Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Sulka Zpět na diskusi

    Moření

    11. 4. 14:45 Zakladatel vlákna: Gabriela Čermáková
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je možné kombinovat při moření jarního česneku Sulku a Clonoplus? Podle návodu bych 1/2 hodiny smáčela česnek v Clonoplus a nechala do druhého dne oschnout. Druhý den bych namočila česnek na 2-3 hod do Sulky, nechala oschnout a poté sázela. Zbytkem naředěné Sulky se záhon dle příbalového letáku může ještě zalít. 
    Předem děkuji za radu popřípadě návrh lepšího postupu.
    S pozdravem 
                              Čermáková
    11. 4. 19:16 Jan Kozák
    Nesmysl. Clonoplus obsahuje živé organismy, které se mají dále v půdě množit a Vy byste je umyla v Sulce. Tož to udělejte opačně. Namočte do Sulky a po odkapání vmíchejte mezi stroužky suchý Clonoplus. Tím Vám všechen ulpí na stroužcích a dostanete ho tak do půdy, kde pro Vás a hlavně pro česnek bude pracovat. A zbytek Sulky patří na česnekový záhon, jak píší v návodu.
    11. 4. 19:45 Gabriela Čermáková
    Dobře. Děkuji. Pěkný večer. 

    Sulka

    23. 11. 2020 13:16 Zakladatel vlákna: Lukáš Svoboda
    Dobrý den,
    bohužel jsem musel nechat česnek v Sulce 48 hodin, musel jsem nahonem do práce. Bude to problém nebo co se může stát?
    Děkuji
    23. 11. 2020 13:29 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. To je už hodně na česnek. Ani bych ho nesázel.
    23. 11. 2020 13:46 Lukáš Svoboda
    OK. Můžu vědět, jaký je důvod? Co se reálně s česnekem stane když se máchá tak dlouho? Díky
    24. 11. 2020 6:08 Jan Kozák
    Nesázejte ho, neporoste. Ze zkušeností  (naštěstí ne vlastních) vím, že po 36 hodinách moření v Sulce vypíchalo na jaře asi 10 % rostlin, ale během dvou týdnů i ty uhynuly. Sulka je toxická a tak dlouho expozici česnek nevydrží.
    24. 11. 2020 11:10 Libor Hejduk
    Nedávno jsem se pustil do internetové diskuse s jedním pěstitelem a nemohl jsem mu vyvrátit přesvědčení, že 6-12 hodin, jak uvádí výrobce, je fakt moc. Stál si za tím, že i kdyby to tam nechal 24 hodin, nic se nestane. Ideální je ráno vstát, dát máčet česnek a než si připravíte rýhy, nebo se venku oteplí a nebo než si dáte snídani, tak uplynou ty 2 max 3 hodiny, je namořeno a může se sázet.

    Moření

    21. 11. 2020 16:13 Zakladatel vlákna: Pavel Brychta
    Zdravím, dnes jsem zasadil cca 200ks sadby od Vás a chtěl jsem se zeptat, nemořil jsem. Pouze jsem udělal zálivku doporučenou na 10l vody sulkou . Bude mít význam, nebo je spíše jen na prohnojení? Děkuji. Každopádně mě zbyl nějaký kus zahorsky II. A dál jsem do dipu. No úplně jiný rozměr jídla :) 
    21. 11. 2020 19:39 Jan Kozák
    Nevím, jak Vás mám potěšit. Sulka na povrchu záhonu nic nenamoří, té síry tam zase není tolik, aby to mělo valný význam a jak je to s vodou u Vás, nevím; u nás jí máme moc, určitě bychom nezalévali.
    22. 11. 2020 18:59 Pavel Brychta
    Děkuji za odpověď. Ještě jsem se chtěl zeptat, nevadí že jsem do země udělal dulej kolíkem a do něj vložil česnek a zahrnul? Viděl jsem totiž že se dává spíše do rýh. 
    22. 11. 2020 19:41 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Pokud jste ho nedomáčkl, může zůstat vyset.
    23. 11. 2020 7:10 Jan Kozák
    Zpomaluje to zakořenění.
    23. 11. 2020 18:58 Pavel Brychta
    Snad vyroste.. Jinak by mě to mrzelo teda. 

    Moření česneku

    15. 11. 2020 18:27 Zakladatel vlákna: Daniel Macek
    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli můžu mořit česnek, kterému už raší kořínky. Jestli  je nespálím. V tomto vlhkám počasí začaly rašit brzo. Děkuju za odpověď.
    15. 11. 2020 19:19 Jan Kozák
    Pokud nejsou makroskopické příznaky napadení vlnovníkem česnekovým, pak Sulku vynechejte a namočte jen do vody. Máte-li však obavy, že tam vlnovník je, pak namořte v Sulce dvě hodiny a hned sázejte. Sulka, která na stroužcích ulpěla, se ve vlhké půdě rozředí.

    Kombinace Sulky a Rizocore

    5. 11. 2020 23:06 Zakladatel vlákna: Lenka Gáliková Pytelová
    Dobrý den, pane Kozáku,
    chtěla jsem se zeptat, jak postupovat v případě, že bych chtěla použít přípravek Rizocore. Česnek budu mořit těsně před výsadbou v Sulce a vždy dávám zbytek mořidla jako zálivku na záhon před výsadbou.. Kdy mohu tedy aplikovat Rizocore? Má tam být nějaký časový odstup mezi použitím zálivky se Sulkou a Rizocorem? Nerada bych aby se oslabil účinek Rizocore. Druhou dávku Rizocore plánuji dát na jaře. Předem Vám moc děkuji za Vas komentář. 
    6. 11. 2020 19:09 Jan Kozák
    Nemusíte mít obavy, účinek Rizocore Sulkou nesnížíte, takže žádný časový odstup nepotřebujete. Pokud sázíte do rýh (= brázdiček, = járků), lijte roztok Rizocore do nich. Také ho můžete aplikovat před konečným zpracováním půdy. Pokud ani jedno z toho není možné, pak zalijte nejdříve Rizocore a pak Sulku.
    6. 11. 2020 21:55 Lenka Gáliková Pytelová
    Děkuji mockrát za odpověď. Aplikuji Rizocore do rýh při výsadbě a pak dám Sulku. 

    Vlnovnik

    4. 11. 2020 20:26 Zakladatel vlákna: Tomáš Přibyl
    Dobrý den
    Tak to mám asi stejný problém jako kolega,taky vlnovník ? Stroužky jsou na místech zjevně matné a měknou
    Pokud budu sázet až za týden můžu namořit nechat zaschnout a zasadit později? A pak mám ještě poslední dotaz...pokud mám doma více druhů česneku k sadbě který poškozený není ..je dobré ho taky namořit preventivně před výsadbou ? 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 23:04 Václav Kozák
    Jedná se též o vlnovníka. Letos se v některých oblastech objevuje o něco více, než předchozí roky (bez ohledu na odrůdu), zdaleka však ne v takové míře, jako v období 2013 - 2015. Neznamená to však, že by vymizel, proto stále doporučujeme preventivně sadbu mořit už v září.
    Rostliny si jsou schopny proti některým chorobám a škůdcům vytvářet obranné látky. To však jen v případě, že se s daným škůdcem setkají už během vegetace. Pokud jsou napadeny až po uskladnění, efektivně se bránit nedokážou. To však  neznamená, že škůdce nepřežívá i na materiálu zdánlivě nenapadeném. Naopak může být i zdrojem problému. Proto je vhodné sadbu mořit všechnu  a každoročně.
    V současné době už česnek není v dormanci (v klidovém stádiu), tudíž jakmile bude namořen, bude se snažit vyvíjet kořeny. Při moření v tomto období doporučujeme vysazovat do cca 24 hodin po namoření.
    Nemusíte však mít obavu ani materiál na fotografii vysadit. Po 2 hodinovém moření v sulce se zbavíte všech vývojových stádií tohoto roztoče a s výjimkou prostředního stroužku nebude mít toto stádium napadení viditelný vliv na konečný výnos.
    5. 11. 2020 9:03 Tomáš Přibyl
    Když dodržím předepsanou dobu moření 6 - 12 hod, můžu česneku uškodit? Potom mě ještě napadlo místnost kde napadeny česnek ležel tak aspoň to místo vystříkat savem.. a krabici v níž byl tak spálit..vzhledem k tomu že ho tam budu skladovat příští rok ..pokud vyroste
    5. 11. 2020 10:39 Václav Kozák
    Z experimentů je zřejmé, že moření delší než 2 hodiny má už negativní vliv na česnek samotný, na druhé straně právě 2 hodinové moření spolehlivě roztoče zlikviduje. Naopak při moření již roztočem napadeného materiálu je riziko počkození česneku při delším moření vyšší.
    Vystříkáním prostor, kde byl napadený česnek uskladněn savem, nic nezkazíte, sami se podobná opatření snažíme dodržovat i přesto, že podle literatury by neměl být vlnovník bez hostitele schopen rok ve skladu přežít. Ovšem ne vše, co je uvedeno v literatuře, platí i v praxi. Kdyby platilo vše, co se v odborné literatuře dočteme, vlnovník by neměl žádnou šanci na přežití.
    Největším problémem je však jeho šíření. Přestože se jedná o živočišného škůdce, jeho šíření lze přirovnat spíše ke sporám plísní. Rozšiřuje se vzduchem a to podle argentinských výzkumníků dokonce až tisíc kilometrů. Proto boj s vlnovníkem není úplně snadný a je dobré pro prevenci udělat maximum.

    Vlnovník

    4. 11. 2020 14:20 Zakladatel vlákna: Tomas Svoboda
    Dobrý den pane Kozáku, mám od Vás zakoupenou sadbu a mám pocit že se mi do něj dostat vlnovník. Chci se zeptat jestli je možné sadbu po namoření sulkou zasadit. Děkuji za odpověď 
    Vlnovnik
    4. 11. 2020 15:21 Zdeněk Mácha
    Dobrý den.  Určitě po namoření v Sulce zasadit.
    4. 11. 2020 19:10 Jan Kozák
    Vlnovník tam skutečně je. Jak píše pan Mácha, na nic nečekat, namořit v Sulce a zasadit. Sulka má i ovicídní účinek, ničí i vajíčka.

    Moření

    1. 11. 2020 16:22 Zakladatel vlákna: Ivana Vyskočilová
    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda nevadí, že jsem česnek rozdělila na jednotlivé  stroužky s tím, že ho ještě nyní namořím, ale nyní na poslední chvíli jsem si  přečetla Vaše upozornění zde na stránkách, abych už nyní nemořila a nechala to až před zasázením. Chtěla jsem původně postupovat dle instrukcí, které mně se sadbou přišly (namořit - nechat zaschnout- uskladnit v suchém , větratelném místě - počkat na vhodné počasí - namočit stroužky na 2h do studené vody - osušit - hned sázet) 
    Jen podotýkám, že sadbu mám od Vás , odrůdu jsem vybrala "Anton". Sadba mi byla předána v bleskové rychlosti a česnek vypadá moc hezky. Záhon mám již připravený, zahradničení se učím a moc mne baví.  
    Nyní tedy dám asi stroužky česneku na chladnou chodbu a budu čekat na to počasí, pak namořím a hned ještě mokrý od Sulky zasadím ? 
    Děkuji moc za odpověď. 
    Iva Vyskočilová
    1. 11. 2020 20:07 Jan Kozák
    Máte pravdu, v příbalovém letáku to není úplně jasně napsáno. Sice je v závorce: ideálně začátkem září, to však nevylučuje pozdější termín. Musíme to trochu upravit. aby nedocházelo k omylu.
    Ale nic se neděje. Stroužky uskladněte v suchu a na průvanu.
    2. 11. 2020 11:32 Ivana Vyskočilová
    Děkuji  Vám moc za odpověď, ještě bych se chtěla zeptat ohledně té Sulky před výsadbou. Sázet mokré od Sulky, nebo nechat stroužky zaschnout a poté zasadit ? Nebo na tom nezáleží, když budu mořit až před výsadbou ? 
    2. 11. 2020 18:06 Jan Kozák
    Je to jedno, ale lépe se pracuje s oschlými stroužky. Po namoření by měly být pokud možno do dvaceti čtyř hodin v zemi.

    Ještě k rizocore

    24. 10. 2020 20:39 Zakladatel vlákna: Ivan Švec
    Dobře chápu, že pro vývoj česneku stačí od výsadby po sezónu jen rizocore, nebo mořit i sulkou ?
    Pozn. vždy jste profíci a je radost s Vámi spolupracovat. Děkuji !!!
    Švec
    25. 10. 2020 17:27 Jan Kozák
    Rizocore a Sulka mají různá využití. Sulka je výhradně proti vlnovníku česnekovému, Rizocore napomáhá k lepšímu příjmu živin a vody, zlepšuje vitalitu rostlin a jejich zdravotní stav. Proto doporučujeme použít obojí.

    Moření česnesku

    13. 10. 2020 14:08 Zakladatel vlákna: Alena Petrův
    Dobrý den, z předcházející diskuze jsem se dozvěděla, že  moření je nyní vhodné až před výsadbou.  Moří se 4% roztokem Sulky? Zatím jsem mořila hypermanganem.
    Děkuji za odpověď. .
    13. 10. 2020 16:03 Jan Kozák
    Moření v Sulce doporučujeme, varujeme však před dlouhou dobou moření, která se uvádí na obale. Význam Sulky je pouze proti roztoči vlnovníku česnekovému, který je už několik let velmi významným problémem. Na něj stačí dvě hodiny. Hypermanganem nic nepokazíte, otázkou je, jestli má význam i hypermangan. Určitě má hlavní význam tohoto ošetření voda, což je jednoznačně prokázáno. Zrovna tak je prokázán kladný vliv na zdravotní stav i výnos přípravku Rizocore. My ho doporučujeme, protože ho sami už několik roků používáme.

    POLYVERSUM

    4. 10. 2020 12:44 Zakladatel vlákna: Helena Šafaříková
    Dobrý den, má cenu nějakým způsobem použít polyversum před výsadbou ? Již jsem namořila SULKOU ihned, jak jsem  od Vás obdržela balíček. Děkuji všem
    4. 10. 2020 12:57 Helena Šafaříková
    A ještě jeden dotaz prosím, pokud si objednám dnes, stihnu ještě namořit Sulkou? Budou v balíčku, pokud to chci jako dárek, velké cibule? Samozřejmě dle možnosti, Havran třeba velký a jiné možná menší. Děkuji 
    4. 10. 2020 14:04 Jan Kozák
    Polyversum použít můžete, tím nic nezkazíte, naopak prospějete. Výraznější účinek pro česnek má však Rizocore.
    Současný stav cibulí napovídá, že ještě mořit můžete. Ale nevím, jaké bude dál počasí, protože stránky, kde to běžně sleduji, dnes nefungují. Důležité je po namoření rychlé vysušení.
    Pokud jako dárek objednáte velkou krabičku, máte jistotu pěkných cibulí.
    4. 10. 2020 19:34 Helena Šafaříková
    Děkuji.

    Sulka

    21. 9. 2020 21:53 Zakladatel vlákna: Martin Lokaj
    Dobrý večer,  prosím vás je nejaký zásadný rozdiel medzi Sulka Ca a Sulka K? Je niektorá výhodnejšia na morenie cesnaku? Ak je na obale uvedené moriť v 4% roztoku,mám použiť aj tak 5%? Pýtam sa preto, že ste tu pisali3, že celé roky sa len kopíruje etiketa, tak či aj koncentrácia je iná.  Ďakujem 
    22. 9. 2020 7:19 Jan Kozák
    Pro moření česneku je jedno, kterou Sulku použijete. Nevím, jak případně výrobci mění koncentraci účinné látky, proto se i my držíme výrobcem doporučeného ředění. 

    sadba - začátečník

    17. 9. 2020 10:35 Zakladatel vlákna: Ivana Kulišová
    Dobrý den, pročetla jsem Vaši rubriku pěstováni i diskuzi a nedá mi to a stejně jdu pro pár odpovědí. Včera nám dorazila sadba česneku (boxy), dle popisu jsme nachystaly krabičky, česnek rozloupali na stroužky a začali s mořením (nevím, zda jsme měli nebo ne) dle návodu na krabici ano - jelikož je ještě září .. ale v diskuzi jsem se dočetla, že po namoření ihned do 24 hodin do země, ale nyní je na česnek ještě brzy sázet ... Dále mamka nechala mořit česnek déle jak 24 hodin, což doufám nebude mít neblahé účinky .. :( roztok jsme tvořili poměrem 20 ml Sulky a 0,5 l vody (poměr jsem se dočetla někde tady). Teď tedy nechám česnek uschnout, uskladním a v prosinci začnu sázet. Je potřeba zem nějak chystat ? Vpravovat nějaké přípravky proti jiným škůdcům či houbám ? Dále jsem se dočetla, že po zasazení by se měl celý povrch zakrýt netkanou textílií  - zhruba na jak dlouho? A před výsadbou v prosinci opravdu jen postačí stroužky namočit do studené vody? Česnek letos budeme zkoušet poprvé... někdo nám radil, že tam, kde nejde cibule, půjde česnek a za poslední 2 roky máme opravdu bídnou cibuli .. Děkuji a hezký den Ivana
    17. 9. 2020 11:24 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. To si myslím,že  můžete česnek vyhodit po 24 hodinách moření. Moří se 2-3 hodiny.
    17. 9. 2020 13:27 Ivana Kulišová
    A proč je tedy na obalu uvedeno 12 - 24 hodin ?!
    17. 9. 2020 18:33 Zdeněk Mácha
    Pan Ing. Kozák tu myslím psal, že takto dlouhá doba moření byla původně na hád´átko zhoubné, ale na něj vůbec nepůsobí
    17. 9. 2020 13:50 Jan Kozák ml.
    V tuto chvíli česnek spí (kdo chce vypadat chytře, říká, že je v dormanci). Jsou dvě varianty, kdy česnek mořit:
    1) Těsně před výsadbou. Síra v Sulce ho ochrání proti vlnovníku a voda v mořicí lázni ho probudí, takže pomalu začíná rašit. Proto se v takovém případě sází co nejrychleji po moření, aby mezi mořením a výsadbou nevyschl.
    2) Protože je vlnovník potvora, která je schopná česnek sežrat dříve, než se sází, je lepší ho namořit už v září. V tuto chvíli je česnek nevyspalý, takže ho ani moření neprobudí. Mořením ho nejen že zbavíte vlnovníku, který v něm může být, ale i toho, který by ho napadl později při skladování nebo v zemi. Pak ho můžete dál skladovat a před výsadbou ho probudíte vodou, takže za pár dní začne rašit. Tento trik lze provést jen v tuto dobu, kdy stroužky tvrdě spí, kdybyste mořila za měsíc, je riziko, že se tím probudí a začne rašit v bedně.

    Máme otestované, že 2 hodiny moření v Sulce dostačují a zároveň česnek nepoškozují. Delší moření pouze zvyšuje riziko poškození stroužku, ale pozitivní efekt nemá. Těch 24 hodin je bohužel moc. Stroužek má hodně zásobních látek, takže nejspíše i vyraší, ale na jaře pravděpodobně uhyne.

    Textilie se používá na ochranu proti škůdci houbomilce. Ta se ale vyskytuje pouze na malých územích. Případně ji někdo používá jako preventivní ochranu proti velmi silným holomrazům, které se tu však objevují velmi vzácně. Posledně byly před osmi lety a předtím je zažili naši prapraprapraprapředci. Kupovat kvůli tomu textilii a někde s ní šaškovat je asi zbytečné.

    Ta poučka s cibulí zní jako blbost. Nedovedu si představit, jak to ten někdo mohl myslet, aby to dávalo nějaký smysl.
    17. 9. 2020 19:55 Jan Kozák
    Tož ještě něco přidám i já. 
    Nemám zkušenost, co s česnekovou sadbou udělá moření delší jak celý den v tomto období. Pokud by to bylo těsně před výsadbou, je sázení určitě zbytečné. A že je na obalu psáno 6 - 12 hodin je způsobeno tím, že se opisují nesmysly šedesát roků staré. Výrobce se nepodíval na kalendář, že už máme rok 2020.
    17. 9. 2020 21:18 Dana Novotná
    Dobrý den, taky přidám zkušenost. 
    Minulý rok kamarádka poprvé sadila česnek. Taky nevěděla jak se má vše správně dělat. Česnek mořila přesně 24 hodin a ještě v silnější koncentraci než se uvádí. Sadila na podzim. Česnek dokonce ještě stihl do zimy vyrašit, sice jen max 1cm nad zemí. Následující rok měla česnek krásný, žádné žloutnutí listů, prostě nádhera, krásně tmavé zelené rostliny.Sklizeň taky nadherná.  
    Sama jsem tomu nechtěla věřit.... tak jen taková zkušenost.  Já bych česnek vklidu v listopadu zasadila, podle toho co pani psala,rozhodně bych ho nevyhodila.  
    17. 9. 2020 23:59 Ivana Kulišová
    Trochu jste mi vnukla nadeji, ze z te objednavky snad neskonci vse ihned v popelnici i kdyz podle komentaru vyse jsem se chystala vse vyhodit ...  a duvod proc se opisuji nesmysly stare nekolik desitek let?! trochu mi to nedava logiku ...
    22. 9. 2020 21:26 Pavel Dohnal
    K tomuto dlužím odpověď pánům Kozákům z minulého roku. Před výsadbou, koncem listopadu, jsem udělal tu zkoušku, co jsem slibil, a naložil jsem asi 20 stroužků do Sulky na 24 hodin. Zasadil a čekal. A čekám dodnes!! Ale otázka je, když 17.9. namořila sadbu 24 hodinama? Sadit bude asi později. 

    Sulka

    15. 8. 2020 15:24 Zakladatel vlákna: Dalibor Přikryl
    Dobrý den. Mohu použít Sulku extra z loňského moření. Expirace Květen 2020, nebo raději koupit novou. A ještě jeden dotaz. Mohu použít malé stroužky k sadbě, nebo raději ty větší a malé použít v kuchyni. Nedokážu posoudit, jestli v hlavičce česneku bude nějaký velikostní rozdíl. Děkuji
    17. 8. 2020 12:43 Libor Hejduk
    Z chemického hlediska je Sulka polysulfid vápenatý, tudíž vzdušným kyslíkem pomalu oxiduje na nerozpustný síran vápenatý (sádra), takže pokud není zakalená vysráženou sádrou, ale je krásně čirá žlutá, tak bych v tom neviděl problém.

    Hnojení močovinou

    4. 5. 2020 22:18 Zakladatel vlákna: Jiří Hlavoněk
    Dobrý den, pane Kozák. V jaké poměru je dobré dávat smáčedlo (sulku) do přihnojování močovinou na list? A je pro aplikaci doporučená  nějaká minimální teplota? (v posledních dnech je u nás do rána cca 3-5 C°)
    Děkuji za odpověď.

    S pozdravem,
    JH
    5. 5. 2020 7:10 Jan Kozák
    Smáčedla se dává velmi málo, okolo desetiny promile. Ale že by Sulka působila jako smáčedlo, o tom nic nevím a pochybuji. Jestli je stanovena minimální teplota pro aplikaci, nevím, ale si bych počkal, až se dostane na nějakých osm stupňů.
    5. 5. 2020 13:21 Dana Novotná
    Dobrý den pane Kozák , také bych chtěla letos použít močovinu jako postřik . Chtěla bych se prosím zeptat, kolik mám udělat postřiku - litrů,  na zhruba 200 ks rostlin - česneku, je to zhruba plocha 3x4m. 
    Plati 50g močoviny na 1l vody a smáčedlo jaké prosim, kapku jaru? Děkuji 
    6. 5. 2020 7:04 Jan Kozák
    Postřiku Vám bohatě stačí půl litru, když ho bude víc, tak se zbytek vylije k jakýmkoliv rostlinám, které budete chtít přihnojit dusíkem. Vaše poslední věta platí v plném rozsahu.

    Přihnojení sulkou

    24. 3. 2020 10:13 Zakladatel vlákna: Josef Urban
    Vážený pane Ing. Kozáku, chtěl bych Vás poprosit o radu. Je možné na jaře přihnojit česnek sulkou, ve které jsem na podzim mořil sadbu? Pokud ano, jak naředit. Předem Vám děkuji za odpověď.
    24. 3. 2020 19:49 Jan Kozák
    Příště ten smrad aplikujte hned po výsadbě, ať ho nemusíte skladovat. Teď ho nařeďte podle toho, kolik potřebujete kapaliny, abyste to použil na celý pozemek, minimálně však 5 x. Nejlépe zalít k rostlinám, ne na listy. Nepočítejte však s příliš významným hnojivým efektem.

    Konzumace namořeného česneku

    16. 2. 2020 13:12 Zakladatel vlákna: Filip Schovánek
    Dobrý den,

    z podzimní sadby nám zbylo poměrně dost česneku. Lze česnek namořený v Sulce konzumovat? Pokud ne, lze paličák (Slavin a Vekan) sázet i na jaře?

    Děkuji Schovánek
    16. 2. 2020 17:56 Josef Bříza
    Pane Filip, jíst namořený česnek je nesmysl ale sázet můžete a to nejlépe hned!
      Budete sklízet o něco pozdeji ,o proti podzimní výsadbě.
    16. 2. 2020 19:26 Jan Kozák
    Vidím to stejně jako pan Bříza.

    Sulka ředění

    14. 11. 2019 11:35 Zakladatel vlákna: Veronika Halodová
    Dobrý den, prosím o radu: Objednala jsem si 8 palic Slavín II a 8 palic Bjetin + Sulku. Jediné, co jsem pobrala je, že litr Sulky připadá na moření 1kg česneku. Lahev Sulky mám 500ml a nevím, jak zředit vodou pro toto množství sadby.
    Sázím česnek uplně poprvé, snad to omluví mou neznalost, nikde jsem ale informace nenašla..:-)
    Děkuji Veronika 
    14. 11. 2019 12:07 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Litr Sulky je na moření 20kg sadby. Běžně dělám na kilo česneku litr mořící lázně, tzn. 40 ml Sulky na litr vody. Když budete mít třeba 0,5 kg česneku, tak dáte 20 ml Sulky do 0,5 litrů vody.
    14. 11. 2019 16:53 Jan Kozák
    Asi tak, jak píše pan Mácha. Na kilo sadby nepotřebujete litr Sulky, ale litr roztoku.

    moření sulkou

    11. 11. 2019 17:44 Zakladatel vlákna: Zdeněk Votava
    Dobrý den . mohu po namoření sulkou 6-12hod. česnek hned sázet? děkuji za případné info s pozdravem votava
    11. 11. 2019 19:48 Jan Kozák
    Po namoření v Sulce by měly být stroužky v zemi pokud možno do 24 hodin. Samozřejmě se to týká moření před výsadbou, ne v časném srpnovém či záříovém termínu. Ale lepší je mořit 2 - 3 hodiny.
    13. 11. 2019 8:09 Aleš Panocha
    Jaký je rozdíl v tom jestli mořím Sulkou 2-3 hodiny nebo 6-12, jak uvádí návod na nádobce.

    Děkuji 
    13. 11. 2019 10:07 Jan Kozák
    Je třeba vědět, že Sulka je fytotoxická, proto je vhodné, zkrátit dobu expozice na nezbytně potřebnou dobu. 

    Moření Sulkou - jak moc předem?

    8. 11. 2019 11:48 Zakladatel vlákna: Ondřej Turek
    Dobrý den, pane Kozáku,
    jsem 41 letý amatérský pěstitel česneku z Polabí. Česnek jsem zkusil pěstovat poslední 3 roky (v loňském roce jsme sázel 320 stroužků), baví mě to a česnek moc rád konzumuji ke všemu možnému :-)
    Měl bych dotaz ohledně moření sadby Sulkou. Jak moc dlouho před výsadbou se má česnek namořit a nechat vyschnout ? A proč se to vlastně dělá předem ? Loňský rok jsem prvně zkusil mořit Sulkou, nicméně jsem to rovnou sázel (jak jsem se někde dočetl). Stihnu to letos - cca měsíc před výsadbou, nebo to musím nechat delší dobu "odležet" ?

    Děkuji za reakci a přeji pěkný den.
    O. Turek
    8. 11. 2019 13:11 Zdeněk Mácha
    Dobrý den. Sulkou se moří kvůli houbovým chorobám a vlnovníku česnekovému. Pokud není sadba napadena vlnovníkem, může se mořit těsně před výsadbou. Pokud by sadba byla vlnovníkem česnekovým napadena, je lepší mořit dřív, už po dodání sadby. Co se týče moření, tak stačí mořit 2 hodiny a nechat oschnout třeba 1hodinu.  Pokud Vám ale práce s mokrými stroužky nevadí, tak to tak dělejte. Každému vyhovuje něco jiného  . A po namoření zasadit česnek nejpozději do 24 hodin. Snad jsem to napsal dobře.
    8. 11. 2019 19:15 Jan Kozák
    Jednu chybu tam, pane Mácho, máte. Sulka není proti houbovým chorobám, ale pouze proti vlnovníku česnekovému. Jsou dva možné termíny pro toto moření: období plné dormance (srpen, září) nebo těsně před výsadbou. Pokud se moří v časném termínu, pak před vlastní výsadbou je velmi prospěšné namočit stroužky do vody na půl hodiny.

    ROVRAL

    8. 11. 2019 6:31 Zakladatel vlákna: Josef Horáček
    Nemůžu sehnat ROVRAL /snad se už nevyrábí/ čím a  jak jej mám nahradit,
    SULKOU K mám již namořeno
    Děkuji za odpověď,
    Jaký spon doporučujete
    J.Horáček
    8. 11. 2019 7:31 Jan Kozák
    Rovral se už z hygienických důvodů nepoužívá. My sami používáme Sulku a do půdy Rizocore. Pokud máte namořeno Sulkou v časném termínu, pak před vlastní výsadbou namočte stroužky na půl hodiny do vody a pak do 24 hodin ať je v zemi. Voda udělá hodně práce. I při moření v roztoku Rovralu byla voda důležitější složkou než chemie.

    Kdy mořit?

    24. 10. 2019 19:09 Zakladatel vlákna: Šárka Svobodová
    Na webu píšete: V případě moření Sulkou doporučujeme sadbu rozdružit na stroužky už
    začátkem září a namočit je na 2–3 hodiny v 5% roztoku Sulky. Poté musí
    sadba co nejrychleji (cca do 12 hodin) oschnout. Takto připravená sadba
    se následně uskladní na suchém větraném místě až do doby výsadby (konec
    listopadu až začátek prosince).
    Ale v diskuzi jste psal, že sázíte do 6ti hodin po namoření, jinak se nevyvíjí kořínky. Já se držela návodu na webu a teď nevím co je správně.
    26. 10. 2019 19:03 Jan Kozák
    Udělal jsem nějaké drobné úpravy, které se týkají moření v rubrice Pěstování. 
    Po mokrém ošetření těsně před výsadbou (moření v Sulce nebo namočení do vody) je správné vysadit do 24 hodin, aby stroužky neztratily vodu, kterou při této operaci přijaly. Tím se urychlí zakořenění.
    Nechce se mi hledat příspěvek, na který se odvoláváte, ale soudím, že nebyl správně pochopen.

    Účinek sulky

    24. 10. 2019 10:36 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vanduch
    Dobrý den.
    Vloni jsem česnek nemořil, jen jsem jej dal před sázením na půl hodˇky do vlažné vody. Měl jsem z části sadbu a protože jsem to špatně odhadl a ještě mi zbylo volné místo, musel jsem použít stroužky ze svojí sklizně. Výsledek byl skvělý,poslední stroužky jsem dobral až v květnu. Letos jsem si koupil sadbu,ale nějak se mi nepozdávala,tak jsem pro sichr raděj namořil a sní i vlastní stroužky. Co mně ale zajímá a nejsem si jistý - můžu,až přijde vhodná doba na sázení, stroužky vložit do teplé vody? Nesmyjí tím účinky moření sulky?
      A ještě jeden dotaz,nad kterým kroutí hlavou víc česnekářů,včetně mne, proč,když už česnek něco napadne(nemyslím hádˇátko,nebo sklerociovu hnilobu) jdou první na řadu ty největší cibule? Děkuji moc za odpovědi a přeji Všem hezký den a pohodu při sázení.       Zdeněk z Valašska.
    26. 10. 2019 18:52 Jan Kozák
    Pokud moříte v časném termínu, je vhodné stroužky před výsadbou namočit do studené (ne teplé) vody. Zbytky Sulky se částečně smyjí, ale to nevadí, v zemi Vám to na podzim vlnovník nenapadne.
    28. 10. 2019 9:51 Zdeněk Vanduch
    A ještě otázka - jak dlouho nechat česnek ve vodě před sázením?
    Děkuji za odpovědˇ
    29. 10. 2019 19:13 Jan Kozák
    Půl hodiny stačí. Ale pokud zapomenete a necháte ho tam několik hodin, nic se mu nestane.

    Příprava česneku pro sadbu

    22. 10. 2019 8:45 Zakladatel vlákna: Irena Tesařová
    Dobrý den, předem Vám děkuji za rychlé zaslání česneku. Prosím o odpověď - v letáčku uvádíte,že česnek se má bezprostředně po nákupu rozdělit na stroužky a namořit sulkou - ideálně v září..Protože je teplo,budu sázet nejspíš za měsíc - podle počasí. Do sulky se dává cca na 12-24 hod. Mám je namořit,vyndat, nechat oschnout a za měsíc sázet? Promiňte můj dotaz, nikdy jsem si nelámala s česnekem hlavu a byl vždy pěkný. Nyní si s množstvím informací na internetu a zaručených rad nedokážu poradit a tak prosím o vysvětlení  a postup. Děkuji,s pozdravem Irena Tesařová
    22. 10. 2019 8:51 Irena Tesařová
    Zdravím, promiňte-. našla jsem radu na Vašich stránkách. 
    22. 10. 2019 8:52 Irena Tesařová
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.
    22. 10. 2019 19:15 Jan Kozák
    Teď už nemořte,česnek byste probudila k životu a zase umrtvila, což by bylo špatně. Mořte těsně před výsadbou, pokud možno by měla sadba být do 24 hodin po namoření v zemi. Ale mořte v Sulce 2, max. 3 hodiny.

    Moření

    13. 10. 2019 11:15 Zakladatel vlákna: Lenka Ralenovská
    Dobrý den, nechala jsem česnek v mořidle dva dny. A chci se zeptat, jestli ho můžu sázet či rovnou vyhodit. Děkuji za odpověď ????
    13. 10. 2019 11:29 Olga Hlávková
    Tak nevím, jaké mořidlo jste použila, já jsem, v těch letech neinformovaná, mořívala v pětiprocentní Sulce přibližně cca 20 hodin (večer mořidlem zalila a druhý den odpoledne, po návratu z práce, cca po 16. hodině stroužky vysadila). Z cca 400 jedinců jich vždy vzešlo minimálně 395 ks, někdy všechny, takže je asi mořidlo nepoškodilo. Dva dny je ale přece jen trošku delší doba, takže počkejme, co na to odborník p. Ing. Kozák
    13. 10. 2019 19:00 Jan Kozák
    Jednou jsem se setkal s případem moření v Sulce 36 hodin. Na jaře vzešla necelá polovina rostlin, na konci dubna už z nich nezbyly ani jediná. Pokud jste tedy mořila v Sulce, tak bych radil vyhodit.
    15. 10. 2019 18:49 Lenka Ralenovská
    Děkuji moc
    15. 10. 2019 19:55 Pavel Dohnal
    Jak se Vám to stalo?? Když mořím, natahuju budík. Asi jste tomu dala kapky, ale pokud pár kousků vyberete, opral bych je ve vodě a "ušlechtilou a inteligentní plevel", která vydrží hodně nepěkných zásahů, ihned zasadil. Na zkoušku aspoň řádek a pak nám dejte vědět, prosím. Promiňte, pane Kozáku. Já tu rostlinu mám tak rád, že se mi těžko něco vyhazuje.  Nešťastný česnek se asi déle koupal. Síra rostlinu po delší době zničí? Asi jako člověk, kdyby v termálním koupališti strávil dva dny? 
    15. 10. 2019 20:14 Stanislav Hanzlicek
    Pane Dohnal zkuste strávit dva dny v termálním koupališti a pak se "operte".Pochybuji,že Vám to pomůže.Zvažte prosím přínos Vašich rad.
    18. 10. 2019 19:30 Pavel Dohnal
    Už to zkouším. Zatím s česnekem. Vymeňujme si zkušenosti, prosím. Vyzkouším na pěti stroužcích, co se "povedlo" paní Lence a uvidíme.  Já to tak nedělám, do Sulky dávat nemusím, na mojí odrůdě nikdy Vlnovník nebyl, jen jsem se zastal s mým černým humorem rostliny, kterou mám nejradši, že je škoda ji vyhodit po dvou dnech moření. Paní Hlávková měla 20 hodin v pětiprocentní Sulce. Co se nevyzkouší, pane Hanzlíčku, jakoby nebylo! 

    Rizocore

    27. 9. 2019 11:52 Zakladatel vlákna: Beda Svoboda
    Dobrý den, rád bych se zeptal, zda lze kombinovat Rizocore s clonoplusem (gliorexem).Rizocore bych aplikoval zálivkou,  clonoplus nanáším na vlhkou sadbu (tak se mi to osvědčilo) těsně před výsadbou. Oba přípravky jsou "BIO", jde mi o to, zda se nebudou "hádat", negativně ovlivňovat. Děkuji, B.
    28. 9. 2019 9:35 Jan Kozák
    Oba přípravky jsou k sobě tolerantní, "domluví" se spolu.

    Dotaz k moření

    27. 9. 2019 8:37 Zakladatel vlákna: Jiří Baštinec
    Dobrý den,


    chtěl bych se zeptat ještě ohledně moření - vloni mě sadbu Záhorský II napadl vlnovník - mořil jsem až před výsadbou a následně porost i výnos byl obstojný. Letos jsem si od Vás koupil balíček se vzorky česneku a při dnešní kontrole sadby se zdá vše dobré bez napadení, má tedy cenu ještě to hodit na 2 hodiny do Sulky nebo uložit a počkat až do výsadby? Pokazilo by se něco kdybych to tam dal teď a před výsadbou bych už nemořil... Nebo to mám nechat v síťovém pytli a jen kontrolovat sadbu.
    A ještě jeden dotaz je lepší palice rozdružit na stroučky teď nebo to mám taky nechat až před výsadbou?
    Děkuji a přeju krásný den.
    28. 9. 2019 9:34 Jan Kozák
    Rozdružuje se krátce před mořením. Ale nemusí to být den dopředu, klidně i čtrnáct dní. 
    26. 9. jsem na podobný dotaz odpověděl: Řekl bych nemořit, ale kontrolovat. V případě nutnosti namořit třeba na konci října.
    Vycházel jsem z dlouhodobé předpovědi, že už se má ochladit. Ale moc jim to nevychází.
    28. 9. 2019 14:37 Jiří Baštinec
    Děkuji za odpověď.  S tím rozdružením jsem myslel Vaši odpověď na vlákno z 19.9.2017 13:58 kdy jste psal tazateli že se rozdružit už může... Tak to tedy nechám tak zatím. Ono někdo to loupe už koncem srpna, tak nevím jestli to má nějaký vliv např. na vysychání apod. 

    Ono toť otázka vždycky ..mořit či nemořit. zatím vypadá česnek velice pěkně.

    Jinak když se moří v Sulce dáváte tam celé palice nebo se musí po stroučcích? Uvidíme jak se to letos vyvine, ono ty předpovědi se taky mění skoro každý den..

    Tak ať se daří a přeju pěkný den.
    29. 9. 2019 6:38 Jan Kozák
    Moří se samostatné stroužky, celé cibule určitě ne.

    moření ještě jednou

    26. 9. 2019 13:41 Zakladatel vlákna: Jiří Karásek
    Dobrý den pane Kozáku. V pěstování česneku úplným začátečníkem nejsem, léta kupuju sadbu a sbírám rady od Vás. A baví mě to pořád více:). Dříve se tradovalo, že mořit před výsadbou, potom, že je lepší hned v září. Sadba mi dorazila včera, je v pořádku, děkuji, nevypadá, že by byla napadena vlnovníkem. Ale loni mi už uskladněný česnek, někdy v listopadu, vlnovník česnek napadl a valnou část zničil (teď skladuji jinde, na vícero místech). Půda ošetřena před sázením byla. Mořit tedy teď anebo až před výsadbou? Sázím až v prosinci. Děkuji. Karásek
    26. 9. 2019 19:59 Jan Kozák
    Řekl bych nemořit, ale kontrolovat. V případě nutnosti namořit třeba na konci října.

    moření

    25. 9. 2019 10:36 Zakladatel vlákna: Kateřina Císlerová
    Dobrý den,
    jsem také začátečník v pěstování česneku, můj dotaz možná bude znít hloupě..ale chtěla jsem se zeptat jak dlouho před výsadbou česnek mořit Sulkou, když níže píšete -
    Pokud sadba nejeví známky napadení vlnovníkem česnekovým, tak ji už nemáčejte, nechejte to až před výsadbu. Objednávka od vás mi přišla 23,9, a to je  zřejmě již pozdě na moření. Mám tedy mořit v den výsadby ? nebo den předem ? musí česnek před vysazením oschnout ?? Moc děkuji za odpověď  a tímto i za balíček, který přišel v pořádku a udělal mi velkou radost :-) K. Císlerová 
    25. 9. 2019 11:44 Alois Juráň
    Dobrý den s obeschnutým se Vám bude líp pracovat.
    25. 9. 2019 20:38 Kateřina Císlerová
    Děkuji za odpověď, takže večer namořím a ráno zasadím :-)
    25. 9. 2019 22:10 Alois Juráň
    No já to tak dělám..na sazení máte ale ještě čas..
    26. 9. 2019 10:23 Kateřina Císlerová
    Ano, vím, vím ...až klesne teplota půdy trvaleji pod 9 stupňů :-) ..moc děkuji
    4. 10. 2019 22:09 Pavel Dohnal
    Zdravím. Když večer namoříte, ráno bude ještě mokrý. Sázet jistě můžete, jen se Vám můžou ještě mokré stroužky, pokud je do hlíny budete tlačit a ne pokládat do rygólu, vysvlékat z namořeného obalu. Jako když chcete vyloupat spoustu česneku třeba na zabijačku nebo uzení, namočíte ho přes noc do vody. Po moření vylovím okoupané stroužky na noviny okapat, pak na další suché noviny a nechávám i tři dny oschnout. Sázím suché. Pohoda! 
    5. 10. 2019 21:22 Jan Kozák
    No, to se Vámi, pane Dohnale, v názoru neztotožňuji. Když večer namořím, ráno nemám česnek mokrý, ale jen vlhký a jdu sázet. Po vyndání z lázně by měly být stroužky pokud možno do 24 hodin v zemi. Po delší době se zpomaluje rašení kořenů, což není žádoucí. A že se některý stroužek při sázení svleče, nevadí. My často sázíme stroužky hned po vyndání z lázně.
    7. 10. 2019 22:02 Pavel Dohnal
    Určitě. Dokonce asi před rokem psal pán, že i oloupané stroužky sází s úspěchem. Jen mi šlo o to, že když budu mokré stroužky "tlačit" do země a vysvlečou se ze slupky, jestli jsem nemořil zbytečně? Byly časy, kdy jsem po Sulce stroužky louhoval v Rovralu těsně před sadbou a mokré je strkal do země. Už to nedělám. Když píšete, že je vhodné v Sulce namořit už v září, a sadíte v prosinci, myslím si, že mezi tím oschne. Tím s Vámi naprosto souhlasím, že do Sulky ano. Dělám to preventivně každý rok. Jen ne v září, ale týden až dva před sadbou, což je teď. A vlnovníka taky znám, jen se stále držím toho mnou i Vámi několikrát napsaného : zdravá sadba!! Z letošní sklizně vyřazuji zatím 3 procenta. 
    Můj
    12345Starší >

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne