi do podrobna,spousta informací o moření je i v zde v článcích o pěstování česneku ale pořád se někdo ptá,jak namořit česnek.Nechápu.Pan Ing. Kozák přece nemá čas odpovídat pořád na to samé dokola.Na jaře tu bude tisíc příspěvků, jak,kdy a čím stříkat proti houbomilce,jestli vytrhávat paličákům palice a jak sušit česnek.Omlouvám se,ale takhle to přeci nejde dělat.Stačí pouze číst! Snad si to někdo vezme k srdci:-)
    31. 10. 2011 19:57 Lampa
    Nasel jsem, ale prvni cast zustava neodpovezena, je objednany cesnek jiz namoreny? Mozna bych se primlouval, tuto odpoved dat do "Často kladené dotazy"
    31. 10. 2011 20:14 brácha Sendy
    Pokud při objednávce nebylo sjednáno výslovně jinak.
    Důvod je prostý = česnek se musí prodávat v celých palicích "nerozdružený na stroužky". Navíc doposud byla praxe moření těsně před výsadbou.
    31. 10. 2011 21:07 Brácha Srandy
    V palicích makovicích se česnek neprodává. Tak to smažte. Musí, musí, musí, nic nemusí.
    31. 10. 2011 22:08 brácha Sendy
    I kdyby se hradečák paličák třikrát přejmenoval ...! No a opravovat palice na cibule taky nebudu Milý Jeníku(ml.)
    31. 10. 2011 19:59 brácha Sendy
    Sadbový česnek se prodává v ČR zásadně nemořený.
    Máte tak možnost mechanicky poškozené nebo přebytečné cibule použít jako konzumní. Taky máte možnost jako moje sousedka, natolik věřit v kvalitu Kozákovic česneku, že jej sází a pěstuje bez ošetření mořením (při dodržení ostatních agrotechnických zásad). To je normální pro malá množství tak do spotřeby sedmičlenné domácnosti za rok.
    Jestliže nejmenší balení 10 ml Rovralu je pro 2,5 litru mořící lázně, má moření smysl právě od množství 2 kg výše. Pro pěstitele, kde neúroda je existenční záležitostí je moření sadby pak ekonomicky odůvodněnou samozřejmostí.
    S.
    31. 10. 2011 20:29 Jan Kozák
    Naše sadba není mořená ani nijak chemicky ošetřená ve skladu. To znamená, že neupotřebená sadba může být využita v kuchyni. Máte-li Sulku, namořte nejprve v ní, po okapání můžete ještě ošetřit v roztoku Lignohumátu.
    31. 10. 2011 20:31 Petr S.
    Poslední měsíc se z velké části v diskuzi probírá moření,někdy i velmi do podrobna,spousta informací o moření je i v zde v článcích o pěstování česneku ale pořád se někdo ptá,jak namořit česnek.Nechápu.Pan Ing. Kozák přece nemá čas odpovídat pořád na to samé dokola.Na jaře tu bude tisíc příspěvků, jak,kdy a čím stříkat proti houbomilce,jestli vytrhávat paličákům palice a jak sušit česnek.Omlouvám se,ale takhle to přeci nejde dělat.Stačí pouze číst! Snad si to někdo vezme k srdci:-)
    1. 11. 2011 9:52 brácha Sendy
    Napište mi svůj názor "nestranného pozorovatele" na astra35@o2active.cz, jestli jsou mé předběžné odpovědi přínosem pro netrpělivce co nechtějí hledat pomocí Ctrl+F ...
    Jedno je však jisté, že spoustu věcí v zimně až bude čas asi Kozákovi přesunou do rubriky Často kladené dotazy (FAQ).
    A pokud Vám nahoře svítí nápis zeleně "příspevek byl úspěšně vložen" nemačkejte F5, jinak se vloží opakovaně.
    S.

    cesnek

    31. 10. 2011 12:49 Zakladatel vlákna: Michalka
    Dobry den,chtela bych poprosit o radu,kolik budu potrebovat lazne k namoreni 60kg cesneku,kdyz budu morit Rovralem a zakoupim si 100ml?diky moc za odpoved.
    31. 10. 2011 13:08 sestra Sendy
    Protože potřebujete 0,7 až 1,0 litru 0,4% roztoku na kg sadby.
    31. 10. 2011 17:46 brácha Sendy
    By si Michalka na 60 kg česnekové sadby měla koupit 240 ml Rovralu Aquaflo, aby měla 60 litrů 0,4% mořící lázně. Jestliže je v doporučeném dávkování obsažena jistá míra navýšení dávkování nad aplikační minimum z důvodu nerovnoměrnosti aplikace, tak při mírném prodloužení času na 30 minut (a s uvážením synergického spolupůsobení fixace účiné látky na povrchu sdaby Lignohomátem) je možné, aby měla až 1,2 kg sadby na litr mořící lázně (tj. 200 ml do 50 l vody).
    Připomínám, že největší aplikační nerovnoměrností je, když se sice namíchá přiměřené množství roztoku, ale pak se moří první polovina v čerstvém a druhá polovina v použitém roztoku. Pro vyloučení této chyby si sadbu rozdělte na stejné díly (nebo nechte po 20 kg v pytlích) a mořte pokaždé jednou v čerstvém roztoku.
    31. 10. 2011 20:38 Jan Kozák
    Běžně se potřebuje na kilo sadby litr mořicí lázně, tedy na 60 litrů se spotřebuje 240 ml Rovralu Aquaflo. Mořicí lázeň by se neměla používat opakovaně.

    Použitý Rovral

    30. 10. 2011 20:34 Zakladatel vlákna: Bříza
    Co s použitým rovralem?Děkuji.
    30. 10. 2011 21:04 brácha Sendy
    Použitou mořící lázeň je nejlépe aplikovat jako zálivku na plochu, kde je česnek nasázený. Pokud by to bylo obtížně proveditelné (velké výsadbové plochy a přebytek dešťových srážek) je možné tímto roztokem zalít kompost nebo polní hnojiště.
    31. 10. 2011 21:05 Brácha Srandy
    Pan ING by to do kompostu nedával, tak svůj příspěvek smažte, ať se vám lidi nesmějou.
    31. 10. 2011 20:43 Jan Kozák
    Podle příbalového letáku se má přebytek postřikové (mořicí) kapaliny pětinásobně zředit a vylít na ošetřovaný pozemek tak, aby nebyly zasaženy zdroje pitné vody ... Do kompostu ani do hnoje bych to nedával.
    31. 10. 2011 21:17 brácha Sendy
    NEPOUŽITÝ přebytek mořící lázně se zředí 1:5 a aplikuje se na plochy, kde je aplikace přínosem. Použitá mořící lázeň má již zbytkovou kncentraci účinné látky menší než 20% původního obsahu a aplikuje se neředěná (tj. jako ředěná nepoužitá jícha). Roztok nepatří do čerstvého kompostu nebo hnoje ani do kanalizace, protože brzdí biologické procesy přeměny organických látek. U kompostu kde je přeměna ukončena a je určen k rozvozu na pozemek je působení podobné jako když nejprve rozvezete kompost a pak daný pozemek pokropíte likvidovanou kapalinou.
    31. 10. 2011 21:27 Brácha Srandy
    Aha, aha, aha, takže už je to jinak.
    31. 10. 2011 21:39 brácha Sendy
    Omlouvám se, že jsem sdělení distributora získané telefonickým dotazem nepřepsal dotatečně podrobně.
    Jde o to, že pokud nemůžeme zabezpečit při velkých plochách a vysokém nasycení půdního profilu předchozími srážkami, že další srážky spláchnou rezidua do povrchových vod, volíme menší zlo aplikací na sorbent typu mineralizovaný kompost.
    S.

    cesnek

    29. 10. 2011 23:41 Zakladatel vlákna: Michalka
    Dobry vecer,chtela bych se zeptat jestli bych mohla namorit cesnek moridlem Síra?A kolik bych potrebovala mista zhruba na zasazeni 60kg cesneku diky moc za odpoved.
    30. 10. 2011 8:42 Jan Kozák
    Výrobce (nebo distributor?) na obalu uvádí, že Síra SK 520 je použitelná k moření česneku. Osobní zkušenosti ani výsledky seriózních pokusů nemáme k disppozici.
    Orientačně potřebujete na plánovanou výsadbu 6 arů, záleží na velikosti stroužků a sponu.
    30. 10. 2011 21:24 brácha Sendy
    K namoření 60 kg česneku budete potřebovat 2-3 litry Sulky.
    Zkuste si zatelefonovat na +420 777 901 761 v prodejní době 8-17:30
    ( http://www.vinarskydum.cz/prodejna-vinarskych-potreb.html )
    S tím 4 kg balíkem by Česká pošta neměla mít problémy.

    ad. Síra SK 520 (potažmo hnojivo SK_SOL) má stejný mechanismus akaricidního a fungicidního působení jako má původní Sulka. Jenže obava Ing. Kozáka je na místě. Účelem povolovacího řízení je mimo jiné i ověření správného dávkování, aby se pohybovalo blízko optima. Protože draselné sloučeniny jsou obecně reaktivnější než sloučeniny vápenaté, bál bych se popálení mořeného materiálu. Navíc se prokázalo u Sulky, že ani maximální dávka nepůsobí na vajíčka háďátka (zahubí pouze dospělce), a tedy i u EU požadované opakované registrace Sulky může dojít k změně užívané koncentrace roztoku k nižším hodnotám (např. 3%).
    Je otázkou, zda určení ředění prostou trojčlenkou ve vztahu k Sulce, byla aplikační koncentrace 4% u přípravku Síra SK 520 stanovena správně.
    S.
    31. 10. 2011 21:03 Brácha Srandy
    Nebyla tu kdysi reklama zakázána? Nebylo to špatné pravidlo.

    Druhé moření

    23. 10. 2011 19:01 Zakladatel vlákna: verka
    V září jsem mořila česnek Síra SK520, řádně nechala oschnout.Čím mořit před výsadbou a kdy?Část sadby mám zakoupenou u vás,část z vlastní sklizně.děkuji za odpověď
    23. 10. 2011 20:22 Jan Kozák
    Před vlastní výsadbou můžete mořit v roztoku přípravku Rovral Aquaflo (0,4 %). Rovněž máčení v Lignohumátu má velký význam.
    24. 10. 2011 15:11 tonda
    Dobry den namořim v připravku Rovral a ještě mokrý mužu hned namočit do Lignohumatu? Na jak dlouho? děkuji za odpoved
    26. 10. 2011 21:25 Jan Kozák
    Po okapání můžete ještě mokré stroužky ponořit do roztoku Lignohumátu. Myslím, že je správná doba půl až jednu hodinu.

    moření česneku

    20. 10. 2011 19:24 Zakladatel vlákna: santy
    Vážený pane Kozáku, po provedení namoření česneku Sulkou, chci těsně před výsadbou následovně ještě namořit dalšími přípravky a to asi směsí Rovral s Lignohumátem. Ptám se Vás zda to je postačující ? a jakou radu na přípravek - Síra SK 520 ( zda by byl lepší než shora uvedený můj postup ). Velmi děkuji za Vaši radu a ochotu.
    20. 10. 2011 20:23 "Brácha" Sendy
    Po konzultaci s obchodním zástupcem firmy BASF je lepší používat Rovral a lignohumát jako oddělené lázně. Pokud přesto pro zjednodušení manipulace se sadbou, tak je možné mořící lázeň připravovat tak, že do nádoby nalijeme 1/3 objemu vody, přidáme Rovral a další neutrální fungicidy. Nakonec přilejeme Lignohumát rozmíchaný v druhé třetině vody a dolijeme na celkový objem.

    Takže já i nadále zůstanu u zaběhnuté praxe "tří mořících lázní" >>
    1)akaricid (Sulka, síra SK 520, SK_SOL, Magus 200SC)
    2)fungicid (Rovral, Merpan, ...)
    3)lignohumát.

    No a z hlediska likvidace použitého mořidla se Rovral likviduje zálivkou na výsadbový pozemek neředěný, zatímco lignohumátová lázeň se ještě dále rozředí.
    21. 10. 2011 9:57 olda
    Dobrý den jak pišete tři moříci lazne jak dlouho po sobě dělate mořeni dela se nejaká dřive nebo mořite vše před sazenim jak dlouho? děkuji za odpověd
    21. 10. 2011 10:16 "Brácha" Sendy
    Moření je nutné, pokud máte sadbu, u které nemůžete určit zdravotní stav (nakupovaná, darovaná, ...). Všichni tady mají svůj kousek pravdy a funguje jim to. (včetně nemořené ZDRAVÉ vlastní sadby)
    U moderních nízkodávkových pesticidů je doba moření dána potřebou ovlhčení celého povrchu a nasáknutím podpučí. Rozložení na tři operace má kouzlo v tom, že první "akaricidní" můžete aplikovat už po úvodním sušení sklizeného česneku. Naopak fungicid je potřeba aplikovat až těsně před sázením.
    Protože aplikaci před skladováním již nestihnete, tak musíte mořit podle toho co máte.
    Sulka a SíraSK520 (je silně alkalická a nesmí se míchat = vždy samostatný roztok) se moří minimálně 3 hodiny optimálně 6 hodin a maximálně 12 hodin (přes noc).
    Ostatní je dáno nasáknutím a tedy 20 minut (když dáte víc minut už se nic neděje - tedy pokud máte na 1/2 hodiny sázení tak prostě místo okapávání rovnou lovit z kbelíku a sázet).
    21. 10. 2011 12:03 olda
    Tak tedy když budu sazet tv sobotu odpoledne vynecham tu sulku tak mam namočit česnek do ROVRALU na 20 min. a potom dat ještě na 20 min. do LIGNOHUMATU a mohu sazet?
    23. 10. 2011 20:30 Jan Kozák
    Váš postup moření považuji za správný. Na přípravek Síra SK 520 nemám zatím žádný názor, ještě jsem se nesetkal s potvrzením jeho akaricidního (hubícího roztoče) účinku. V tomto směru mi hodně chybí výzkumná činnost zemřelého Ing. Havránka.

    19. 10. 2011 12:52 Zakladatel vlákna: olda
    Dobrý den chtel bych se zeptat jestli mužu mořit česnek připravkem LIGNOHUMAT mate s timto připravkem nějaké zkušenosti? Mužu hned po moření sazet nebo mam raději česnek nechat oschnout?
    19. 10. 2011 13:10 "Brácha" Sendy
    Je jen pomocný biologický prostředek a slovo MOŘENÍ není na místě (ve smyslu chemické nebo biologické ochrany rostlin). Má však příznivý vliv na ukončení dormance ("spánku" vlastnost důležitá pro skladování) a na stejnoměrné zahájení růstu. Pro zjednodušení práce s velkými objemy sadby se přidává do fungicidní lázně, ale lze jej použít i samostatně jako jednosložkovou poslední lázeň.

    V podstatě, pokud sázíte málo jen pro vlastní potřebu můžete lovit jednotlivé stroužky z kbelíku s lázní a bez okapání sázet.

    Pro střední a větší pěstitele je to nepraktické a tak se před směnou moří jen to co se stihne ten den nasázet (případně o trochu víc, co se sází druhý den než nová dávka okape). Sazí se povrchově oschlá, na omak příjemná sadba.
    19. 10. 2011 17:00 olda
    Děkuji za odpověd mam sadby 1 kg jen pro svoji potřebu když to nejni zrovna moc učiné poradite co koupit aby byl česnek dobře namořeny necha se neco koupit v malem baleni?
    19. 10. 2011 18:30 "Brácha" Sendy
    Nejmenší balení 10 ml je na 2,5 kg sadby česneku nebo 5 kg gladiolů.

    Pokud tedy máte před výsadbou podzimních cibulovin nebo připravujete hlízy gladiolů k uložení, doporučuji namíchat celé balení do 2,5 litru vody. Česnek dát do nádoby na moření a postupně přilévat mořící roztok, až jsou stroužky zcela potopeny (cca 0,5 - 1 l roztoku). Zbytek namíchané mořící lázně naředíte na dvojnásobek (z 0,4% uděláte 0,2%) a ten použijete na gladioly nebo podzimní cibuloviny. Místo vody na ředění můžete využít použitou mořící lázeň od česneku.
    19. 10. 2011 19:13 olda
    Nemohl bych si nechat pulku na přisti rok nekde v suchu? tak LIGNOHUMAT necham doma a zitra pujdu schanět ROVRAL.Je ddobre když jsem do pudy zapravil celerit ? možna bych mohl na jaře LIGNOHUMATEM zahon přihnojit je to dobrý napad?
    19. 10. 2011 19:29 "Brácha" Sendy
    Samozřejmě, že se dá z balení 10 ml injekční stříkačkou dávkovat jen část obsahu a zbytek spotřebovat později. Ale nejlepší je když máte využití pro ten zbytek v co nejkratším čase po načnutí.
    19. 10. 2011 19:35 olda
    To mate pravdu tak se zeptam souseda jestli nebude tae chtet mořit jak dlouhu v Rovralu mam mořit? myslim že už budu brzo sazet jsem z Vysočiny . Nechala by se u vas prišti rok koupit sadba vhodna k nam na Vysočinu Ždirec nad Doubravou
    19. 10. 2011 20:47 Jan Kozák
    Máte-li jistotu zdravé sadby, pak namočení v roztoku Lignohumátu Vám bude stačit. Pokud Vám při výsadbě nevadí, že jsou stroužky mokré, můžete sázet hned po vyjmutí z roztoku. Nebo je nechte trochu oschnout. Po použití roztok zřeďte a česnek ním zalijte.

    ???

    17. 10. 2011 10:43 Zakladatel vlákna: sedláČek
    Již po léta točím dokola svou krajovou odrůdu bez moření a jakékoliv chemie (vyjma hnojení Cereritem). Pokud to zdravotní stav umožňuje rád bych u této praxe zůstal. Pane inženýre, jaké je riziko zavlečení chorob do takto uzavřeného cyklu při absenci moření?
    17. 10. 2011 20:56 Jan Kozák
    Riziko je minimální, klidně pokračujte v zavedené a osvědčené praxi.

    kombinace přípravků

    16. 10. 2011 20:10 Zakladatel vlákna: petr syrový
    Dobrý den
    Tímto zdravím všechny příznivce česneku a předem uvádím, že v pěstování česneku jsem úplný začátečník, kdy letošní rok budu česnek sázet prvně. Jako každý laik jsem se prvně informoval o tom, že sadbu nutno nejprve namořit proti nejrůznějším parazitům a plísním, kde vyvstal můj následující dotaz. Jak je všem již známo, klasická SULKA se již nevyrábí a proto jsem hledal obdobný přípravek, kdy jako vhodné adepty jsem nalezl Merpan a Rovral,což asi zajistí potřebnou funkci mořidla a dále jsem se dočetl na komerčních stránkách výrobce, že přípravek Lignohumát lze také užít. Tak tedy nevím, jaký konkrétní přípravek použít a popřípadě, zda kombinace všech těchto přípravků nemůže sadbu znehodnotit. Tímto Váš žádám o radu jak správně namořit, nebo popř. Vaše rady pro řešení této situace. Za veškeré reakce předem děkuji a jsem s pozdravem, Petr.
    17. 10. 2011 21:01 Jan Kozák
    Pokud bych měl jistotu kvalitní zdravé sadby a sázel jenom pro vlastní potřebu, využil bych při absenci Sulky namočení v roztoku Lignhumátu. Chcet-li sázet větší množství, použijte Rovral s Ligohumátem ve směsi.

    Narašený česnek

    16. 10. 2011 19:05 Zakladatel vlákna: Frantisek Kremen
    Dobrý večer, pěstitelé. Stalo se mi,že část sadby mi u podpučí narašila. Chtěl jsem se zeptat, jak moc je to na závadu, jestli můžu mořit sulkou, rovralem, nebo jen teplou vodou. Okamžitě jsem sadbu odnesl na studenější místo a doufám, že už kořínky neporostou. Děkuju moc
    17. 10. 2011 21:05 Jan Kozák
    Růstu kořenů by spíš bránilo sucho a teplo. Se Sulkou pracujte opatrně nebo ji úplně vynechejte. Rovral neuškodí.

    sazení

    15. 10. 2011 11:16 Zakladatel vlákna: Marek Syrycansky
    DOBRY DEN.Rad bych se zeptal zda už je vhodná doba a hlavně teplota pudy k sázení česneku.Chtěl bych začít koncem tohohle týdne.Jestli je vhodné sázet do mokré promočené pudy?A zda se muže v lázni ROVRAL AQUA po vytažení jedné dávky česneku vložit další do stejné lázně?Děkuji za odpověď.
    15. 10. 2011 20:21 Jan Kozák
    My ještě určitě sázet nebudeme. Do promočené půdy sázet můžete, česneku to vadit nebude, spíš to bude vadit Vám. Účinnost mořicí lázně je při jejím opakovaném použití výrazně snížena - to není z mojí hlavy, vím to od rostlinolékaře Ing. Roda, jemuž nemám důvod nevěřit.

    Výměna Rovral AquaFlo

    14. 10. 2011 14:42 Zakladatel vlákna: Jank
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda je možné použít 14 dní starý roztok Rovral Aqua Flo (1dl/25l vody), v němž již proběhlo moření 200 kg česneku. Hodlám sázet zítra zbývajících 50kg a nevím, zda výše uvedený starý roztok lze stále použít, nebo mám raději pro tento zbytek namíchat novou dávku. Děkuji
    14. 10. 2011 14:44 Jank
    Poměr byl asi jiný tj. 10dl Rovral
    14. 10. 2011 15:31 hradečák paličák
    10 dl je litr a to je na 250 litrů mořící lázně, což je úměrné 250 kg sadby.
    Ale pokud jste měl 25 l mořící lázně na 200 kg česneku tak je někde něco asi špatně, nemyslíte?
    A pokud jste měl k sázení jen 250 kg, tak nevím proč už máte skoro nasázeno z minulého týdne?
    14. 10. 2011 16:05 JanK
    Poměr nepoměr koncentrace byla dle návodu 0,4% tj. 1dl na 25 l vody - to už je lepší, ne?? Sázel jsem už dřív, neb to dělám ručně a ve svém velmi omezeném volném čase a určitě bych to nebyl schopen sám za následující víkend ručně zasázet, nožně zahrnout, a ručně uválcovat - jsem jen prostý troškař pro zábavu a boji proti čínské nekvalitě. Každopádně jsem se stejně nedozvěděl, zda ten starý Rovral mohu použít nebo ne, ale to je už tradice, že se člověk ptá na něco a odpovídají mu na něco jiné,....
    14. 10. 2011 21:30 Jan Kozák
    Určitě udělejte nový roztok, ten starý je neúčinný.

    12. 10. 2011 0:40 Zakladatel vlákna: JanaK
    Dobrý den, mohl byste mi někdo poradit kde, na jakých www stránkách lze objednat Sulku ze Slovenska. Případně - je účinné namoření česneku v síře? Jde mi hlavně o háďátko a jemu podobné škůdce. Moc děkuji!
    12. 10. 2011 0:49 "Brácha" Sendy
    A kolik sadby budete mořit?
    12. 10. 2011 15:21 JanaK
    Zdravím, jsem ze Středních Čech, konkr. z okresu Příbram, cca 60 km záp. od Prahy? Česneku mám na sadbu připraveno asi 150 stroužků. Dostala jsem sadbu od táty, který pravidelně Sulku používá a nikdy neměl problém s háďátky. Já letos poprvé dávala brambory a když jsem je teď vyndavala, byla snad každá napadená háďátkem, tak nechci riskovat znehodnocení aspoň u česneku. Půdu máme dost písčitou, tak to snad nebude vadit. Byl to původně zaplevelený pozemek, tak jsme zryli, odplevelili a povápnili, tak doufám, že jsme to udělali dobře. Hezký den, Jana
    12. 10. 2011 20:03 Jan Kozák
    Vaše obavy z háďátka jsou zbytečné. Vy máte na pozemku drátovce. Ti sice česnek také poškozují, ale neprovrtají ho, pouze si "kousnou" a zůstane po nich malá jizvička, která je estetickou chybou. Nemá vliv ani na skladovatelnost ani na možnost využít takové stroužky pro další výsadbu.
    12. 10. 2011 9:21 mini
    Na http://www.vinarskydum.cz/kontakt.html máš kontaktní telefon, tak si ověř, že nekecám. Při odběru nad 4 litry to vyjde i s poštovným lépe než Síra SK 520 z nejbližší kamenné prodejny CEREA a jiných zahradnických potřeb
    12. 10. 2011 15:16 JanaK
    Moc děkuji za info! Objednala jsem, tak snad ještě bude na skladě! Díky moc! Jana
    12. 10. 2011 14:13 Helena
    Dobrý den. Nemusíte objednávat Sulku ze Slovenska. Podívejte se na www.vinarskydum.cz a přes e-shop objednejte. Dnes jsem si tam osobně koupila. Jednejte rychle. Zdravím.
    12. 10. 2011 15:15 JanaK
    Moc děkuji za info! Objednala jsem, tak snad ještě bude na skladě! Díky moc! Jana

    Moření

    10. 10. 2011 11:07 Zakladatel vlákna: pěstitelka
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda něčemu vadí, když česnek už nyní namořený v Sulce i v Rouralu zasázím až o nadcházejícím víkendu? Jde mi o to, aby namoření v obou těchto přípravcích a jejich účinky nebyly nějakým způsobem nezhodnoceny a aby po této stránce nebyla narušena "ochrana" česneku. Děkuji za odpověď
    10. 10. 2011 20:33 Jan Kozák
    Účinky chemikálií znehodnoceny nebudou, ale účinek vody ano (a ten je možná významnější). Mořit by se mělo maximálně dva dny před výsadbou, namořené stroužky by měly pouze oschnout, nikoliv vyschnout.
    < Novější678910Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne