Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Ruské paličáky Zpět na diskusi

    Odrůda

    6. 7. 2021 16:56 Zakladatel vlákna: David bohuslavv
    Dobrý den , před dvěma lety jsem dostal od tchána česnek  . Pěstuje ho už cca 30let, ale neví co je to za odrůdu,  šlo by určit? Je to paličák má 4 stroužky,  šlupka má bílou barvu s opravdu malím nádechem do červena přidám i fotky právě vydaného kousku. Byl bych vám vděčný. S pozdravem Bohuslav.
    OdrůdaOdrůdaOdrůda
    6. 7. 2021 18:37 Jan Kozák
    Není to pojmenovaná odrůda, je to nějaký klon tzv. ruského paličáku.

    Odrůda česneku

    20. 7. 2020 14:36 Zakladatel vlákna: Hana Mahlová
    Dobrý den,

    o jakou odrůdu česneku by se prosím mohlo jednat. Vyfocen jak letošní, tak loňský. Má velké stroužky (6 - 7). Děkuji.
    1234loňský 1loňský 2
    20. 7. 2020 18:41 Jan Kozák
    Asi se nejedná o registrovanou odrůdu, každopádně je to nějaký klon tzv.  ruského paličáku.

    Havel

    13. 2. 2020 12:53 Zakladatel vlákna: Petr Štěpánek
    Dobrý den, 
    mám otázku, zda je možné od sebe nějakým způsobem odlišit cibule odrůdy Havel a ruského paličáku. Děkuji za odpověď
    13. 2. 2020 13:32 Vaclav Kavka
    Pokusím se přiložit obrázek ze zdrojů zdejšího fóra. Ruský paličák (vlevo) (přesněji česneky skupiny porcelain) má takový specifický tvar stroužku. Dobře to nakoukáte zde v dikusi, když projdete téma "Ruské paličáky". Havel (vpravo) je tak trochu mutant, ten moc do té moderní fylogenetické klasifikace nezapadá.
    cesnek
    16. 2. 2020 19:32 Jan Kozák
    Odrůda Havel je tzv. ruským paličákům morfologicky blízká. Je třeba vědět, že do této skupiny náleží stovky víceméně podobných klonů, takže některé z nich mohou být na první pohled stejné jako Havel. Navíc i na jednotlivých stanovištích dochází k drobným změnám ve vzhledu. Takže s jistotou rozeznat Havel nemusí být vždy zrovna jednoduché.

    určenie odrody

    28. 7. 2019 11:29 Zakladatel vlákna: Jozef Faltin
    Dobrý deň, chcem Vás poprosit o určenie odrody. Posielam foto. Ďakujem pekne. S pozdravom Jozef.
    123
    29. 7. 2019 21:13 Jan Kozák
    Pokud by to bylo složitější, takové fotky by moc nenapověděly. Ale tady je to prosté: máte nějaký klon tzv. ruského paličáku. (Píše se malé "r", protože nejde o název odrůdy.)
    30. 7. 2019 9:26 Jozef Faltin
    Ďakujem

    odrůda

    5. 7. 2019 13:52 Zakladatel vlákna: Helena Malá
    Všichni chválí česnek rusák z Urajiny. Co je na něm tak dobrého. Myslím že jste v minulosti tady něco o tom psali ale nemohu už najít. Děkuji za odpověď. Já mám  ty Vaše a jsem s nimi spokojená.
    9. 7. 2019 21:10 Jan Kozák
    Nevím, koho myslíte výrazem "všichni". Ale označení "rusák" se občas objevuje pro označení toho či onoho klonu tzv. ruského paličáku. Jako každý jiný česnek má svoje přednosti i zápory. Mezi přednosti patří spolehlivost ve výnosu v suchých oblastech a ostrá chuť. Mezi zápory větší nebo menší pachuť, nízký množitelský koeficient a nám vadí to, že je šiřitelem viróz, ačkoliv žádné manifestační projevy u něj nejsou patrné.

    Určení odrůdy

    26. 11. 2018 10:48 Zakladatel vlákna: Martina Měsíčková
    Dobrý den, dostala jsem od známého česnek, který na Náchodsku pěstuje už asi 30-40 let a ráda bych věděla, co je to za odrůdu. Palice mají 5-6 stroužků. 
    ČesnekČesnekČesnekČesnekČesnekČesnekČesnek
    26. 11. 2018 17:29 Jan Kozák
    Není to složité. Máte jeden z klonů tzv. ruského paličáku. Není to odrůda, proto se píše malé r. Jenom pro upřesnění: 5 - 6 stroužků nemá palice, ale složená cibule, předpokládám, že v palici bude nějakých 300 - 600 (a možná i více) pacibulek.

    Odrůda cesneku

    18. 11. 2018 19:45 Zakladatel vlákna: Zuzana Mrázková
    Dobrý den
    chtěla bych poprosit o pomoc při určení odrůdy česneku. Chuť je výrazná. Počet stroužku 4-6. Spíše pozdnější a větší vzrůstem - např. proti odrůdě Slavin.
    Předem moc děkuji
    odruda cesneku
    18. 11. 2018 21:00 Jan Kozák
    Jde o klon tzv. ruského paličáku. Tady bylo určení jednoduché a jednoznačné. Jinak je zapotřebí fotografie celé cibule zbavené suknic, aby byly vidět stroužky.

    Určení odrůdy

    14. 9. 2018 18:51 Zakladatel vlákna: Vojtěch Svatoš
    Zdravím vás,
    pane Kozáku, rád bych se dozvěděl o kterou odrůdu se jedná, pěstuji ji už druhým rokem, pamatuji si však, že když jsem sázel poprvé tak měla pouze 4 stroužky v hlavičce. Předem děkuji za jakoukoli odpověď a přidávám foto. 
    Ponechaná palice na dozráníSvazek....Rozpůlená hlavičkaPacibulky
    15. 9. 2018 20:23 Jan Kozák
    S největší pravděpodobností hraničící s jistotou máte nějaký klon tzv. ruského paličáku. Aby se dalo něco usoudit ze čtvrtého snímku, bylo by potřeba vysvlečenou cibuli fotit z boku.
    16. 9. 2018 21:27 Vojtěch Svatoš
    Vyfotil jsem tedy další fotku, doufám zda poslouží k správnému rozpoznání, nejdříve mě napadlo, zda-li by to nemohl být havel, když měl 4 stroužky.
    ..
    17. 9. 2018 8:06 Jan Kozák
    Tož ja, je to skutečně tzv. ruský paličák.

    Názor

    15. 8. 2018 7:41 Zakladatel vlákna: Polický Antonín
    Dobrý den pane Kozák chci se zeptat na váš názor co říkáte na Bělský rusák nebo Ruský paličák. Jsou tyto odrůdy dobré ještě na pěstování? Děkuji 
    15. 8. 2018 19:56 Jan Kozák
    Bělský rusák ani Ruský paličák nejsou odrůdami. Jsou takto a různě podobně označovány nějaké klony tzv. ruského paličáku. A těch jsou stovky. Já sám jsem jich měl počátkem devadesátých let přes dvě stě, ale žádný z nich jsem nedovedl k registraci nové odrůdy. Z mého šlechtitelského pohledu nevýhody převažují nad výhodami. Jak tak cestuji po republice, s výrazem Bělský rusák jsem se mnohokrát setkal, ale často se jednalo o různé klony.

    Málo stroužků na cibuli

    6. 8. 2018 18:15 Zakladatel vlákna: Zdeněk Kunovjánek
    Dobrý den pane Kozáku,Cca od roku 1985 sadím pořád dokola stejný česnek a vždycky
    byla úroda v pořádku. Na cibuli jsem míval 6-7stroužků. Poslední 2.roky
    bývá stroužků pouze 3-4, ale co do hmotnosti cibulí tak je to srovnatelné jsou
    větší. Jaký je to druh nevím dostal jsem ho od kolegy ze Střížovic u Kroměříže,
    je to paličák s bílými suknicemi, po oloupání s fialovým žíháním,
    velmi ostrý a má hodně malých semen ve květenství. Během té cca 30.leté doby
    jsem si sadbu obnovoval i z pacibulek. Zajímá mě proč je nyní počet stroužků
    zhruba poloviční a jestli je tento děj nevratný.děkuji Kunovjánek
    6. 8. 2018 20:35 Jan Kozák
    Pěstujete jeden z klonů tzv. ruských paličáků. Počet stroužků daného klonu závisí na pěstebních podmínkách. Znamená to tedy, že až se vrátí normální průběh počasí, vrátí se Vám i běžný počet stroužků.

    identifikace odrůdy

    8. 7. 2018 21:38 Zakladatel vlákna: Karel Tajbner
    Dobrý den,
    chtěl bych Vás poprosit o identifikaci odrůdy,kterou jsem dostal loňský rok.
    Jsem v tomto ohledu začátečník,tak by mě zajímalo,co jsem vlastně vypěstoval.
    Z úrody mám takovou radost,že jsem si u Vás hned dva druhy objedal - Vekan , Slavin,které jsou momentálně v nabídce.Protože ještě nevím,jak to u Vás chodí,
    zeptám se,jestli budete ještě nabízet sadbu jiných druhů,případně jakých.
    Moc si vážím toho,co pro pěstitele česneku děláte a kolik informací se na Vašich stránkách dá sehnat.
    Předem děkuji za Váš čas a odpověď.
    S pozdravem …. Tajbner Karel
    Identifikace česnekuIdentifikace česnekuIdentifikace česnekuIdentifikace česneku
    9. 7. 2018 21:09 Jan Kozák
    Tady je to jednoznačné. Máte nějaký klon tzv. ruského paličáku.

    Viróza

    13. 6. 2018 21:47 Zakladatel vlákna: Vladimír Lepša
    Dobrý den,prosím o radu jak se zbavit virózy natě,děkuji.
    viróza
    15. 6. 2018 6:42 Jan Kozák
    Člověk musí virózu vyležet, česnek to neumí. Lék není pro lidi, není ani pro rostliny.
    Mozaika je manifestačním projevem přítomnosti virů v rostlině. Neznamená to však, že by česneky bez mozaiky na listech nebyly virózní. Úplně bezvirózní česnek neexistuje. U tzv. bezvirózních česneků jde pouze o významné snížení koncentrace viru žluté zakrslosti cibule (OYDV), případně i některého dalšího. Tzv. ruské paličáky bývají rovněž bez mozaiky, ale jsou takovými "bacilonosiči".
    Mozaika na listech nemusí znamenat snížení výnosu. Pokud si však vybíráte sadbu z vlastní produkce, dávejte přednost rostlinám s méně výraznou mozaikou.
    18. 6. 2018 22:02 Vladimír Lepša
    Děkuji.

    Moření Sulkou

    7. 2. 2018 0:50 Zakladatel vlákna: Vitezslav Dotzauer
    Dobrý den pane ing. Kozáku
    Použitou Sulku /cca 1,5 litru/jsem si uchoval v uzavřené nádobě do jara a příležitostně s ní prováděl 2x na česnek zálivku a to poprvé 14 dní před jarní zálivkou Clonoplusem a podruhé 14 dní po zálivce Clonoplusem.A tady jaksi netuším zda se nedopouštím Sulkou na Clonoplus jakési nepřístojnosti-spory hub versus síra?Podzimní zálivka použitou Sulkou mi příjde jako moc brzo.Netuším co je lepší a proto se Vás ptám jak to vidíte jako nejlepší řešení.
    Děkuji předem za Váš čas.
    Údajně ten otcův česnek pěstujeme od roku 1925 a opravdu nahání slzy do očí. Je možné že by to byl nějaký rusák již od našich legionářů?
    7. 2. 2018 14:04 Jan Kozák
    Sulka houbu Clonostachys, která je obsažena v přípravku Clonoplus, nehubí ani neomezuje. Na rozdíl od chemického přípravku Rovral Aquaflo, omezuje. Myslím si, že je jedno, jestli použitou Sulkou zalijete hned po výsadbě nebo na jaře.
    Česnek z Ruska se k nám v menší míře mohl samozřejmě dostat i dříve než v dobách, kdy byl Sovětský Svaz náš přítel nejvěrnější (nebo jak se to říkalo, už jsem to i rád zapomněl). A víte jistě, že se jedná tzv. ruský paličák?

    Odrůdy česneku

    23. 8. 2017 15:23 Zakladatel vlákna: Stanislava Ostrčilová
    Dobrý den,již mnoho let pěstuji 3 odrůdy česneku a vlastně neznám jejich správné názvy. U bílého paličáku jsem používala název "Ruský" - tak jsem ho koupila, ten fialový je prý bratislavan a u nepaličáku název neznám. Jste schopen podle přiložených snímků určit odrůdy?
    RuskýBratislavanNepaličák
    24. 8. 2017 22:20 Jan Kozák
    Ten první je skutečně klon tzv. ruského paličáku, ale ostatní z tohoto nepoznám, Výraz Bratislavan je nesmysl.

    Identifikace odrůdy

    4. 6. 2017 14:06 Zakladatel vlákna: Standa Houba
    Dobrý den, prosím o identifikaci odrůdy, česnek sázený začátkem prosince, paličák, cibule o velikosti 6-ti stroužků, v současné době výška porostu činí 80cm (ještě nehlávkuje), přihnojeno pouze 2x močovinou na list, lokalita 410 n.m., vím že to není snadné, ale děkuji za odpověď.
    cesnekcesnek2cesnek3
    4. 6. 2017 19:45 Jan Kozák
    Kdybyste ještě udal počet pacibulek v květenství, pak by to bylo snadnější. Ale i tak typuji nějaký klon tzv. ruského paličáku. Měl by tvořit 300 - 700 drobných pacibulek.
    25. 6. 2017 1:03 Miroslav K
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    identifikace odrůdy

    5. 12. 2016 12:21 Zakladatel vlákna: Dan Šatan
    Dobrý den, dokázáli byste identifikovat tuhle odrůdu? Děkuji a vážím si vašeho přínosu v oblasti šlechtění.
    7. 12. 2016 20:23 Jan Kozák
    Zde máme dvě možnosti: klon tzv. ruského česneku a Havel. Jednoznačně se přikláním k první.

    přenos chorob

    15. 9. 2016 22:45 Zakladatel vlákna: Václav Bártl
    Dobrý den pane inženýre,
    děkuji za zaslání sadby, mám dotaz ohledně možného přenosu chorob ze sadby z vlastní produkce. Varujete před možným přenosem virů z ruských paličáků; pěstujeme tento česnek už delší dobu s uspokojivými výsledky, v našich podmínkách se daří. Letos jej výnosem překonal český Unikát, přesto bych ještě rusáka nechtěl zavrhnout. (možná se tak stane až vyzkoušíme Vaše velkostroužkové odrůdy). Ptám se proto jaká je možno učinit opatření proti zavlečení virů na Vaše odrůdy. Mohu je pěstovat na jiném poli, sušit se však budou společně. Děkuji, Václav Bártl
    16. 9. 2016 14:22 Václav Kozák
    Dobrý den, pane Bártle,
    viry se přenáší jak během vegetace (prostřednictvím hmyzu i mikroorganismů v půdě), tak i při skladování (hlavně prostřednictvím roztočů). Jestliže pěstujete či skladujete poblíž sebe ozdravené a neozdravené odrůdy, je potřeba počítat s častější obměnou sadby.
    17. 9. 2016 20:04 Jan Kozák
    Mezi pěstiteli panuje mylný názor, že tzv. ruské česneky jsou vysoce odolné vůči virózám. Ale opak je pravdou. Sice se u nich neprojevují výraznou mozaikou ani výrazně nesnižují výnos, ale jsou výrazným zdrojem virové nákazy pro okolí.

    Rusák

    11. 7. 2016 18:02 Zakladatel vlákna: Jana Pokorná
    Dobrý den, poslední dobou často slýchám ...no já jsem letos nasadil ten RUSÁK a vypadá dobře. Většinou všichni řeknou, že jim ho někdo dal. Můžu se zeptat o jaký česnek se jedná, odkud se vzal?
    11. 7. 2016 21:23 Jan Kozák
    Z Ruska. Případně z některých jiných států bývalého SSSR.
    20. 7. 2016 13:11 Jan Kašpar
    Nějak jsem se rozkecal, ale četl jsem kdysi pojednání od moudrého starce, profesora z VŠLZ Brno, který tvrdil, že všechny u nás pěstované kulturní (nikoli okrasné) česneky pocházejí ze dvou okruhů: 1) ze starověké Persie a "Rusák" se k nám dostal z Persie přes Rusko. a druhé centrum kulturního česneku byl údajně starověký Egypt (většinou prý nepaličáky). Zda je to pravda opravdu nevím, ale zajímavé to je.

    posouzení druhu

    10. 7. 2016 1:09 Zakladatel vlákna: pavel
    Zdravim, cesnek po babičce. dnes jsem sklidil cast, ale asi moc brzo
    dekuji za info
    11. 7. 2016 21:15 Jan Kozák
    Spolehlivě nějaký klon tzv. ruského paličáku. Asi tam ještě týden mohl být. Ale u česneku platí: raději o týden dřív než o dva dny později.

    Dotaz na odrudu

    4. 7. 2016 13:16 Zakladatel vlákna: Miroslav
    Dobry den pane inzenyre.o jakou odrudu cesneku se prosim jedna? dekuji
    6. 7. 2016 6:21 Jan Kozák
    Tak z tohoto snímku nevyčtu žádný typický detail. Byla by potřeba "vysvlečená" cibule, květenství, případně příčný řez cibulí.
    13. 7. 2016 8:37 Miroslav
    Pane inženýre posilám fotografie vysvlečené cibule. Česnek jsem sklidil o posledním víkendu - zasychal již na konci června takže si myslím, že by to mohla být některá z raných odrůd. Dekuji mnohokrát za Vaši pomoc.
    13. 7. 2016 20:11 Jan Kozák
    Je to stoprocentně klon tzv. ruského paličáku.

    Odrůda

    9. 2. 2016 19:35 Zakladatel vlákna: Zdeněk Vémola
    Dvě paličky jsem dostal od příbuzné,česnek byl vypěstován v Drásově.(název odrůdy nezná)
    10. 2. 2016 19:59 Jan Kozák
    Děkuji za nápovědu. S určitostí je to tzv. ruský paličák.

    česnek Sibiř

    19. 11. 2015 18:43 Zakladatel vlákna: Miroslav Fiala
    Dobrý večer, dnes jsem v Táboře u obchodního domu Dvořák narazil na prodej české odrůdy fialového paličáku první jakosti pod označením Sibiř. Zarazila mě cena (189,-Kč/kg), ale i to , že zbytky stvolů byly zahnuté a duté, což mi připadlo dost divné. Hledal jsem na internetu tuto odrůdu. Jediné, k čemu jsem se dopracoval bylo, že česnek pochází z jižní Sibiře. Odrůdu tohoto názvu jsem však nenašel. Existuje nebo ne? Děkuji za odpověď . M. Fiala
    19. 11. 2015 21:03 Jan Kozák
    Žádná odrůda česneku se Sibiř nejmenuje. Dá se předpokládat, že se jedná o nějaký klon tzv. ruského paličáku. Ty mají většinou do šesti velkých stroužků, jsou mírně fialové barvy.

    Odroda

    5. 10. 2015 21:39 Zakladatel vlákna: Jaroslav Kováč
    Dobrý večer pán Kozák, chcel by som Vás požiadať o určenie odrody. Cesnak dobre rástol, mal vyše metra, jedenásť listov, čo ma prekvapilo a veľa drobných pacibuliek. A chcel by som vedieť ako je to s genetikou cesnaku, ked som ho kúpil tak 90% hlavičiek malo 4-5 dosť veľkých strúčikov, pripomínal mi klon rusáku, tento rok po zbere 90% hlavičiek má 9-10 strúčikov. Dá sa to nejako ovlivniť, lebo doteraz sa mi to nestalo u žiadnej odrody a ani u rusáku.
    5. 10. 2015 21:42 Jaroslav Kováč
    Prvá foto tento rok po zbere, druhá taký som minulý rok sadil.
    6. 10. 2015 19:36 Jan Kozák
    Vzhledově i podle popisu jde o klon tzv. ruského paličáku. Těch 11 listů skutečně nebývá běžné. Několik roků jsem se ruskými paličáky zabýval. Změna počtu stroužků je závislá na konkrétní lokalitě (včetně výživy) a ročníku.
    7. 10. 2015 16:35 Jarin
    Když vidím tento česnek na obrázku, tak by mě také zajímala odrůda. Koupil jsem ho před 7 lety na trhu ve Zlíně, označen byl jako "Moravský paličák". Od té doby ho v malém množství sázím, ale nikdy (vyjma letošního roku 50/50%) jsem ho nevyhlávkoval, protože květní stvol roste tak o 3 týdny dýl, než u ostatních paličáků a ještě u každého jedince v jiném termínu. Každopádně letos jsem to nepodcenil a část jsem odhlávkoval za včasu. Cibule nejsou rozhodně špatné, počet stroužků v průměru 12-14
    7. 10. 2015 16:37 Jarin
    Upravím to slovo "dýl" stvol se tvoří cca o 3 týdny později, než u ostatních paličáků

    Odrůda česneku

    14. 11. 2013 20:37 Zakladatel vlákna: Dvořák Petr
    Dobrý den pane Kozáku, chtěl bych požádat o identifikaci sadby. Česnek byl zakoupen z Lounska a má výraznou ostrou chuť. Děkuji.
    16. 11. 2013 19:40 Jan Kozák
    Tady je to jednoznačné, je to klon tzv. ruského paličáku.

    Ropal

    12. 11. 2013 8:55 Zakladatel vlákna: LuděkF
    Dobrý den, prosím o identifikaci česneku na fotce. Cibule váží kolem 70 gramů, mají 4 až 7 stroužků. Některé stroužky mají i 20 gramů. Dle prodejce jde údajně o Ropal. Mě spíš připomíná Dukát (pokud je to ale vůbec český česnek).
    13. 11. 2013 19:42 Jan Kozák
    Máte pravdu, Ropal to není. Je to nějaký klon tzv. ruského paličáku, ale jestli právě Dukát, to nepozná ani jeho šlechtitel.
    14. 11. 2013 7:05 LuděkF
    Děkuji za odpověď.

    Určení odrůdy česneku

    24. 10. 2013 19:54 Zakladatel vlákna: Petr Sedláček
    Dobrý večer pane Kozáku,
    dovolím si Vás požádat o určení odrůdy česneku, viz foto. Výška stroužků cca 4 cm, průměr palic 6 cm. Lze jej použít i na sadbu? Koupil jsem ho jako konzumní, ovšem s dovětkem, že na sadbu je vhodný. Mnohokrát děkuji za Vaši odpověď a přeji hezký den. Petr Sedláček
    25. 10. 2013 20:49 Jan Kozák
    Jedná se o nějaký klon tzv. ruského paličáku. Před výsadbou konzumního česneku vždy varuji.

    Dukát??

    17. 10. 2013 20:01 Zakladatel vlákna: Marek
    Zdravím,poznáte zda se jedná o tuto odrůdu,děkuji
    17. 10. 2013 21:10 Jan Kozák
    Zda se jedná o Dukát nebo nějaký jiný podobný klon tzv. ruského paličáku Vám s jistotou nikdo neřekne.
    17. 10. 2013 21:45 Marek
    Ale španěl to nebude,snad
    18. 10. 2013 6:40 Jan Kozák
    To jistě není. Dukát je jedním z klonů tzv. ruských paličáků a na Vašem snímku to určitě nějaký klon ruského paličáku je.
    18. 10. 2013 13:49 Pavel Baxa
    Pane Marek tady mužete porovnat toto je odruda Dukát.

    ruský paličák

    20. 9. 2013 13:35 Zakladatel vlákna: lukáš
    Dobrý den p. Kozáku. V jednom příspěvku jste myslím psal, že jste měl odrůdy ruského paličáku a dal jste ho pryč. Zajímá mě, jaké jsou nevýhody tohoto česneku a proč jste se vydal cestou šlechtění.
    20. 9. 2013 21:38 Jan Kozák
    Na začátku své šlechtitelské práce s česnekem jsem shromáždil přes 200 klonů tzv. ruských paličáků. Mým šlechtitelským cílem bylo dosažení vyrovnaného počtu stroužků na osm ve většině místech pěstování a mít tento typ úplně bez pachuti. To se mi nepodařilo, proto jsem se nadále věnoval pouze tradičním českým materiálům. A udělal jsem dobře.

    Urcenie druhu

    25. 8. 2013 9:52 Zakladatel vlákna: Robert Ondrejas
    Dobry den, chem sa opytat na druh cesnaku, ktory kazdorocne vysadzame. Je to palicak, bielej farby, v priereze jemne fialova jedna vrstva. Sadime ho cca 25 rokov, ziskali sme ho od babky, ktora ho ktovie ako dlho sadi. Ma okolo 5-6 stručikov, vacsinou vsak 6. Zatial som sa nedopatrala, co je to za cesnak, hoci sa podoba na Havrana. Po tie roky, co sa sadi nikdy nebol nicim napadnuty.
    Co poviete? Tesim sa na vasu odpoved.
    25. 8. 2013 15:20 Jan Kozák
    Je to úplně jasné, jedná se o klon tzv. ruského paličáku.

    odrůda česneku

    23. 8. 2013 18:37 Zakladatel vlákna: Michal Štauber
    Dobrý den, je možné podle pacibulky určit odrůdu česneku? Pacibulka vypadá jako dvojitá. Děkuji.
    Štauber
    23. 8. 2013 22:06 Jan Kozák
    Toto dělá víc odrůd. Můžete spočítat pacibulky v jednom zdvojeném květenství? Pak by se počet odrůd zúžil. A kdyby byla i fotka cibule s odstraněnými obalovými suknicemi, tož by to bylo ještě lepší.
    23. 8. 2013 22:26 Mihulková Alena
    Stejné jsem viděla u Bjetinu.
    24. 8. 2013 22:15 Mihulková Alena
    Stejné pacibulky máme u Bjetinu, ale cibule vypadá jinak, jako u Rusáku.
    25. 8. 2013 15:18 Jan Kozák
    Souhlasím s paní Mihulkovou. Je to nějaký klon tzv. ruského paličáku. Je-li někde registrovaný jako odrůda, to by se dalo spolehlivě zjistit jedině podle DNA. Těch pacibulek je tam několikanásobně víc, ale je jasné, že jste to už nemohl spočítat.
    24. 8. 2013 20:20 Michal Štauber
    Paciblky spočítat nejdou, protože už jsou nějaké vypadané. Hrubý odhad cca 80. Cibule má 6 stroužků bez středového. Přivezl jse si ho loni z Banátu, ale na odrůdu jsem se boužel nezeptal.

    Dotaz na odrůdu

    19. 8. 2013 15:49 Zakladatel vlákna: Jiří Kocman
    Dobrý den pane inženýre,
    měl bych dotaz zda jste z přiložené fotografie určit odrůdu česneku. Palice jsou středně velké, počet stroužků je 6-9 ks. Průměrná váha je 70 - 80 g. Po oloupání jsou stroužky fialově žíhané, některé více(až celo fialové), některé jen s lehkým žíháním. Česnek jsem zdědil a rád bych věděl přibližnou odrůdu. Za Vaši odpověď děkuji.
    19. 8. 2013 22:05 Jan Kozák
    Ač je počet stroužků relativně vysoký, soudím, že se jedná o nějaký klon tzv. ruského paličáku.

    Odrůdy

    9. 8. 2013 16:17 Zakladatel vlákna: Jiří Freisler
    Dobrý den,
    dá se podle přiložených fotografií určit odrůdy těchto 2 druhů česneku? 2 fotografie v dalším příspěvku
    Děkuji mockrát.
    9. 8. 2013 16:17 Jiří Freisler
    10. 8. 2013 21:17 Jan Kozák
    Vlevo tzv. ruský paličák, vpravo Havran nebo Jovan. Úspěšnost správné odpovědi 80 %.

    Odrůda Mojmír

    18. 7. 2013 13:57 Zakladatel vlákna: Jitka Píšová
    Dobrý den, prosím o informace o odrůdě Mojmír. Koupila jsem ji loni v zahrádkářské prodejně (byl to konzumní česnek), nasázela jsem ho a vyrostl velmi pěkný. Děkuji za odpověď.
    18. 7. 2013 22:19 Jan Kozák
    Je to slovenská odrůda, je to jeden z klonů tzv. ruského paličáku.

    Určení Česneku

    15. 7. 2013 15:10 Zakladatel vlákna: roman dostal
    Dobrý den pane Kozák!!Mám k vám velkou prosbu,tatínek před 2měsíci zemřel a mám po něm česnek,mohl by jste mi nějak určit o jaký jde,vím jen že je to paličák a satbu má asi 25let???Děkuji S pozdravem Dostál
    15. 7. 2013 15:18 roman dostal
    Omlouvám se za chybu,sadbu:-)
    16. 7. 2013 21:52 Jan Kozák
    Tak tady je to jasné, je to nějaký klon tzv. ruského paličáku.

    Skladovatelnost Ruského paličáku

    12. 7. 2013 7:52 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobré ráno,pane ing Kozáku chci se zeptat jaký má tzv.Ruský paličák skladovatelnost??Děkuji za odpověď
    14. 7. 2013 21:09 Jan Kozák
    Názvem ruský paličák se označuje velké množství vzhledově podobných klonů, ale v některých vlastnostech jsou dost rozdílné. Většina z nich má skladovatelnost velmi dobrou, spolehlivě do konce dubna. Některé klony však vydrží sotva do Vánoc.

    Ruský paličák

    7. 9. 2012 20:43 Zakladatel vlákna: Štěpán
    Dobrý večer pane ing.Kozáku,chci se zeptat podívejte se na tyto fotky měl by to být ruský paličák?Mám pravdu?A ještě se podívejte na první fotku česnek je trochu z horní části nažloutlí je to vada nebo co to je??Děkuji za odpověď
    7. 9. 2012 20:44 Štěpán
    7. 9. 2012 20:44 Štěpán
    7. 9. 2012 20:45 Štěpán
    7. 9. 2012 21:22 Jan Kozák
    Nějaký klon tzv. ruského paličáku to skutečně je. Z fotky nemohu jednoznačně určit, zda se jedná o vysráženou síru z důvodu sušení při vysoké teplotě.
    7. 9. 2012 21:47 Štěpán
    Bude to mět vliv na kvalitu??Nebo na něco jiného???Děkuji

    Druh česneku?

    4. 9. 2012 20:48 Zakladatel vlákna: Milan
    Dobrý den.
    myslíte že se dá poznat z fotky o jaký česnej jde?
    Má 4 až 6 velkých stroužků. Docela hodně pálí.
    Velká spokojenost. Pěstuji 4 rokem.

    A ještě jsem se chtěl zeptat, každý rok nechávám na sadbu ty nejlepší stroužky, je to správné, nebo se mají nechávat drobnější.

    Za odpovědi předem děkuji
    5. 9. 2012 12:10 Jan Kozák
    Je to nějaký klon tzv. ruského paličáku. Pokud jste po svém výběru sadby spokojen s pěstitelským výsledkem, pak vybíráte dobře.
    5. 9. 2012 15:57 Milan
    Děkuji za odpověď pane Kozák.
    Ještě pro upřesnění, jedná se o český česnek ??
    Nebo podle názvu pochází z ruska?
    A poslední věc.
    Kdy se na Vás mohu obrátit, abyste měl na prodej všechny druhy česneku co pěstujete.
    Chtěl bych vyzkoušet i jiné druhy.

    Za odpověď předem děkuji
    5. 9. 2012 21:14 Jan Kozák
    Od začátku šedesátých let se k nám dostávaly ze Sovětského Svazu různé klony česneku (mezi nimi i ten Váš). Jsou jich stovky, možná tisíce. Protože se tyto klony u nás stále znovu vysazují, můžeme je už považovat za český česnek. Abyste od nás získal všechny odrůdy, objednejte si je v příštím roce, měly by být opět všechny v nabídce.
    5. 9. 2012 18:11 Milan
    Děkuji za odpověď pane Kozák.
    Ještě pro upřesnění, jedná se o český česnek ??
    Nebo podle názvu pochází z ruska?
    A poslední věc.
    Kdy se na Vás mohu obrátit, abyste měl na prodej všechny druhy česneku co pěstujete.
    Chtěl bych vyzkoušet i jiné druhy.

    Za odpověď předem děkuji

    prosba o radu

    20. 8. 2012 22:19 Zakladatel vlákna: Jana Vaňásková
    Moc prosím, pane inženýre, jedná se na fotografii o česnek Dukát? Je nabízen k prodeji, jako sadbový. Nerada bych koupila podvrh. DĚKUJI a přeji krásný den.
    21. 8. 2012 7:49 Jan Kozák
    Dukát to pravděpodobně bude (může to být i jiný klon tzv. ruského paličáku, což někteří pěstitelé za odrůdu Dukát rádi vydávají), ale KONZUMNÍ. Podle poslední informace producenta sadby nebude letos tato odrůda vůbec k prodeji.

    Levný (?) česnek

    15. 8. 2012 15:00 Zakladatel vlákna: Rhed 009
    Dobrý den. Dostal jsem na stůl česnek, zakoupený u pouličního stánku na Litoměřicku, údajně jde o výpěstek z vlastní zahrádky. Je mimořádně kvalitní, silný a jde poměrně obtížně oloupat, což je ovšem jeden z klasických příznaků českého původu. Paličky jsou vcelku malé, může tedy skutečně jít o letošní slabou tuzemskou úrodu. Potud je vše v pořádku, nicméně nízká cena (160 Kč / 1 kg) je až zarážející. Co na to říká odborník? Děkuji. R. Hedbávný.
    15. 8. 2012 19:42 Hana Kopecká
    Dobrý den na Havelském tržišti v Praze také asi 2-3 poctivý pěstitelé prodávají český česnek za ca 140-170 Kč/Kg. Mívají Dukát, Vekan,a Rusáka. Obvykle to mají vše pod názvem modrý paličák pač po tom se běžný zákazník pídí... Nakupuju u nich ovoce-zeleninu již několik let a jsou to slušní lidé. Pak je tam většina překupníku a lapků co vydávají španělský- madarský česnek za český již od konce května. Na farmářský trzích se ale cena českého nebo údajně českého česneku pohybuje kolem nad 200 kč...
    15. 8. 2012 20:40 Jan Kozák
    Je to český česnek, nějaký klon tzv. ruského paličáku.

    Porost k 2.4.2012

    16. 4. 2012 17:37 Zakladatel vlákna: Zdeněk Petrbok
    Odrůda Rusák.

    Odrůdy česneku

    11. 4. 2012 16:17 Zakladatel vlákna: Petr KOZÁK
    Dobrý den pane ing. Kozáku.
    Loni jsem se rozhodl zkusit pěstovat česnek. Bohužel jsem silně zaváhal s koupí sadby a tak jsem žádnou přesvědčivou sadbu nesehnal. Nakonec jsem sehnal pár stroužků ( neznámé odrůdy ) od strýce.Chtěl bych Vás požádat, jestli by jste mohl určit, o jaký druh česneku se jedná. Moc děkuji za ochotu.
    Vaše stránky jsou perfektní a nabité informacemi, velice za ně děkuji, stejně tak jako za Váš ochotný přístup při odpovídání v diskuzích.
    Pěstuji v lokalitě Jesenicko, sázeno 17. listopadu, mráz až -28°C, cca 50cm sněhová pokrývka, na jaře 100% sadby vylezlo a vypadá vitálně, bez zjevného poškození, které tady pozoruji u jiných pěstitelů.
    S pozdravem Petr Kozák
    12. 4. 2012 22:42 Alena Mihulková
    Zkusím hádat -....Rusák a Tantal? Posílám jarní fotku,kde si právě na Rusáku lebedí beruška (o:
    13. 4. 2012 21:45 Jan Kozák
    V tom prvním případě souhlasím s paní Mihulkovou, jedná se patrně o tzv. ruský paličák. Na druhou odrůdu si netroufám.
    13. 4. 2012 23:20 Honzík Novák (ml.)
    Ten druhý má krásně kulaté "šičky" stroužků jako mám i já u Tantalu. Ale taky to může být krajová odrůda Tantalu velmi podobná a možná z některého jejího klonu byl Tantal vyšlechtěn.

    odrůda?

    10. 4. 2012 9:44 Zakladatel vlákna: Jiří Dostál
    Dobrý den, poradíte prosím o jaký druh česneku se jedná? Posílám foto a děkuji za ochotu.
    10. 4. 2012 20:59 Jan Kozák
    Možná máte tzv. ruský paličák
    10. 4. 2012 22:37 Honzík Novák (ml.)
    Mně to připadá jako běžně pěstovaný Dukát, který byl získán selekcí vícestroužkového klonu ruského paličáku.
    Nejlépe to zjistíte, když ve stejných podmínkách vypěstujete tento a Dukát a porovnáte chuť, skladovatelnost, habitus vzrůstu, ....

    Česnek

    7. 2. 2012 16:27 Zakladatel vlákna: Roman Soukup
    Dobrý podvečer p.Kozák.Sibiřská odrůda? existuje vůbec tento česnek?víte o něm něco děkuji za odpověď.
    7. 2. 2012 19:00 hloupý Honza (Sendy)
    Prostým nahlédnutím do oficiální datbáze
    http://nou.ukzuz.cz/ido/index.html
    zjistíte, že mezi registrovanými odrůdami není.
    A protože mezi registrovanými odrůdami není, nemůžete ji nakoupit jako certifikovanou sadbu ve smyslu zákona č. 219/2003 Sb. Pokud ji přesto od někoho získáte, pak jsou dvě možnosti. Jedna je že budete mít krajovou odrůdu, kterou daný pěstitel měl ještě před registrací odrůdy Vekan, nebo Vám bude nabízen Vekan několikrát protáčený jako konzumní česnek a tedy bez průkazného zdrřavotního stavu.
    Já osobně, pokud bych mi byla nabízena odrůda velmi blízká svými vlastnostmi certifikovanému česneku, dám přednost nákupu certifikované sadby.
    Když by to byla odrůda naprosto odlišná od mně dosud známých, tak si radši rok počkám, zkouknu porost u původního pěstitele a nakoupím vzorek až z jeho následující sklizně. I přes vizuální kontrolu stejně nezískám ten komfort, ža bych dostal sadbu zkontrolovanou na přítomnost virů a háďátka. Při objemu sadby v tunách se tyto testy do nákupní ceny promítnou minimálně, ale pokud bych dostal kilíčko "sadby" zadarmo, tak mne ty testy vyjdou na víc než je prodejní cenacertifikované sadby u Ing, Kozáka.
    Takže logicky = doporučuji koupit Vekan na sadbu. Nikdo Vám nezakáže koupit si daný Sibiřák jako konzumní, abyste měl na srovnání konzumních vlastností.

    S.
    9. 2. 2012 20:29 Roman Soukup
    Díky za vysilující výklad Sendy (jenom Vy jste neznámí)ptal jsem se p.Kozáka.Jenom pro upřesnění kolega v práci se zmínil o sibiřském česneku,chtěl jsem vědět víc o něm,nemějte obavy nemám pochybný česnek.
    9. 2. 2012 21:03 hloupý Honza (Sendy)
    Pan Ing Kozák Vám možná napíše něco jiného, až bude mít volnou chvíli. Třeba ví i o jiném česneku, který může mít v popisu charakteristické slůvko "sibiřský".

    Ad občanské jméno: to jsem tady měl od 15.12.11 08:45 do 18.12.11 19:39 a skutečnosti, proč jsem se vrátil k přezdívce nemíním komentovat.

    S.
    11. 2. 2012 15:46 Jan Kozák ml.
    Uvedená data nesouhlasí se zálohou diskuse.
    11. 2. 2012 20:52 Jan Kozák
    Česnek s označením "SIBIŘÁK" jsem viděl poprvé letos na výstavě Zahrada Čech v Litoměřicích. Tam to prodával jistý člověk z Moravan (u Brna). Měl tam takto označený Vekan a nějaký klon tzv. ruského paličáku, přičemž tvrdil, že se nejedná o dvě různé odrůdy. Později jsem toto označení viděl i u nějakých prodejců u silnice, kteří takto prodávali španělský česnek. Z toho se dá usuzovat, že česnek původem ze Sibiře asi u nás nikdo nepěstuje (ani nevím, pěstuje-li ho někdo na Sibiři), ale někdo přišel na nový trik pro svůj nekalý obchod.
    11. 2. 2012 21:38 Roman Soukup
    Děkuji za odpověď p. Kozák říkal jsem si pro sebe že neexistuje stoprocentní jistoto nebyla,kolega si tvrdil že ano.Škod že nebyla sázka.
    11. 2. 2012 22:08 hloupý Honza (Sendy)
    Ano u silnic byl občas francouzko-holandský "Ail du Nord" s klamavým přeložením názvu do češtiny.
    Ale odrůdová jména se prostě nemají překládat!
    Více na
    http://home.nordnet.fr/~slenfant/ail/index.shtml

    rusky a cesky cesnek

    1. 8. 2011 17:09 Zakladatel vlákna: Eva neuwirthova
    Dobry den pane Ing. Kozaku,
    jsem celkem zacatecnik v pestovani cesneku. Rada bych se zeptala jaky je rozdil mezi ruskymi palicaky- tedy palicaky z Ruska- a ceskymi certifikovanymi odrudami? Dale me take zajima, jaka odruda je nejlepsi co se tyka zdravotni prospesnosti, protoze je znamo, ze cesky cesnek ma dvojnasobne mnozstvi prinosnych latek, antibiotickych nez cinsky cesnek. Ktery je ale nejlepsi z tech ceskych ci ruskych.... Dekuji Eva
    1. 8. 2011 21:22 Jan Kozák
    Ruské česneky je souhrnný název pro skupinu klonů, které se vyznačují malým počtem velkých stroužků (obvykle 4 - 6) a pocházejí z různých částí bývalého SSSR. Jejich nevýhodou je mírná, ale pro gurmány nepříjemná pachuť. Proto my s nimi nepracujeme, ačkoliv jsem jich kdysi měl přes 200 klonů. Do letošního roku jsem je považoval za dosti odolné proti chorobám, dnes už vím, že to tak není. České registrované odrůdy vycházející z českých krajových odrůd jsou v chuti ušlechtilejší. Je-li však některá odrůda zdraví prospěšnější než jiná, to nevím, ale dost o tom pochybuji.

    Ruský paličák

    31. 7. 2011 23:12 Zakladatel vlákna: mari
    Pěkný den, tak nevím, měla jsem přání si koupit ruský paličák. V Buchlovicích jej jeden prodejce prodával. Stála jsem ve frontě, když ke stánku přistoupila paní a ptala se, jakou prodávají odrůdu. Poté vzala jeden česnek do ruky a řekla, to nené ruský paličák, ten pěstuji doma, tak nevím, co jsem koupila...ale je hezký a chutný
    31. 7. 2011 23:35 Standa
    ???
    31. 7. 2011 23:44 Marie Ligocká
    170
    1. 8. 2011 9:00 Jan Kozák ml.
    Obávám se, že charakteristika „hezký a chutný“ nestačí k určení odrůdy.
    Jak bylo v Buchlovicích nesčetněkrát řečeno, ruský paličák není označení pro odrůdu, nýbrž je to souhrnný název pro všechny česneky z území bývalého SSSR, které vytvářejí pacibulky.

    Ruský bílý a ruský modrý

    20. 7. 2011 13:06 Zakladatel vlákna: Standa
    Dobrý den pane inženýre. Nevíte kdo je vlastníkem registrace těchto odrůd a kdo provádí udržovací šlechtění? Pro mnoho pěstitelů je nezajímavý s ohledem na malý množitelský poměr (4-5 stroužků v cibuli) ale pro tchyni je snem mít jej opět na zahradě. Při schánění jsem se setkal i s nabídkou, kdy se jednalo evidentně o jinou odrůdu (podobnou Benátčanu = nepaličák nad 13 stroužků) a při požadavku na nákup pacibulek mi nebyl OBchodNÍK dát kontakt na přímého pěstitele (tj. prodávaná sadba mohl být klidně konzumní č. ze španělska nakoupený v Kauflandu). Nedáte náhodou do rubriky "často kladené dotazy" nebo samostatně popis jak správně má být adjustován sadbový česnek?
    20. 7. 2011 21:12 Jan Kozák
    Ruský bílý, ruský modrý, kyjevský, český paličák, pravý český paličák, (ten) moravský paličák a spousta dalších názvů neoznačují registrované odrůdy, tudíž ani jako sadba nemohou být takto uváděny do oběhu. Adjustaci dáme někam na tyto stránky na viditelné místo. Dá se to také najít v osnově přednášek v rubrice články.

    Výběr palic pro sadbu

    19. 7. 2011 21:05 Zakladatel vlákna: Jan
    Poslední můj dotaz směřující na Vás se týká výběru vhodné palice (stroužků) pro další výsadbu. Je pravdou, že čím větší stroužek tím větší palice v dalším roce a naopak, bude solidní násobek také z malých stroužků (případně středových) a závěrem co se ve skutečnosti děje se vzaseným stroužkem v zemi tzn. zda zcela vyhnívá jako vsazená brambora či se nějak štěpí na další stroužky a čím je určen počet stroužků v palici(např odrůda " bílý Rusák" 4-6 stroužků). Děkuji Vám za reakci na mé všetečné dotazy, přestože si dovedu představit jak pracovně vytížený jste v těchto dnech. Pěkný večer Jan
    20. 7. 2011 20:12 Standa
    Počet stroužků je dán geneticky a proto je i součástí popisu odrůdy. Dle mých zkušeností je velikost palice ovlivněna více pěstitelskými chybami než počáteční velikostí stroužku. Malý česnek je pak kombincí chyb výsadby (neorientovaná sadba, přehuštěná výsadba, příliš hluboké nakypření před výsadbou, neutužení po výsadbě), nedostatku vláhy či živin v době růstu, neprovedením hlávkování u paličáků. No to ale odbočuji od toho co jsem chtěl původně psát = tedy zeptat se Vás, kde sehnat ruský bílý (nejlépe celé nehlávkované rostliny) nebo jen pacibulky?
    22. 7. 2011 10:28 Jan
    Děkuji za poskytnuté informace. Ohledně ruského bílého mohu jen konstatovat, že díky velké poptávce po česneku obecně opravdu netuším, kde by se dal v těchto dnech ještě získat, neberu-li v úvahu různé tržnice či farmářské trhy kde se domnívám je vysoké riziko s ohledem na jejich "neznámý" původ a kvalitu. Jan.

    Odrůda česneku?

    30. 6. 2011 17:19 Zakladatel vlákna: Jarda
    Dobrý den! Chtěl bych se zeptat,co mám za odrůdu.Cibule je velká,stvořená pouze ze 4 stroužků.Pokud víte,kdy by se mohlo sklízet?
    Díky,Jarda z Polabí
    30. 6. 2011 20:47 Jan Kozák
    Jedná se pravděpodobně o nějaký klon tzv. ruského česneku. Ty se většinou sklízejí v polovině července, letos to bude asi o týden dřív.
    30. 6. 2011 21:21 Jarda
    Díky

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne