Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Moření česneku Zpět na diskusi

    Moření sulkou

    4. 1. 2023 19:26 Zakladatel vlákna: Jaroslav Bejšovec
    Dobrý den
    Česnek od vás sem skladoval asi v trochu větším vlhku než by mu vyhovovalo a začaly z podpučí rašit kořeny, mají tak 1 až 2 mm ale jsou prostě vidět, nemusím se bát že by moření sulkou v tuhle chvíli česnek poškodilo? 
    Děkuji, s pozdravem Jaroslav Bejšovec 
    4. 1. 2023 20:20 Jan Kozák
    Není to samozřejmě ideální stav, ale pokud dodržíte koncentraci a doba moření nepřesáhne dvě hodiny s následným osušením, můžete být bez obav.

    Dotaz na délku moření

    26. 11. 2022 12:26 Zakladatel vlákna: Petr Kukal
    Mám takové dilema ohledně moření, jsem v česneku začátečník a mám balení Sulky Extra a Clonoplus. Na návodu je 6-12 hodin, ale tady v diskuzi se často objevují spíše 2 až 3 hodiny moření Sulkou. Může mi to někdo prosím uvést na pravou míru?
    26. 11. 2022 13:44 Jan Kozák
    Pravá míra je dvě, maximálně tři hodiny. Nevím, proč producenti Sulky opisují stále délku moření z šedesátých let, kdy se myslelo, že Sulka zahubí v česneku i háďátko zhoubné.

    Slabá sulka

    18. 11. 2022 11:18 Zakladatel vlákna: Eva Arvajová
    Dobrý den, před dvěma lety při moření jsem měla roztok ze Sulky výrazně žlutý a silně páchnoucí. Teď jsem udělala opět roztok, ale není ani žlutý a páchne jen velmi mírně. Sulka má vydržet do roku 2024.  Na dně jsou krystaly, které se nechtějí rozpustit. Přesto jsem stroužky dala mořit na 12 hodin. Mám raději koupit novou Sulku, anebo stroužky hned zasadit, i když byl roztok slabý? Děkuji za rychlou odpověď.
    18. 11. 2022 14:37 Jan Kozák
    Na toto odpověď neznám, nejsem chemik. Ale předpokládám, že účinek Vaší koupele nemusel být nulový, protože za 12 hodin se snad musí i vlnovník utopit, když už se neotráví.
    26. 11. 2022 12:29 Petr Kukal
    Pokud tam byly krystaly (tekutá Sulka), tak to znamená, že roztok byl výrazně ochlazen.

    Účinná složka mořidla

    17. 11. 2022 17:13 Zakladatel vlákna: Vít Jagoš
    Dobrý den.
    Našel jsem na sadbě vlnovníka a rád bych se ho zbavil, ale chci použít nějaký ekologický prostředek. Prosím o radu - co ničí vlnovníka při moření? Je to samotná síra, jako hlavní složka Sulky nebo jiná chemická sloučenina v Sulce obsažená?
    Bylo by možno naředit práškovou síru - 190 gramů na litr vody a vytvořit takto ekologickou a ekonomickou alternativu?
    Děkuji za odpověď.
    Vít Jagoš
    17. 11. 2022 18:04 Jan Kozák ml.
    Pokud chcete použít ekologický prostředek, použijte Sulku.
    18. 11. 2022 17:57 Jozef Sisak
    Ak to chcete uplne bez chemie tak použite postup s prispevku   Vlnovník česnekový ja som to upravil na použitie vakuovych potravinovych doz a som spokojny 29. 1. 2021 
    Zakladatel vlákna: Vítězslav Dotzauer

    Sulka

    28. 4. 2022 19:08 Zakladatel vlákna: Jurda Josef
    Dobrý den,
    je vhodné postříkat česnek na list (ev.do řádků) zbylou sulkou po moření. Nebo ji ekologicky zlikvidovat?
    Děkuji za odpověď. Josef Jurda
    29. 4. 2022 7:53 Jan Kozák
    Běžně se použitá Sulka po zředění nalije na pozemek s vysazeným česnekem a je to považováno za její ekologickou likvidaci. Jestli dovede česnek přijmout síru ze Sulky přes list, nevím. Já osobně bych nalil konví mezi řádky, dalo by mně to míň práce.
    30. 4. 2022 15:43 Jurda Josef
    O.k.  Děkuji za odověď. JJ.
    3. 11. 2022 11:20 Libor Baloušek
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    Nevylezl mě česnek

    4. 3. 2022 15:52 Zakladatel vlákna: Petr Grombíř
    Dobrý den pane inženýre, chtěl bych se zeptat kde se stala chyba že po nasazení česneku na podzim mě na jaře jedna odrůda vylezla tak z 10%.Když strouček najdu v zemi a vytáhnu tak je úplně oranžovohnedý bez známky zakořenění.Česnek byl namořen sůlkou.
    Děkuji za odpověď s pozdravem 
    Grombíř
    Nevylezený česnek
    4. 3. 2022 16:27 Zdeněk Mácha
    Dobrý den.  Jak dlouho jste mořil?  Já mám zasazený Slavin a Bjetin. Slavin mi vypichuje rychleji, než Bjetin a nevím proč.  Co jsem koukal na pár stroužků Bjetinu, tak je zakořeněný i je narašený a sázený stejně hluboko jako Slavin.  Já jsem letos moření vynechal, jelikož česnek mám bez vlnovníka.  
    4. 3. 2022 19:13 Petr Grombíř
    Cca 12 hodin. 
    5. 3. 2022 8:31 Radek Bohmalský
    Dobrý den,česnek jste zřejmě spálil.12 hodin je příliš dlouhá doba.Moři se 2-3 hod.
    5. 3. 2022 8:47 Jan Kozák
    Sklovitý stroužek jednoznačně ukazuje, že je mrtvý. Spálení Sulkou je v tomto případě velmi pravděpodobné.
    7. 3. 2022 19:10 Vaclav Kavka
    Nejspíš existují i cesty, jak česnek namořit proti vlnovníkovi bez fytotoxicity sulky. A jako vedlejší účinek by to mohlo fungovat i proti háďátku.
    8. 3. 2022 0:43 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Grombíř.Chci se zeptat jaká to je odrůda,jak jste jí  získal,jak ho sazíte a v jaké nadmořské výšce?Otec taky mořil 12 hod. rusáka(česnek)a měl ho o něco menší,než můj mořen 2 hod.
    Pokusně cca polovinu mám namořenou 15 min. a ostatní vůbec.Vlnovníka a háďátko nemám.
    14. 3. 2022 8:33 David Wanegårdh
    Hi! I would guess waxy breakdown. It's caused by high temperature, mostly when you dry the bulbs but it could happen also in field.
    14. 3. 2022 11:13 Jan Kozák ml.
    Přeložím text do češtiny:
    Pan Wanegårdh se domnívá, že by se mohlo jednat o voskovité odumírání stroužků. Které je způsobeno vysokou teplotou hlavně při sušení cibulí, ale může k němu dojít i na poli.
    14. 3. 2022 20:00 Jan Kozák
    Prosím, aby tento text byl přeložen do jazyka pana Davida W.
    O voskovité odumírání stroužků se určitě nejedná. Tak by stroužky vypadaly od konce srpna  do konce září. V současné doby by už byly v úplné destrukci, navíc černé.
    14. 3. 2022 21:34 David Wanegårdh
    Thank you for answering. I read youre fantastic website via Google translate so I some details are lost in translation. I'm very glad that you answered so polite. By the way, I have send you an email. 

    Jarní výsadba

    16. 2. 2022 9:42 Zakladatel vlákna: Marika Šedivá
    Dobrý den,
    ještě bych se ráda doptala ke včerejšímu dotazu ohledně sázení až na jaře...v diskuzi jsem našla napsáno, že pokud budu místo podzimu sadit až na jaře, není doporučeno moření v Sulce, mohu se zeptat, zda jsem to tedy pochopila správně a proč tomu tak je? A česnek, který je napaden vlnovníkem, tedy mám zasadit bez moření? Děkuji.
    17. 2. 2022 11:46 Libor Hejduk
    V principu sulka neuškodí, pokud nepřetáhnete doporučované dvě hodiny. Spíš jde o to, aby česnek nebyl už narašený a nerostly mu kořínky, ty by se pak mohly spálit. Další věc k diskusi je odrůda česneku. Jak už někde proběhlo diskusí, tak z nějakého důvodu jarní úzkolisté nepaličáky vlnovníku nešmakují. Takže spící česnek bych se nebál namořit, ale pokud stroužky jsou zdravé, tak to asi není bezpodmínečně nutné. Pokud už raší, tak bych ho buď nechal do kuchyně nebo nasázel bez moření.
    17. 2. 2022 14:30 Marika Šedivá
    Dobrý den,
    děkuji, stroužky neraší...některé jsou ale "chycené" vlnovníkem...jde o ozimý česnek Vekan a Havran, který jsem nezasadila na podzim a chci to tedy udělat nyní...při projíždění diskuze jsem narazila na to, že pan Kozák píše, že moření ozimého česneku před jarní výsadbou nedoporučuje...
    17. 2. 2022 19:38 Jan Kozák
    Já na rozdíl od Vás diskusi projíždět neumím (nebo na to nemám trpělivost), tož reaguji na aktuální dotaz. Určitě namořte, ale maximální doba moření je dvě hodiny a šup s tím do země.
    17. 2. 2022 20:29 Marika Šedivá
    Dobře, moc děkuji, mějte se pěkně.
    17. 2. 2022 20:50 Roman Kubica
    Dobrý deň , 
      Ste si istá , že Váš cesnak je napadnutý vlnovníkovcom ? Podľa môjho názoru ,až by mal na sebe vlnovníkovca  už od leta, bolo by už dávno po cesnaku. Nie každému sa podarí preskladniť paličiak až do súčastnosti bez príznakov "amortizácie " Možno považovať za úspech ,že máte vôbec čo sadiť,,pokiaľ sa bavíme o paličiaku. Morenie nenarašeného sadiva v Sulke max 2 hod zvyšuje úrodu aj kvalitu (mám odskúšané ) Je vysoko pravdepodobné , že z jarnej výsady paličiaku budete mať "jedináky "   Tiež sú svojim spôsobom zaujímavé ,takže smelo do sadenia
    18. 2. 2022 10:47 Marika Šedivá
    Dobrý den,
    ano - paličák a ano, jsem si jistá na 99%, že některé stroužky jsou napadeny vlnovníkem :-) No upřímně mi nepřijde až takový úspěch, že česnek vydrží do února...skladovatelnost se uvádí i delší...ale já úplně ideální podmínky ke skladování nemám (záleží, jak vlhký je podzim atd.), ale do toho března mi větší část vydrží tedy, což mi přijde jako standard...semtam se jednostroužkový česnek vyskytne i běžně, s tím problém mít nebudu, jinak děkuji za příspěvek.

    Poměr Sulky dotaz

    22. 11. 2021 8:32 Zakladatel vlákna: Vojtěch Lidmila
    Dobrý den,


    popletl jsem poměr sulky a místo 4-5% jsem udělal roztok 0,4 - 0,5%. Mám namořit česnek po usušení znova ve správném roztoku ? Dneska ráno jsem je z roztoku vyndal.

    Děkuji
    22. 11. 2021 8:36 Jan Kozák ml.
    Česnek po moření nesušte. Namořte ho na dvě hodiny v roztoku se správnou koncentrací. Ani poté ho nesušte.

    Něco jsem pokazil?

    15. 11. 2021 15:20 Zakladatel vlákna: Milan Kovalovský
    Dobrý den, dnes jsem se pustil do výsadby česneku a zjistil jsem, že mám některé stroužky nějak poškozené. Stroužky byly mořené v Sulce dle Vašeho popisu. Pošlu foto pokuď se mi to podaří. Děkuji za Váš názor. 
    Poškozené stroužky
    15. 11. 2021 16:05 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Vy jste neudělal nic špatně, toto je určitě od vlnovníka česnekového. Ty nejvíc napadené stroužky bych vyházel a zbytek zasázel. 
    15. 11. 2021 17:19 Jan Kozák
    Moja řeč. Spolehlivě je z fotky na vyhození jen jeden stroužek. Zbytek můžete vysadit.

    Moření sulkou a výsadba

    12. 11. 2021 16:22 Zakladatel vlákna: Dana Vaisová
    Dobrý den, právě jsem namořila česnek sulkou. Bohužel jsem jela podle přiloženého navodu s tím že ho tam nechám minimálně 6 hodin pak oschnout a až někdy ( třeba koncem listopadu, začátkem prosince nasazim). Mezitím jsem na Vaší stránce narazila na to že stačí 2 hodiny takže jsem po 2 hodinách nechala okapat a teď se suší. Následně jsem u Vas vyčetla že teď už je na moření a čekání s nasázenim pozdě. Takže prosím o radu: mám teď čekat nebo raději nasázet. Co je menší zlo nechat uschnout a počkat nebo co nejdřív nasadit(podle mne je brzo , většinou sázím později ale mořím poprvé). V balení je jeste clonoplus - kdy použít?. Děkuji za odpověď
    12. 11. 2021 19:15 Jan Kozák
    Sázejte zítra, dnes už je tma. Pokud už budou stroužky zcela oschlé, mírně je navlhčete a promíchejte se suchým Clonoplusem. Pokud budou ještě dost vlhké, aby na nich suchý prášek ulpěl, tak nevlhčete.

    Moření

    9. 11. 2021 22:12 Zakladatel vlákna: Jan Bartoň
    Dobrý den, zajímá mě jak dlouho mám česnek nechat v sulce když ho budu na druhý den sázet. Děkuju za odpověď. Bartoň
    10. 11. 2021 7:39 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Mořit v Sulce 2-3 hodiny a do 24 hodin po namoření by měl být česnek v zemi.

    Výsadba česneku

    9. 11. 2021 15:06 Zakladatel vlákna: Radek Vozar
    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli můžu tento týden namořit česnek Sulkou/ následně nechat proschnout a vysadit až koncem listopadu/v prosinci podle počasí nebo mám namořit česnek v den výsadby? Mám ho skladovaný v suchu, bez poškození. Děkuji za radu, hezký den. Radek V.
    9. 11. 2021 20:39 Radek Bohmalský
    Dobrý večer p.Vozar,
    pan Kozák doporučuje mořit v září k vůli vysokému výskytu vlnovnika česnekového a poté nechat oschnout a umístit na větrané misto.Pokud budete sázet koncem listopadu,začátkem prosince namořte česnek a do 24 hodin by měl být vysazen.
    9. 11. 2021 23:45 Radek Vozar
    Děkuji za radu a přeji bohatou úrodu v příštím roce

    moření

    6. 11. 2021 18:14 Zakladatel vlákna: Kantor Jan
    Dobrý den, pokud před výsadbou namořím sadbu Sulkou a pak použiji přípravek Rizocore, nebude přípravek Rizocore jako houba, zničena přípravkem Sulka? Předem děkuji
    6. 11. 2021 19:59 Jan Kozák
    Už způsob aplikace ukazuje, že nemůže být problém.

    Výsadba česneku

    1. 11. 2021 10:00 Zakladatel vlákna: Stanislav Pinc
    Dobrý den, 
    chtěl bych se zeptat, zda se česnek má namořit po rozdělení na stroužky nebo až před výsadbou.
    Děkuji
    1. 11. 2021 19:26 Jan Kozák
    Až před výsadbou. Při moření v běžném termínu (na rozdíl od termínu časného v srpnu a září) by měl být česnek po namoření vysazen do 24 hodin.
    1. 11. 2021 21:38 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den jen bych chtěl poprosit o průběžné doplňování v rubrice Pěstování-přiklad moření již v srpnu,použití Rizocore a jiné vychytávky v četně boji proti vlnovníkovi česnekovému a to argon nebo podtlak.Znad se dá upravovat.
    Děkuji.Pokud to není v zájmu Kozakových tak to klidně smažte.A nebo jen něco.
    2. 11. 2021 0:03 Jan Kozák ml.
    Doporučení moření česneku po nákupu ve článku o pěstování zmíněné je: „[...]V případě moření Sulkou doporučujeme sadbu rozdružit na stroužky už začátkem září a namočit je na 2–3 hodiny v 5% roztoku Sulky. Poté musí sadba co nejrychleji (cca do 12 hodin) vyschnout. Takto připravená sadba se následně uskladní na suchém větraném místě až do doby výsadby [...]“

    Přípravek Rizocore má samostatný článek, který umožnuje mnohem podrobnější vysvětlení, než by umožňovalo zapracování do článku Pěstování, se kterým souvisí jen okrajově. Už tak je Pěstování hodně podrobné, určené spíše pro nadšence, a tak ke každé objednávce přikládáme stručný návod, ve kterém jsou vypíchnuté nejdůležitější úkony.

    Vlnovník lze účinně zlikvizovat mnoha způsoby. Abychom konkrétní metodu mohli pěstitelům doporučovat, potřebujeme, aby splnila několik kritérií. Jedním z nich je, že se musí jednat o postup přístupný (Sulku lze koupit v každých zahrádkářských potřebách; argonem běžný zahrádkář nedisponuje). Další podmínkou je, že účinnost musí být spolehlivá i pro laika, který nemá zpětnou vazbu. Když použije Sulku, má jistotu, že problém s vlnovníkem vyřešil. Nemusí nic dál zkoumat nebo měřit. Průměrný pěstitel česnek pod mikroskopem nezkoumá a nevrací se k uskladněnému materiálu co pár týdnů.

    Vy jste přišel s výborným nápadem použít pro likvidaci vlnovníku vysavač. Měl bych velkou radost, kdyby se vám podařilo tuto metodu dotáhnout do konce a dokázat, že se lze na určitou dobu vlnovníku zbavit pomocí víceúčlového běžného domácího spotřebiče. V takovém případě bychom rádi tento způsob publikovali i s vaším jménem. Pokud tomu ale správně rozumím, na zimě se vám nepodařilo pro další experimenty sehnat česnek s vlnovníkem (lidi ho buď nasázali, nebo zlikvidovali), takže se to zvrhlo v to, že prodejkyně vysavačů prý říkala, že nějaké její vysavače likvidují škůdce v peřinách, a tak by mohly zneškodňovat i vlnovníka v česneku. Abychom postup doporučovali stovkám tisíc pěstitelů našich odrůd, potřebujeme, aby se tento postup dostal do pokročilejší fáze. I kdybychom tento váš nápad převzali, trvaly by pokusy v polních podmínkách několik let. Bohužel vaše experimenty nenaznačovaly, že by tuto metodu bylo možné v domácích podmínkách průměrného zákazníka použít. Nápadů na ověřování je každý rok hodně a seriózní experimenty jsou hodně časově i finančně národné, takže pro ně vybíráme ty hypotézy, u kterých je velká pravděpodobnost, že se je podaří převést do praxe.
    2. 11. 2021 16:04 Jozef Sisak
    Tak prispejem aj ja svojou troškou . Na vytvorenie podtlaku som použil vakuove dozy a priloženu pumpičku . bolo to použite po usušeni a očistení - preventivne  pri priprave sadby ak sa našli naznaky napadnutia vlnovnikom tak kontrola pod mikroskopom neukazala ich pritomnosť
    7. 11. 2021 10:04 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Kozák.Děkuji za Vaši odpověď,která mě popravdě  vyrazila dech.Čekal jsem daleko kratší Vaší odpověď.Sulka nám ochrání ale jen sadbový česnek a to je také důležité.Moc se mi líbí nápad p. Mikuli se sušenou levandulí.Ale na druhou stranu vím,že hlad je pěkný prevít.S projektem jak zničit vlnovníka v česneku pomalinku končím.Vlnovníka nemám a nevím co nového bych měl k tomu dodat,abych se neopakoval.Můj nápad to úplně není,jelikož ty vysavače jsou zde desítky let-jen jsem vyzkoušel česnek  v podtlaku a on to vydržel a vlnovník né.Jinak jsem oslovil prodavačku vysavačů jestli náhodou nemají jakousi studii o té likvidaci roztočů v lůžkovinách a že se přeptá.Diplomovou práci na toto téma dělat asi nebudu.
    To nechám mladším.Nebo jakou máte představu jak to dotáhnout do konce?Děkuji.

    Sulka

    22. 10. 2021 17:48 Zakladatel vlákna: Michal Vojtek
    Dobrý den po. Kozák. 
    Dnes mi přišla zakoupená sazba. Četl jsem, že sulkou mořit v zaří. Dále, že teď už je pozdě a sulkou až těsně před sadbou. Můj dotaz proč co nejdřív v září? Proč teď už ne, a nejlépe před sadbou? Dále jaké doporučujete hnojení na,, patu,,? Mockrát děkuji za odpověď
    22. 10. 2021 19:49 Jan Kozák
    Z důvodu velkého rozšíření vlnovníka česnekového doporučujeme moření už na přelomu srpna a září, v té době je česnek v hluboké dormanci (vegetačním klidu), tím nehrozí riziko předčasného rašení. Také je v té době dostatečně teplo, aby stroužky po namoření byly během několika hodin vysušeny. Moření v této době je nežádoucí, protože by se česnek mohl vybudit ke kořenění. Proto se to už nechává na dobu těsně před sázením.
    Pod patu je možné využít každé hnojivo pro zásobní hnojení, ale s výjimkou pro dusíkaté vápno; to by česneku uškodilo.

    Sulka

    20. 10. 2021 8:02 Zakladatel vlákna: Jiri S.
    Dobrý den, v návodu Sulky je uvedená doba máčení 6-12h-
    i tak doporučujete máčet pouze 2h? (nevím, zda tuto dobu doporučuje pouze tento
    výrobce, nebo zda jiný uvádí i kratší čas máčení ) Děkuji za odpověď.
    20. 10. 2021 19:08 Jan Kozák
    Dobu 6 - 12 hodin doporučují asi všichni výrobci, ale držte se mé rady. Sulka byla původně registrovaná proti háďátku zhoubnému, které skutečně likvidovala, ale pouze v laboratorních podmínkách, kdy bylo háďátko izolováno. Háďátku v česneku neublíží. Sulka je však spolehlivá proti vlnovníku česnekovému a jemu stačí dvě hodiny. Tuto dobu není dobré příliš překračovat, protože Sulka je pro česnek mírně toxická.
    21. 10. 2021 10:06 Petr Štěpánek
    Ještě bych dodal, že dost záleží, zda má česnek v době moření už narašené kořínky. Ty jsou dost citlivé a při delší době moření se mohou poškodit. Osobně mám vyzkoušené, že nemořený česnek (pouze namočený do vody) poskytne vyšší výnos, než česnek mořený v sulce. Ovšem potom během skladování jsou velké ztráty, právě kvůli vlnovníkovi. Zajímalo by mě, zda někdo nemá zkušenost s ošetřením porostu v průběhu vegetace (sulka, kumulus..).
    21. 10. 2021 11:07 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Štěpánek plně s Vámi souhlasím,že nemořený česnek v Sulce ale jen ve vodě dává vyšší výnos.Proto jsem mořil Sulkou jen 15 minut.Na vlnovníka funguje argon asi 4 dny a podtlak od vysavače.Více se dočtete v této diskusi a do vyhledávače zadejte vlnovník česnekový .Novinkou je 5x udělat podtlak 30 sec. a mezi níma na 5 sec. podtlak uvolnit.Takto se likviduje roztoč v peřinách.
    Česneku podtlak neubližuje.
    Co by mohlo případně na vlnovníka fungovat je esenciální Bio sprej na roztoče v peřinách.Ale to nemohu odskoušet z důvodu absence vlnovníka,proti kterému co dva týdny veškerý česnek/i cibuli/ ošetřuji podtlakem. 
    22. 10. 2021 9:28 Libor Hejduk
    Jako prevence před vlnovníkem je stejně nejlepší pěstovat úzkolisté nepaličáky, ty mu z nějakého důvodu nechutnají.

    Rizocore a sulka

    8. 10. 2021 7:28 Zakladatel vlákna: Štěpán Hrobský
    Dobrý den,
    Již několik let každý rok, kdy v září námořím česnek v sulce, v listopadu těsně před výsadbou namáčím česnek do lignohumatu, oba tyto roztoky (sulka + lignohumat) smíchám, několikanásobně ještě rozředím vodou a po výsadbě tímto roztokem zaliju pole. Nyní hodně uvažuji o přípravku rizocore, má cenu tento přípravek ještě namíchat k sulce a lignohumatu, nebo použít pouze rizocore, popřípadě stačí jen ta sulka a lignohumat, jako to dělám již několik let?

    Předem děkuji za odpověď,
    Hrobský
    8. 10. 2021 19:44 Jan Kozák
    Když moříte v Sulce v září, je zbytečné ji dávat znovu před výsadbou. Ona ta Sulka pro česnek není až tak úplně neškodná. Lignohumát a Rizocore fungují odlišně, jejich kombinace je velmi dobrá.

    Postup

    6. 10. 2021 15:57 Zakladatel vlákna: Pavel Rouha
    Dobrý den, dnes mi od Vás dorazilo 120 kg sadby Vekanu a Bjetinu.
    Jaký je nejlepší postup pro uskladnění? Hádám nastroužkovat a nechat v síťovaných pytlích na větraném místě. Mořit raději až před sázením? Další dotaz zní zda je vhodné sázet česnek po bramborách. Ty jsou sklizeny. Jak nejlépe tento pozemek připravit pro česnek? Zapravit dusíkaté vápno či něco jiného? Nevím. Zatím se mi česnek nevyplácí, získávám zkušenosti. Je také možné, že zdejší pole (20 km jižně od Českých Budějovic) se na česnek nehodí?Nerad bych něco podcenil. 
    Předem děkuji za odpověď.
    Pavel Rouha
    6. 10. 2021 17:59 Jan Kozák
    Česnek už můžete začít rozlupovat na jednotlivé stroužky, ty pak určitě nenechávejte v síťových pytlích, ale v nízké vrstvě v bednách na větraném místě. Mořit v Sulce po dobu max. tří hodin až před výsadbou. Brambory, zvláště hnojené hnojem považujeme za jednu z nejlepších předplodin. V případě, že chcete použít dusíkaté vápno (a není to špatný nápad), je ho po zapravení třeba uválet, aby kyanidové sloučeniny z půdy rychle nevyprchaly. 
    Mohou být samozřejmě místa, kde česnek nebude dávat požadovaný výsledek. Ale už volba obou odrůd, které jsou velmi adaptabilní, dává reálný předpoklad úspěchu.
    6. 10. 2021 19:36 Pavel Rouha
    Takže zorat, aplikovat d. vápno, zavláčet, aby se dostalo do půdy a zaválet? Nebo nějaký jiný postup?
    Je dobré ještě něčím přihnojit před sázením? Popřípadě čím? Mám také rizocore. To asi pár dní před sázením.
    Děkuji za odpověď.
    Pavel Rouha
    9. 10. 2021 22:24 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Rouha v zdejší rubrice Pěstování se o dusíkatém  vápnu a Rizicore nic nepíše.Osobně dusíkaté vápno rozhodím po poli a jdu orat,poté vláčet a válcovat.Jak nejlépe použít Rizicore netuším-mám jen představu použít ho zálivkou po zasetí česneku a pak ještě zálivkou na jaře.Cererit  rozhazuji po zasetí.Na jaře dvakrát  ledek vapenatý a začátkem května síran draselný.Proti houbomylce preventivně stříkam Karate až když na jaře je po 3 dny za sebou teplota 10°C.Ortivu proti rzivosti aplikuji také a to v polovině května.Při sušení jsem si pomáhal velkým ventilátorem,jelikož bylo vlhké období v ten nesprávný čas.Pomalé sušení je taky špatné ale netuším proč-asi to způsobuje voskovité odumírání česneku ale to se tu moc nepíše.
    10. 10. 2021 15:36 Jan Kozák
    Mám jenom drobnou poznámku, pane Dotzauere. Pokud dáváte Cererit po výsadbě na povrch, pak hnojíte víc následnou plodinu než česnek
    11. 10. 2021 21:27 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den děkuji a mohu se přeptat jak to dělat co nejoptimalněji?
    12. 10. 2021 8:47 Jan Kozák
    Cererit se zapravuje při přípravě půdy, případně při sázení do brázd se dává na dno brázdy, tzv. hnojení pod patu.
    11. 10. 2021 12:05 Jan Kozák ml.
    Způsob použití dusíkatého vápna i Rizocoru je na obou produktech uvedený. Rizocoru máme věnovaný i celý článek: Rizocore - vitalita pro česnek
    11. 10. 2021 21:34 Vítězslav Dotzauer
    Dobrý den pane Kozáku ml. a proč to nemáte v rubrice Pěstování?Vím že jsem udělal  spoustu gramatických chyb.Dobře-ale asi víme o čem je řeč.Váš članek je perfektní.Jen aby ho četlo veškeré osazenstvo a pěstitelé s velkými problémy.Děkuji.Opravdu děkuji. 

    MOŘENÍ ČESNEKU

    6. 10. 2021 8:54 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    DOBRÝ DEN p.KOZÁKU,
    POKUD NECHCI POUŽÍVAT NA MOŘENÍ CHEMII,ČTU LECKDE,ŽE LZE MOŘIT TEPLOU VODOU DO 50 STUPnŮ,CCA 25 MINUT.DOPORUČUJETE TENTO POSTUP?
    A NENÍ NAKONEC UŽ ZAKOUPENÝ SADBOVÝ ČESNEK JIŽ NĚJAK OŠETŘEN? NA TO SE ASI NEDÁ SPOLÉHAT.DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ.
    6. 10. 2021 17:49 Jan Kozák
    Dodávaná sadba není chemicky ani jinak ošetřena. Ono to ani u celých cibulí nelze.
    Teplovodní ošetření proti škůdcům (ne proti chorobám) amatérsky nezvládnete. Používá se ve světě poměrně málo, protože je nutné dodržet přesně stanovenou teplotu trvale v celém objemu ošetřovaného materiálu. Mám dojem, že je to nějakých 42 stupňů, přičemž stupeň pod už nemá účinek, naopak stupeň nad česnek uvaří.
    Pokud nechcete používat vůbec žádnou chemii, pak se spolehněte na nechemický prostředek Rizocore.
    6. 10. 2021 18:20 Vaclav Kavka
    Potřeboval byste co největší (zavařovací?) hrnec, např 30l, právě kvůli té stabilitě teploty, aby se neměnila. Vodu v něm ohřejte na cca 49°C a nastavte ohřev tak, aby se při míchání teplota "neměnila" - tedy nejspíš nejnižší stupeň ohřevu. Teploměr potřebujete přesný, laboratorní. Detaily najdete např když vygooglíte "Disinfection Alternatives for Control of Ditylenchus dipsaci in Garlic Seed Cloves".
    Problém budete mít např s tím, že když dáte do nádoby česnek v jednom rašlovém pytli, tak uvnitř se neprohřeje tolik jako při krajích. Takže je asi dobré to rozdělit na několik. Taky byste měl česnek pověsit, aby byl přibližně uprostřed nádoby, ne u dna, kde se to ohřívá. A celou dobu míchat a hlídat teplotu. Háďátko to prý zvolna balí od cca 42°C, česnek nad 49°C. Tak je asi důležité to nepřešvihnout. Je to trochu složitější, ale prakticky ne víc, než domácí vaření šunky, kde taky nesmíte překročit teplotu srážení bílkovin. Akorát u šunky přinejhorším to maso uvaříte, česnek může nakonec nevyklíčit.
    7. 10. 2021 14:50 Vaclav Kavka
    Možná je k tomu zajímavý ještě pohled z druhé strany, kdy zpracovatelé
    česneku jako komodity potřebují naopak zajistit, že jim oloupané
    uskladněné stroužky nezačnou rašit. K tomu se dá taky najít informace o 
    ošetření teplou vodou a tvrdí se, že teploty pod 50°C na toto nefungují. Což je takový hezký doplněk k postupu výše.
    7. 10. 2021 11:36 Libor Hejduk
    Já osobně bych se tohoto postupu celkem bál. Ale tak maximálně přijdete o sadbu. Tak bych si dal o to pečlivější práci s vybráním zdravých stroužků, použil bych Rizocore (biologický přípravek - půdní prospěšné mikroorganismy) a případnou chemii zvažoval až v případě neúspěšného pěstování. Ale jako šetrný chemický přípravek mi přijde oblíbená Sulka - polysulfid vápenatý, sloučenina síry a vápníku, která v půdě přemění na síran vápenatý, v podstatě sádra, a poslouží jako hnojivo zvláště pak síra, kterou česnek potřebuje, mimo jiné je součástí alicinu, bioaktivní látky zodpovědné za česnekové aroma. Ale můžete část sadby zkusit ošetřit teplem a uvidíte, třeba se to povede. A nespotřebovanou nijak nemořenou sadbu můžete bez obav zkonzumovat, jen to vyjde dráž, než česnek zakoupený na spotřebu v kuchyni.

    Moření česneku

    5. 10. 2021 18:19 Zakladatel vlákna: Iva M.
    Dobrý den, jsem zahrádkář začátečník a česnek se chystám letos sázet poprvé. Mám zakoupenou sadbu česneku Japo II, česnek jsem rozdělila na stroužky a teď váhám, na jak dlouho ponořit stroužky do Sulky. Někde je na 2-3 hodiny, někde na 6-12 hodin. Sázet nebudu hned, ale až se více ochladí, v našem kraji je zatím ještě tepleji než doporučených 9 st. Dále bych se ráda zeptala, zda lze stroužky česneku po namoření sušit třeba na plechu na papírové utěrce. A v čem je potom skladovat do sázení - lze i v teple (bydlíme v panelovém domě -  sklep na zahradě je vlhký, plný brambor a jablek)? Děkuji za rady. Iva
    5. 10. 2021 19:27 Jan Kozák
    Sice jsem zatím nezkoumal dormanci, takže nevím, v jakém vývojovém stádiu teď česnek je. Ale je začátek října, na Sulku je už docela pozdě. Nechte moření až těsně před výsadbou. A mořit maximálně 3 (slovy: tři) hodiny bez ohledu na to, co je psáno jinde. 
    5. 10. 2021 21:02 Iva M.
    Dobrý večer, děkuji za radu. A nevadí, že jsem česnek už rozdělila na stroužky? Mám ho nechat normálně v bytě v misce? Nevím, jaké bude počasí, třeba budu sázet až za 14 dní, nevyschne? V případě, že Sulku použiju až před sázením, namočím stroužky do Sulky na 2-3 hodiny, pak nechám krátce oschnout (20 min?) a budu sázet? A zbytek Sulky pak naliju na záhon se zasazeným česnekem? Děkuji za odpověď, nerada bych něco pokazila. Iva
    6. 10. 2021 6:55 Jan Kozák
    Stroužky můžete nechat v bytě na vzdušném místě. Miska by neměla být plastová, pokud však jinou nemáte, pak do ní dejte pod stroužky papír. Dál se řiďte podle svého popsaného plánu.

    Moření v Sulce

    28. 9. 2021 8:39 Zakladatel vlákna: Martin Křenek
    Dobrý den, česnek mi přišel teprve včera. Má ještě cenu namáčet ho do sulky nebo bude stačit až před výsadbou?  Děkuji za odpověď.
    28. 9. 2021 19:48 Jan Kozák
    Protože nám meteorologové neslibují žádné velké teplo, nechal bych už Sulku před výsadbu.

    Moření česneku

    20. 9. 2021 14:17 Zakladatel vlákna: Jan Boskovský
    Dobrý den, jak jste mi odpověděl že sulka je to nejlepší proti vlnovníkovi tak bych si ji koupil. Kde je možné koupit sulku - kromě eshopu? Děkuji. 
    21. 9. 2021 9:17 Jan Kozák ml.
    Sulku byste měl bez potíží sehnat v zahrádkářských prodejnách.

    moření fungicidní

    20. 9. 2021 11:44 Zakladatel vlákna: Tomáš Novotný
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaké doporučení máte ohledně fungicidního moření, určitě zkoušíte různé varianty v rámci účinných látek , které se používají do obilovin? Prosím nepiště varianty rizocore atd.  ,děkuji za odpověd´
    21. 9. 2021 11:33 Vaclav Kavka
    Jako chemik - amatér bych poradil, abyste se podíval na podrobnosti o látkách tebuconazol a azoxystrobin, případně jiné strobiny.
    Jestli Vám tedy to používání jedů stojí za to.

    Jako konzument bych rád věděl, kolik pěstitelů ta svinstva používá a jak se jim vyhnout.
    Ještě by asi byla otázka, čeho tím chcete nebo potřebujete dosáhnout.

    Moření česneku

    18. 9. 2021 9:05 Zakladatel vlákna: Jan Boskovský
    Dobrý den, mám dotaz. Chtěl bych namorit cesnek ale ne nějakou sulkou. A četl jsem že to jde odvarem z hřebíčku a skořice. Mohu poprosit o návod? Děkuji 
    18. 9. 2021 10:35 Vaclav Kavka
    A proč je sulka špatně a hřebíček a skořice dobře? Pan Kozák tady léta dělá osvětu, že sulka zahubí vlnovníka, což je prevít.

    Nic proti hřebíčku a skořici, ale to už mi přijde lepší tím česnekem namořit vepřovou pečeni.
    18. 9. 2021 11:00 Zdeněk Mácha
    Dobrý den pane Boskovský. Dá se koupit bylinková směs na plísně se skořicí a  hřebíčkem, ale ta Vám vlnovníka česnekového nezničí a musí být dodržen správný poměr ingrediencí.  Na rajčata funguje. A česnek nemá plísně, ale hnilobu. Pokud chcete tedy mořit česnek proti vlnovníku česnekovému, použijte Sulku, pokud chcete něco na houbové choroby, použijte třeba Clonoplus, nebo jiný přípravek.
    19. 9. 2021 17:23 Jan Kozák
    Doporučují se různé výluhy z rostlin, ale otázkou je, jestli namočení v obyčejné vodě neudělá stejnou, případně i lepší službu. Proti vlnovníku česnekovému se nám Sulka zdá i z hygienického pohledu jako nejvhodnější alternativa. A když ještě půdu zalijete roztokem Rizocore, pak uděláte pro česnek opravdu hodně.

    Namořený česnek

    17. 9. 2021 17:48 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Mám dotaz. Minulý týden jsem namořil česnek sulkou v předepsaném poměru na 2,5 hodiny, po té jsem dal ihned sušit v tenké vrstvě a nedávno jsem objevil pár takto poškozených stroužků, může se jednat o poškození působením sulky? 
    Nebo je příčinou něco jiného ?
    Takto svlečené stroužky byli už v mořidle, ostatní které svlečené nebyli tak jsem zkusil rozloupnout a zdáli se mi v pořádku.
    Děkuji za odpověď.
    12
    8. 3. 2022 10:32 Jan Kozák ml.
    Poškození na stroužkách na obrázku není způsobeno mořením. Znehodnocení mořením by na sadbě nešlo poznat.
    Na stroužkách je vidět poškození vlnovníkem –proti kterému se Sulka používá, hlubší rány jsou fyziologickou poruchou způsobenou chybou ve výživě (patrně nedostatkem železa).

    opětovné ošetření sulkou

    11. 9. 2021 19:23 Zakladatel vlákna: Miroslav Šuster
    Dobrý den,
    dle Vašeho návodu jsem bezprostředně po obdržení sadby česneku tento rozdružil a namořil sulkou. Mám tento postup moření sulkou zopakovat v případě JAPO II před výsadbou i na jaře ? Druhý dotaz : při jaké teplotě je nejvhodněji uskladnit přes zimu stroužky česneku ošetřené sulkou určené na jarní výsadbu ? Děkuji za odpovědi.
    11. 9. 2021 19:53 Jan Kozák
    Další moření Sulkou před výsadbou je zbytečné, dokonce nežádoucí. Pokud sázíte i nějaký ozimý česnek, pak je lepší i Japo II nasadit na podzim. V zemi mu bude lépe než ve skladu. My také jarní česneky vysazujeme na podzim. Pokud ho však musíte sázet na jaře, pak je potřeba ho uskladnit v suchu na průvanu. Klidně někde venku pod přístřeškem. Při riziku mrazů pod mínus deset stupňů ho zakryjte nebo přeneste někam do suché chladné místnosti.
    Tady jsem něco zanedbal. Jarní česneky není potřeba mořit v Sulce v letním termínu.
    12. 9. 2021 9:06 Miroslav Šuster
    Dobrý den pane Kozáku, děkuji za odpovědi. Když už jsem tedy Vaší sadbu JAPO II určenou pro jarní výsev namořil sulkou a žijeme v Jeseníkách cca 560 m.n.v. se značným úhrnem srážek v podzimních a zimních měsících, tak  prosím o radu, zda dát JAPO II do země na podzim anebo počkat až do jara - což je u nás nejdříve konec dubna ?  Pokud mi doporučíte počkat do dubna, tak mám opětovně mořit sulkou ? Děkuji za odpovědi a zdravím.
    12. 9. 2021 16:30 Jan Kozák
    Dejte ho do země společně s Vekanem. I kdybyste chtěl Japo II sázet až na jaře, Sulku znovu nepoužívejte.

    Ošetření sadby

    8. 8. 2021 11:26 Zakladatel vlákna: Pavlína Strachoňová
    Dobrý den,

    rozhodla jsem se poprvé pro výsadbu česneku. Objednala jsem od Vás odrůdu Havel. Chtěla jsem se zeptat prosím, musím sadbu na podzim před dáváním do hlíny ošetřit např. sulkou, nebo je již sadba nějakým způsobem ošetřena?

    Děkuji za odpověď 
    8. 8. 2021 18:07 Jan Kozák
    Sadba ošetřena nijak není, legislativa to ani nedovoluje. Proto nepotřebná sadba může být využita normálně v kuchyni. Ošetření Sulkou každopádně doporučujeme.

    Moření

    11. 4. 2021 14:45 Zakladatel vlákna: Gabriela Čermáková
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je možné kombinovat při moření jarního česneku Sulku a Clonoplus? Podle návodu bych 1/2 hodiny smáčela česnek v Clonoplus a nechala do druhého dne oschnout. Druhý den bych namočila česnek na 2-3 hod do Sulky, nechala oschnout a poté sázela. Zbytkem naředěné Sulky se záhon dle příbalového letáku může ještě zalít. 
    Předem děkuji za radu popřípadě návrh lepšího postupu.
    S pozdravem 
                              Čermáková
    11. 4. 2021 19:16 Jan Kozák
    Nesmysl. Clonoplus obsahuje živé organismy, které se mají dále v půdě množit a Vy byste je umyla v Sulce. Tož to udělejte opačně. Namočte do Sulky a po odkapání vmíchejte mezi stroužky suchý Clonoplus. Tím Vám všechen ulpí na stroužcích a dostanete ho tak do půdy, kde pro Vás a hlavně pro česnek bude pracovat. A zbytek Sulky patří na česnekový záhon, jak píší v návodu.
    11. 4. 2021 19:45 Gabriela Čermáková
    Dobře. Děkuji. Pěkný večer. 

    Sulka

    23. 11. 2020 13:16 Zakladatel vlákna: Lukáš Svoboda
    Dobrý den,
    bohužel jsem musel nechat česnek v Sulce 48 hodin, musel jsem nahonem do práce. Bude to problém nebo co se může stát?
    Děkuji
    23. 11. 2020 13:29 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. To je už hodně na česnek. Ani bych ho nesázel.
    23. 11. 2020 13:46 Lukáš Svoboda
    OK. Můžu vědět, jaký je důvod? Co se reálně s česnekem stane když se máchá tak dlouho? Díky
    24. 11. 2020 6:08 Jan Kozák
    Nesázejte ho, neporoste. Ze zkušeností  (naštěstí ne vlastních) vím, že po 36 hodinách moření v Sulce vypíchalo na jaře asi 10 % rostlin, ale během dvou týdnů i ty uhynuly. Sulka je toxická a tak dlouho expozici česnek nevydrží.
    24. 11. 2020 11:10 Libor Hejduk
    Nedávno jsem se pustil do internetové diskuse s jedním pěstitelem a nemohl jsem mu vyvrátit přesvědčení, že 6-12 hodin, jak uvádí výrobce, je fakt moc. Stál si za tím, že i kdyby to tam nechal 24 hodin, nic se nestane. Ideální je ráno vstát, dát máčet česnek a než si připravíte rýhy, nebo se venku oteplí a nebo než si dáte snídani, tak uplynou ty 2 max 3 hodiny, je namořeno a může se sázet.

    Sadba

    16. 11. 2020 11:38 Zakladatel vlákna: Petr Šánek
    Dobrý den pane Kozáku. Obracím se na Vás s prosbou:

    Chystám se pomalu na sadbu odrůdy “jambul” na obrázku vidíte, že některé struky jsou nažlutlé a takové plastické/gumové. Sázet takové? 

    Dále cca. jeden struk z hlavy je takový víc srostený se dvěma až třema dalšími struky. Oddělení se mi moc nedaří. Otázka je, jestli oddělovat nebo sázet jeden velký.

    A nakonec můžu mořit v jednom připraveném nálevu sulky více várek česneku? 

    Středové struky doporučujete sázet? Nebo raději sníst? ;)

    Mohu cererit dávat rovnou ke struku česneku v járku/řádku? (nechci zbytečně hnojit všechnu půdu aby pak rostl plevel)

    Děkuji mnohokrát! Petr
    UkázkaVadaStredove
    17. 11. 2020 7:58 Jan Kozák
    Plastické/gumové stroužky jsou napadené vlnovníkem česnekovým, po namoření Sulkou je můžete bez obav vysadit. Srostlé stroužky je lepší nechat v celku; vyrostou z nich dva tři česneky, které můžete na jaře "vyjednotit" a použít v kuchyni jako pór. Sulku opakovaně nepoužívejte, pro každou várku dělejte roztok nový. My sázíme všechny stroužky snad s výjimkou tak malých, že by je i šetrná hospodyňka v kuchyni vyhodila. Tzv, hnojení pod patu (do járku) je účinnější než celoplošné, také ho doporučuji.

    Moření česneku

    15. 11. 2020 18:27 Zakladatel vlákna: Daniel Macek
    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli můžu mořit česnek, kterému už raší kořínky. Jestli  je nespálím. V tomto vlhkám počasí začaly rašit brzo. Děkuju za odpověď.
    15. 11. 2020 19:19 Jan Kozák
    Pokud nejsou makroskopické příznaky napadení vlnovníkem česnekovým, pak Sulku vynechejte a namočte jen do vody. Máte-li však obavy, že tam vlnovník je, pak namořte v Sulce dvě hodiny a hned sázejte. Sulka, která na stroužcích ulpěla, se ve vlhké půdě rozředí.

    Vlnovník

    4. 11. 2020 14:20 Zakladatel vlákna: Tomas Svoboda
    Dobrý den pane Kozáku, mám od Vás zakoupenou sadbu a mám pocit že se mi do něj dostat vlnovník. Chci se zeptat jestli je možné sadbu po namoření sulkou zasadit. Děkuji za odpověď 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 15:21 Zdeněk Mácha
    Dobrý den.  Určitě po namoření v Sulce zasadit.
    4. 11. 2020 19:10 Jan Kozák
    Vlnovník tam skutečně je. Jak píše pan Mácha, na nic nečekat, namořit v Sulce a zasadit. Sulka má i ovicídní účinek, ničí i vajíčka.

    Moření

    1. 11. 2020 16:22 Zakladatel vlákna: Ivana Vyskočilová
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda nevadí, že jsem česnek rozdělila na jednotlivé  stroužky s tím, že ho ještě nyní namořím, ale nyní na poslední chvíli jsem si  přečetla Vaše upozornění zde na stránkách, abych už nyní nemořila a nechala to až před zasázením. Chtěla jsem původně postupovat dle instrukcí, které mně se sadbou přišly (namořit - nechat zaschnout- uskladnit v suchém , větratelném místě - počkat na vhodné počasí - namočit stroužky na 2h do studené vody - osušit - hned sázet) 
    Jen podotýkám, že sadbu mám od Vás , odrůdu jsem vybrala "Anton". Sadba mi byla předána v bleskové rychlosti a česnek vypadá moc hezky. Záhon mám již připravený, zahradničení se učím a moc mne baví.  
    Nyní tedy dám asi stroužky česneku na chladnou chodbu a budu čekat na to počasí, pak namořím a hned ještě mokrý od Sulky zasadím ? 
    Děkuji moc za odpověď. 
    Iva Vyskočilová
    1. 11. 2020 20:07 Jan Kozák
    Máte pravdu, v příbalovém letáku to není úplně jasně napsáno. Sice je v závorce: ideálně začátkem září, to však nevylučuje pozdější termín. Musíme to trochu upravit. aby nedocházelo k omylu.
    Ale nic se neděje. Stroužky uskladněte v suchu a na průvanu.
    2. 11. 2020 11:32 Ivana Vyskočilová
    Děkuji  Vám moc za odpověď, ještě bych se chtěla zeptat ohledně té Sulky před výsadbou. Sázet mokré od Sulky, nebo nechat stroužky zaschnout a poté zasadit ? Nebo na tom nezáleží, když budu mořit až před výsadbou ? 
    2. 11. 2020 18:06 Jan Kozák
    Je to jedno, ale lépe se pracuje s oschlými stroužky. Po namoření by měly být pokud možno do dvaceti čtyř hodin v zemi.

    Sulka, rizocore a cererit

    29. 10. 2020 14:04 Zakladatel vlákna: Filip Kopřiva
    Dobrý den, jen prosím o potvrzení jestli je to správný postup. Česnek namořím před sázením na cca 2h (1kg česneku v poměru 40ml sulky/litr vody). Do připravených řádku aplikuju konví/postřikem přípravek rizocore 1g. A nakonec do řádků rozhodím cererit.

    Děkuji za zpětnou vazbu
    29. 10. 2020 15:13 Jan Kozák
    A ještě vysadit, zahrnout a ušlapat.
    29. 10. 2020 15:18 Filip Kopřiva
    Jasné, děkuji :)

    Ještě k rizocore

    24. 10. 2020 20:39 Zakladatel vlákna: Ivan Švec
    Dobře chápu, že pro vývoj česneku stačí od výsadby po sezónu jen rizocore, nebo mořit i sulkou ?
    Pozn. vždy jste profíci a je radost s Vámi spolupracovat. Děkuji !!!
    Švec
    25. 10. 2020 17:27 Jan Kozák
    Rizocore a Sulka mají různá využití. Sulka je výhradně proti vlnovníku česnekovému, Rizocore napomáhá k lepšímu příjmu živin a vody, zlepšuje vitalitu rostlin a jejich zdravotní stav. Proto doporučujeme použít obojí.

    Moření česnesku

    13. 10. 2020 14:08 Zakladatel vlákna: Alena Petrův
    Dobrý den, z předcházející diskuze jsem se dozvěděla, že  moření je nyní vhodné až před výsadbou.  Moří se 4% roztokem Sulky? Zatím jsem mořila hypermanganem.
    Děkuji za odpověď. .
    13. 10. 2020 16:03 Jan Kozák
    Moření v Sulce doporučujeme, varujeme však před dlouhou dobou moření, která se uvádí na obale. Význam Sulky je pouze proti roztoči vlnovníku česnekovému, který je už několik let velmi významným problémem. Na něj stačí dvě hodiny. Hypermanganem nic nepokazíte, otázkou je, jestli má význam i hypermangan. Určitě má hlavní význam tohoto ošetření voda, což je jednoznačně prokázáno. Zrovna tak je prokázán kladný vliv na zdravotní stav i výnos přípravku Rizocore. My ho doporučujeme, protože ho sami už několik roků používáme.

    moření

    12. 10. 2020 18:21 Zakladatel vlákna: Štěpán Koblic
    Dobrý den,
    žádám Vás o radu ohledně moření. Do kdy by měla být sadba namořena pokud se nejedná o moření těsně před výsadbou ? Jde mi o to, pokud budu sadbu mořit ted v půlce října abych tím česnek neoživil a následným sušením opět neumrtvil. Dále bych se rád zeptal zdali se nechá česnek po vyjmutí z mořicí lázně usušit při pokojové teplotě nebo by bylo lepší sušit při vyšších teplotách ? Předem děkuji za odpověď 
    12. 10. 2020 19:56 Jan Kozák
    Na moření teď není vhodný čas. Je chladno, takže jakmile by česnek dostal vodu, chtěl by růst. Už to nechejte až před výsadbou.

    Moreni česneku

    6. 10. 2020 13:47 Zakladatel vlákna: Lucie Zemanova
    Dobrý den p Kozaku, mohl by jste se prosím vyjádřit k mému postupu moreni česneku, který chci provést do poloviny října.
    1.Sulka - 3hod
    2.Druhy den Rovral Aquaflo(mám ještě zbytek), nebo Rovralem až před výsadbou? Těsně před výsadbou chci morit ještě v Gliorexu. V případě, ze Rovralem námořim cesnek teď, je vhodne ho dat ještě na 1hod do vody před Gliorexem? 

    Mám jeden záhon, kde by mohl být problém. Tak jsem v září do půdy zapravil dusíkaté vápno a za 6 týdnu ho chci parkrat zalit slabým roztokem hypermanganu. Nebo byste prosím doporučil něco jiného? 

    Dekuji za Vaši odpověď a jsem s pozdravem 
    6. 10. 2020 20:02 Jan Kozák
    Vidím to jinak:
    Sulku co nejrychleji a rozhodnout se mezi Rovralem a Gliorexem. Nelze je kombinovat ani při případném časovém odstupu. Každopádně Rovral nebo Gliorex až před sázením. Z našich pokusů se jeví lepší Rizocore, tím ale nechci Gliorex zavrhovat.
    12345Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne